Главная Случайная страница Контакты | Мы поможем в написании вашей работы! | ||
|
Особистісні ситуації базуються на більш-менш усвідомлюваному уявленні людини про себе. "Образ Я" накладає відбиток на все наше життя.
Як виникає цей образ, і чому ми іноді потрапляємо в залежність від нього, стаємо його рабами?
Існує два шляхи розвитку самосвідомості особистості, формування її "образу Я": вплив інших, значущих для нас близьких, референтних людей та досвід, набутий нами в житті та діяльності. В кожної людини є ці два аспекти самосвідомості, представлені в різних комбінаціях.
Генетично першим із них виступає вплив інших людей. Цей вплив може бути цілком позитивним, коли ці "інші*' люблять нас та приймають такими, які ми є. їхнє ставлення щире, вони цікавляться нами і говорять нам правду про свої почуття. Дуже важливо, щоб значущі для нас люди були моральні, психічно здорові, гармонійні та цілісні, впевнені в собі та доброзичливі. Якщо всі або деякі з цих умов відсутні, люди можуть заважати нам нормально розвиватися, са-мостверджуватися, бути щасливими.
Психологи вирізняють три різновиди "образу Я" — негативний, ідеалізований {завищений) та реалістичний. Зупинимось на характеристиці кожного з цих образів.
Негативний образ мають люди, які бачать себе у відповідному світлі. Інколи вони готові визнати наявність у собі позитивних рис, але одразу ж додають ті якості, які нейтралізують та зводять нанівець ці риси. їхня увага зосереджена переважно на власних недоліках та обмеженнях. Часто вони вважають, що в очах оточуючих виглядають нікчемами.
Причини виникнення негативного "образу Я" можуть бути започатковані у дитячому вщі. У дорослої ж людини невпев-
неність у собі може виникнути внаслідок багатьох невдач зрілого віку. Людина з негативним образом сприймає як на. лежне свої невдачі та помилки, а успіхи відносить на рахунок випадковості чи талану.
Ідеалізований (завищений) "образ Я" може бути двох видів: як засіб захисту від оцінок інших; як дійсно завищений образ себе.
Перший випадок приховує глибинну невпевненість у собі, зумовлену більш-менш усвідомленим травмуючим досвідом життя. Дійсні думки таких людей про себе реалістичні, вони тільки намагаються ідеалізувати себе в очах інших.
Люди з дійсно завищеним образом себе, як правило, спрямовані на соціальний успіх. Вони походять з родин, де особливе значення надається досягненням, престижу в суспільстві (культ кар'єри, зв'язків, високих посад тощо). З психологічного огляду соціальний успіх може компенсувати невпевненість. Жадоба успіху в цих людей невгамовна, між-особистісні стосунки дисгармонійні. Вони з презирством ставляться до слабаків та невдах. Залежність таких індивідів від поглядів значущих для їхньої самооцінки людей дуже велика. Глибока невпевненість призводить до того, що ці люди не витримують критики, заперечень. Ті, хто намагається з ними сперечатися, наштовхуються на насмішки, зарозумілість, самовдоволення.
Як негативний, так і ідеалізований образи формуються переважно виходячи зі ставлень та оцінок оточуючих людей.
Реалістичний образ виникає передусім із власного досвіду життя. Така людина усвідомлює не тільки свої можливості, але й те, що вони мають певні обмеження.
Наша поведінка значною мірою є наслідком нашого образу себе. Якщо вважати себе нещасливим, неможливо помітити щастя, якщо переоцінювати себе — так можна ніколи й не наважитися на випробування. Бути реалістом — це сміливість бачити правду і бути самим собою — не більше і не менше (А. Роше).
Особистісні психологічні ситуації дуже різноманітні, вони охоплюють всі прояви життя і діяльності людини. Аналізувати їх дуже складно, оскільки будь-яка класифікація чи схема обмежують реальність. Ми вважаємо за доцільне у практичній психологічній роботі якомога менше спиратися на подібні схеми. Тому, описуючи особистісні психологічні ситуації, ми пропонуємо застосовувати поняття "сюжети ", яке не претендує на вичерпність у плані аналізу індивідуальності, а лише зображує типові лінії розгортання напрямків внутрішнього розвитку й функціонування людини.
О1
Сюжет особистісвого самоствердження — ця форма стереотипної поведінки схвалюється суспільством, тобто соціумом, у тому вигляді, що ми маємо на даний час, і передбачає, щоб його члени були шанолюбними, мали потяг до соціального розкриття своєї особистості. Суспільство має потребу в тому, щоб людина працювала на загальне благо. Тому з раннього віку у дитини стимулюється прагнення до соціального визнання, уваги й пошани, бажання слави.
У культурному варіанті самоствердження людини підпорядковується загальним цілям її життя й діяльності, існує в рамках етичних норм, включає повагу до свободи самоствердження інших. Водночас людина поважає себе, реально оцінює свої можливості, прямує шляхом самовдосконалення та розвитку.
Сюжет самоствердження лежить в основі адаптації людини до соціального середовища. Дитина проходить онтогенез через ототожнення себе з іншими — матір'ю, батьком, учителями тощо. Через ототожнення з іншими людьми ми набуваємо рис соціальної істоти (соціалізуємося). Особистість, персона — це соціальний феномен, те, що ми репрезентуємо суспільству: ролі, маски, зразки поведінки, форми діяльності. Самоствердження — це складна потреба. Вона включає, з одного боку, самоповагу, гордість, особисту свободу; з іншого — потребу в тому, щоб тебе визнавали, високо цінували, захоплювалися твоїми вчинками. Певний сюжет самоствердження є специфічним для кожного національного, історичного середовища.
У психологічній практиці часто доводиться спостерігати порушення даного сюжету. Особистісне самоствердження перетворюється на психологічну проблему людини у випадках, коли воно відривається від цілей життя та стає самоціллю. Не завжди вчасно нам удається помітити, в які моменти виникає заміна реальних цілей діяльності, спілкування, розвитку оманою самоствердження. Варіантів поведінки людини тут існує Декілька. Це можна побачити в агресивності роздратованого начальника, який кричить на своїх підлеглих, і, навпаки, в Улесливому підлабузництві деяких із останніх, які нагадують тінь" свого шефа чи грають роль тих, хто відданий справі до самозречення. Але коли ситуація змінюється на сприятливу, якось непомітно саме з цих підлеглих витворюються найстрашніші тирани (як, наприклад, Сталін, Гітлер). Інший варіант поведінки можуть демонструвати особи, які пережили моменти слави, — артисти, співаки, спортсмени та ін. Життя
після цього здається їм нецікавим, пустим, сірим. Аби хоча б ненадовго повернути собі відчуття радості, захоплення, вони можуть удаватися до алкоголю, наркотиків, авантюр...
У своєму розвиткові особистість проходить нелегку путь від залежності від ставлення, оцінок, очікувань інших — до самостійності, незалежності, індивідуальності. Якщо батьки, вихователі, визнані авторитети дають дитині відчути повагу до себе, впевненість у собі, вони допомагають їй стати на шлях вільної самореалізацн. Коли ж дорослі тримають дитину в підкоренні своїй волі, намагаються залишитися безперечними авторитетами в її житті, вона губить внутрішні орієнтири, втрачає самостійність..Викривлення сюжету особистісного самоствердження може відбуватися й при деяких видах де-привації основних потреб людини і компенсаторних варіантах розвитку. Проілюструємо це на прикладі.
Микола Л. залишився сиротою у вісім років. Родичі "поділили" між собою дітей, роз'єднавши його з братом. У новій сім'ї стосунки не склалися, і невдовзі Микола опинився в інтернаті для сиріт. Йому добре давалося навчання, і компенсаторна поведінка оформилась у відмінні оцінки з усіх предметів. Хлопчик самостверджувався через навчання. Для нього стало неможливим щось не знати з шкільної програми, не розв'язати хоча б одну задачу, отримати не відмінну оцінку. Він пишався тим, що всі однокласники зверталися до нього по допомогу у навчанні. Микола розширював сферу свого самоствердження через читання книг, участь у танцювальному та драматичному гуртках, через перемоги в олімпіадах. Він був гордістю школи до самого її закінчення. При виборі професії у Миколи було багато варіантів, але він зупинився на престижній професії фізика та найпрестижнішому інституті. Тут його вперше спіткала невдача — до інституту він не вступив. Отож була можливість знайти шлях істинної само-реалізації. Але заважав сюжет самоствердження. Микола пояснив собі свій неуспіх побічними причинами ("Я закохався, і це мене відволікло від роботи"). Доклавши зусиль, Микола вступив все-таки на ту ж спеціальність. Після закінчення інституту (великих успіхів у навчанні він уже не виявляв) Микола змінив декілька місць роботи. Справжнього зацікавлення не було, дисертація залишилася недоробленою... Микола спробував самоствердитися в особистому житті. Одруження та народження сина не задовольнили потреби у самоствердженні, В душі наростали тривога і прикрість, які треба було якось переборювати. Алкоголь та спалахи агресії щодо близьких людей перетворювали прикрість на почуття вини та страх самотності. Роз-
вився стійкий невротичний стан, який руйнівно впливав на стосунки з оточуючими. Сюжет самоствердження вступив у суперечність з потребою любові, прийняття, загальмував потребу саморєалізації.
Велика кількість особистіских психологічних проблем пов'язана з сюжетом любові. Е. Фромм у книзі "Душа людини" називає любов мистецтвом, яке потребує праці та знань:
"...Зріла любов є зв'язок, який вимагає збереження цілісності особистості, її індивідуальності Любов — дійова сила в людині, сила, яка руйнує перепони між людиною та її побратимами, сила, яка об'єднує людину з іншими; любов допомагає людині подолати почуття самотності й відчуження і разом з цим дозволяє їй залишатися самою собою, зберігаючи свою цілісність" (Фромм 3. Душа человека. Москва, 1992. С. 121).
Людина прагне єдності з іншими людьми. Це прагнення найсильніше з усіх людських прагнень. Енергія любові скріплює сім'ю, суспільство, взагалі людство. Крах у досягненні такої єдності може викликати божевілля, інстинкт самознищення або знищення оточуючих. Самореалізація в любові потребує розвитку в людині не тільки прагнення, а й здібності любити: віри в свої сили, довіри до людей, чесності, внутрішньої свободи. Навпаки, залежність від думок оточуючих, заздрість, жадібність, самозакоханість, маніпулювання іншими руйнують любов.
Сюжет любові, як жоден інший, обтяжений обманами та самообманами особистості. Він спирається на програми підсвідомості, які систематично спотворюють у свідомості людини її зовнішню та внутрішню реальність, штовхаючи її в етично неможливі ситуації, події, стосунки. Саме сюжету любові належить першість в утворенні систем психологічного захисту, про які йшлося вище. Виникаючи на перших етапах Розвитку, розлади у сприйманні дитиною самої себе закономірно супроводжують людину все її життя, стаючи причиною труднощів у стосунках з іншими. Любов батьків до дитини є основою її любові до себе, до світу, фундаментом довіри, співчуття, гуманності.
"Позиція батька та матері стосовно дитини відповідає її потребам, — писав Е. Фромм. — Немовля має потребу в безумовній материнській лю-
'* 195
бові й піклуванні — як фізіологічно, так і психічно. Після шести років дитина починає відчувати потребу в батьківській любові, в його авторитеті та керівництві. Функція матері — забезпечити їй безпеку в житті; функція батька — навчати її, керувати нею у вирішенні завдань, які ставить перед дитиною те суспільство, в якому вона народилась" (там же. С. 134).
На основі любові з боку матері та батька формується здатність людини любити себе, її самооцінка, — все це утворює основу духовного здоров'я та дає змогу досягти зрілості Відхилення від нормального шляху цього розвитку стає причиною багатьох неврозів. Розглядаючи різні варіанти відхилень, Е. Фромм наголошує, що в усіх випадках невротичного розладу має місце недорозвиток однієї з основ — батьківської або материнської, або ролі батька й матері перемішуються. На фоні перебільшеної залежності від батька розвивається невроз нав'язливих станів, а у разі надмірної концентрації прихильності до матері — істерія, алкоголізм, депресії, нездатність до самоствердження.
Алла народилася після того, як її батько та матір розлучилися. Виховувалася вона в сім'ї дідуся й бабусі. Алла дуже любила матір і з осторогою ставилася до діда, хоча називала його татом. Від близьких вона отримувала багато любові, опіки, матеріального захисту, але, спостерігаючи життя родин своїх подруг, відчувала заздрість, бажала мати "справжнього батька". Рано усвідомивши ці потреби, вона дала собі слово, що її власна сім'я буде обов'язково повною: вона, чоловік, діти. До шлюбу Алла поставилася дуже серйозно: щиро кохала свого обранця, робила все можливе, щоб у сім'ї була теплота, любов, взаєморозуміння. Сюжет любові набрав рис самозречення. Алла намагалася догодити чоловікові, змінити себе згідно з його очікуваннями. Вину за непорозуміння та сварки брала на себе. Реакція чоловіка була несподіваною для неї. Він дедалі частіше проявляв відразу, багато часу проводив поза домом. Почуття провини зростало, з'явилися пригніченість, відчай, невдоволення собою. Ініціатором розлучення стала сама Алла. Але непродуктивний сюжет любові залишився, несподівано виявившись у стосунках з маленьким сином. За допомогою до психотерапевта Алла звернулася саме з цього питання. Вже перші зустрічі довели, що психокорекції потребує не дитина, а мати.
Дата публикования: 2014-11-18; Прочитано: 2434 | Нарушение авторского права страницы | Мы поможем в написании вашей работы!