Главная Случайная страница Контакты | Мы поможем в написании вашей работы! | ||
|
Людина і час... Одвічна боротьба, спроби перехитрити, повернути назад, призупинити хоч на мить невблаганний поступовий рух уперед, до фіналу...
Життя людини складається із взаємного переплетення біологічного і соціального часу, їх єдності, що складає канву Життєвого сценарію.
У Баварії є Інститут фЬіології поведінки імені М. Планка, а у цьому інституті — так звана камера Вівера, котра забезпечує ізоляцію людини від часу. Експеримент триває досить довго, інколи півроку. Виявляється, що звільнення людини від жорсткої необхідності підпорядковувати свою поведінку зовнішнім ритмам приводить до повернення природженого 25-годинного циклу: 8 годин сну і 17 годин активності. Денний робочий час може поступово збільшуватися до ЗО годин без перерви, а сон — тривати до 19 годин. Буває, що період сну скорочується до 4 годин, що скорочує і час неспання.
Кожен із нас відчуває на собі не лише дію біологічного годинника, котрий регулює життєдіяльність організму на рівні клітини, а й владу часу історичного, соціального. Вчені вважають, що на ранніх етапах людської історії між природними і соціальними процесами було набагато більше спільного, ніж тепер. Суспільні перетворення здійснювалися з урахуванням природних закономірностей. Сьогодні ж темпи й ритми соціальних катаклізмів нав'язують природним явищам послідовність, повторюваність, тривалість, які їм ніколи не були притаманні. І екологічна ситуація на планеті чимдалі погіршується.
Соціальний час — це і час суспільства, і час держави, і час покоління зі своїми низками важливих подій, які не можуть не впливати на індивідуальну біографію. Історики, що вивчають проблеми імміграції, зазначають різні ритми життєдіяльності місцевого населення і прибульців, бажання іммігрантів у матеріальній сфері якомога швидше засвоїти властивості нової просторово-часової структури, але у духовному житті зберегти звичні стереотипи. При цьому мешканці, скажімо, Північної Європи, які прибули до Канади, досить безболісно адаптуються до нових соціальних ритмів, у той час як численна українська еміграція залишається у зонах соціальної ізоляції, створюючи свої компактні поселення зі своїми школами і крамницями, церквами й кафе, намагаючись відтворити тут батьківщину в мініатюрі, зробити чуже середовище схожим на рідне. Аналогічно адаптується до інших країн і китайська імміграція.
Серед психологів, що почали активно вивчати проблему психологічного часу — часу життя, що складається із подій, була німецька дослідниця Ш. Бюлер, котра у 1933 р. випустила у Ляйпцшу книжку "Життєвий шлях людини як психологічна проблема". Розгляд головних подій життя дав їй змогу встановити психологічні засади вікової періодизації, зро-
зуміти певні закономірності, що пов'язують життєві цілі та особистісні цінності.
Вивчаючи людську пам'ять, Гї. Жане виявив, що буквальне, послідовне відтворення у пам'яті реальної хронологи пережитих подій не є нормою. Коли психічна діяльність відбувається нормально, пам'ять обов'язково узагальнює події минулого, "редагує" їх, на чомусь наголошує, а чогось майже не помічає.
Якщо запропонувати учням одного класу згадати у письмових творах шкільні події минулого навчального року, можна наочно побачити не тільки індивідуальну своєрідність кожного учасника експерименту, а й "редакторську" роботу пам'яті, пов'язану з актуальними життєвими цінностями, особистісними смислами. Кожна особа неусвідомлено намагається бути несуперечливою у своїх спогадах, виставляти себе у кращому світлі. Знаючи сьогодні, до чого ті чи ті події призвели, кожному здається, що він був прозорливішим, ніж у реальності.
З-поміж фундаментальних праць, присвячених розглядуваній проблемі, слід назвати книжку французького психолога П. Фресса "Психологія часу", що вийшла друком у 1957 р. За Фрессом, ми живемо водночас у різних рядах послідовних подій, і всі ці ряди мають власний порядок та інтервали. Так, існують низка подій родинного життя зі шлюбами, народженнями, смертями, розлученнями тощо; ланка подій професійного життя, яка включає освіту, влаштування на роботу, кар'єрні переміщення, звільнення, вихід на пенсію; ланцюг політичних подій, що їх переживає країна. Важко навіть уявити, скільки несхожих часових координат визначають наше місцезнаходження у плині життя.
У сучасній психотерапії відомий так званий "синдром річниці. І в реальному житті, і в художній літературі ми постійно стикаємося з трагічними збігами обставин смерті близьких людей, родичів, що мають однакові діагнози чи потрапляють у дуже схожі катастрофи. "Рок переслідує", "така вже доля", "ця родина кимось проклята" — так народна свідомість намагається пояснити ці незрозумілі збіги жахливих подій.
Ще Епіктет казав: "Нас турбують не події, а наше сприймання цих подій". Отож професорка Шутценбергер із Ніцци знайшла ефективний спосіб боротьби зі "злим роком". Разом 13 пацієнтом вона створює його генеалогічне древо, доповняючи його переліком життєво важливих подій. При цьому
бажано згадати якомога більше поколінь своєї родини, позначити всі шлюби, народження, смерті, тяжкі хвороби, нещасні випадки, рівень освіти, фах, утрати, кохання, зради, симпатії та антипатії, вказати головні події кожного окремого життя і визначити взаємовплив цих подій усередині однієї великої родини.
Під час бесід із психотерапевтом пацієнт поступово починає розуміти, яким чином складалися ті чи інші сімейні міфи, хто впливав на його власний життєвий сценарій, де шукати витоки його життєвих поглядів, стилю життя, що саме вплинуло на його ніби цілком самостійний вибір супутниці життя, чиї хвороби він так постійно й послідовно повторює. І жахливі роковини, коли, за уявленням пацієнта, він мав померти, благополучно минають. Цей метод, котрий має назву геносоціограми, допомагає людині краще зрозуміти власне життя і свою роль у його розгортанні.
А. Адлер надавав великого значення першим подіям, які запам'ятовує людина у своєму житті. Зафіксовані у пам'яті ще з дитинства, вони залишаються дуже близькими головним життєвим інтересам людини, і, знаючи ці інтереси, можна уявити собі головну ціль та стиль її життя. Переказуючи психотерапевтові свої ранні спогади, людина розкриває власні життєві цілі, не усвідомлюючи цього, показує своє ставлення до інших людей, погляди на навколишню дійсність тощо.
Ужитті бувають періоди, перенасичені важливими подіями, коли ми-живемо напружено й активно, а трапляються періоди відносного штилю, коли майже нічого не відбувається. Залежно від того, який відтинок життєвого шляху ми сьогодні проходимо, як його оцінюємо, наскільки задоволені ступенем самореалізації, які маємо життєві перспективи, які події вважаємо значними, а які випадковими — ми й визначаємо свій психологічний вік, відчуваємо себе старшими чи молодшими. Окремі етапи минулого можуть здаватися невиразними саме тому, що переживання теперішніх подій людиною не усвідомлюється в їхньому взаємозв'язку, невідомими залишаються зміст цих подій для минулого та майбутнього, їхнє значення для оточуючих.
І. Кант визначив, що велика кількість вражень, що їх людина отримує за певний час, суб'єктивно робить цей час тривалішим. Так, у дитинстві статусом події наділяються різноманітні повсякденні переживання, котрі для дорослого є досить буденними, звичними, майже непомітними. Тому і час триває нескінченно довго — завдяки посмішкам, словам, до-
тикам, передчуттям, бажанням, із котрих складається кожний дитячий день. З роками подій стає дедалі менше й менше, оскільки людина вже не дивується кожній зустрічі з собакою чи кішкою, не помічає сонячного променя чи зоряного неба, не радіє, коли хтось дзвонить у двері, не чекає приємних несподіванок.
Виміряти психологічну тривалість часу кількістю подій, що сприймаються, пропонував і французький філософ XIX ст. М. Гюйо. Саме цим він пояснював відомий факт переживання безлічі подій за кілька секунд уві сні.
Зміст психологічного часу пов'язаний із наповненням життя значущими подіями, яскравішії переживаннями. Психологічний час формується саме шляхом переживання взаємозв'язків між подіями життя. Ще у XVII ст. Г. Ляйбніц зазначав єдність часових і причшшо-наслідкових відношень. Причина завжди передує наслідкові, тому й подія, яка є причиною, виникає раніше, ніж подія, котра є її наслідком.
Культурологічні дослідження А. Лосева, Д. Лихачова, А. Гуревича та інших учених довели, що часова впорядкованість подій виникає у культурі на ґрунті усвідомлення їх причинного взаємозв'язку. Так поступово здійснюється перехід від циклічності до лінійності, незворотності часу, так постає структура часу від Різдва Христова до Страшного суду, що. напружено пов'язує різні ланцюги подій. Релігійне виховання людини дає можливість бачення відразу двох часових планів: емпірично минущих подій земного буття і здійснення Божого задуму. Так постійно порівнюються доля світу як такого і доля окремої душі. Як писав П. Фресс: "Людина творить єдність своєї особистості, привласнюючи собі історію".
У структурі психологічного часу масштаб події визначається впливом, який вона, в уявленні людини, здійснює на її життя в цілому, на головні сфери самопрояву. До того ж коли людина усвідомлює актуальні міжподійні зв'язки, вона відчуває себе інтегрованою у психологічному часі; Знаючи про причини сьогоднішніх подій, розуміючи їх зв'язок із подіями, Що переживалися в минулому, та з цілями, які наближують майбутнє, людина здійснює часову особистісну інтеграцію. Саме тому практикуючому психологові важливо діагностувати ймовірність, кількість, відносну тривалість актуальних зв'язків між подіями життя.
Запитання й завдання
1. Що таке біологічний час і яким чином він впливає на час
психологічний, на переживання певних подій? Чи знайо
мий Вам такий вплив із власного досвіду?
2. Наведіть приклади дії соціального часу на індивідуальну
біографію людини.
3. У яких ланцюгах послідовних подій водночас живе люди
на? Які з них здаються Вам сьогодні найважливішими?
4. Що таке "синдром річниці"? Як побудувати геносоціогра-
му? З якою метою цей прийом використовується у психо
терапії?
5. Чому важливими для розуміння особистості виявляються
перші дитячі спогади? Хто з неофрендистів постійно вико
ристовував цей прийом діагностики?
6. Як кількість подій впливає на переживання тривалості ча
су? Чи є вікові закономірності наповнення життя значу
щими подіями?
7. Зробіть письмовий перелік найважливіших подій Вашого
життя, включаючи й події майбутні, передбачувані. Спро
буйте знайти взаємозв'язок між цими подіями.
Література
Ананьев Б. Г. Человек как предмет познания. Ленинград, 1968.
Артемов В. А. Социальное время: Проблеми изучения и использования. Новосибирск, 1987.
Ахундов М. Д Концепции пространства и времени: истоки, зволюция, перспективьі. Москва, 1982.
Багрова Н. Д Фактор времени в восприятии человеком. Ленинград, 1980.
Головаха Е. И., Крошк А. А Понятие психологического времени // Категории материалистической диалектики в психологид. Москва, 1988.
Головаха Е. И., Кроник А. А. Психологическое время лич-ности. Киев, 1984.
Гуревин А Я. Время как проблема историн культури // Вопр. философин. 1969. № 3.
Кондрашина Е. Ю., Литвинцева Л. В., Поспелов Д. А. Пред-ставление знаний о времени и пространстве в интеллекту-альньїх системах. Москва, 1989.
Лой А. Н., Шинкарук В. Е. Время как категория социально-исторического бьітия // Вопр. философии. 1979. № 12.
Мотанов В. И. Время и сознанве: Критика феноменологи-ческой философии. Москва, 1988.
Рубинштеіш С. Л. Основи общей психологии: В 2 т. Москва, 1989. Т. 2.
Трубников Н. Н. Время человеческого бьітия. Москва, 1987. Уіінфри А. Время по биологическим часам. Москва, 1990.
Дата публикования: 2014-11-18; Прочитано: 991 | Нарушение авторского права страницы | Мы поможем в написании вашей работы!