Главная Случайная страница Контакты | Мы поможем в написании вашей работы! | ||
|
Вище вже йшлося про те, що різні люди по-різному реагують на приблизно однакові життєві ситуації, демонструючи іноді діаметрально протилежні способи поведінки в них. Як ми вже казали, значною мірою це залежить від індивідуальних особливостей людини та від її базових концепцій. Однак постає питання: для того щоб відреагувати на ту чи іншу ситуацію, людина має зрозуміти її, проаналізувавши конкретні'життєві обставини, які часто є суперечливими і неоднозначними. Навіть у соціальних ситуаціях, що містять, як правило, закріплені в культурі способи їх тлумачення, трапляється безліч варіацій реальних обставин, аналіз яких потребує від людини значного напруження всіх її внутрішніх ресурсів.
Справа ускладнюється тим, що люди, реагуючи на ситуацію, здебільшого спираються не на співвідношення реальних обставин, фактів, подій, а на результати свого бачення си-туації, тобто смисл, який вони вкладають у ситуацію, видається за єдино правильну, "об'єктивну" характеристику подій. Ось як писав про це американський лікар М. Мольц: "Ми часто очікуємо, що інші люди бу дуть реагувати на ті ж самі факти або обставини так, як і ми, роблячи ті ж самі висновки. Ми забу ваємо, що людина реагує не на реальні факти а тільки на своє уявлення про них. Сторонні люди займають ту чи іншу позицію більшою мірою зовсім не через бажання завдати нам неприємностей, не з чистої впертості, не зловмисно, а тільки тому, що розуміють і тлумачать ситуацію інакше ніж ми. Вони лише адекватно відгукуються на те' що, на їхню думку, є справжнім станом речей. І якщо ми, замість докоряти їм за впертість та зловмисність, зазначимо щирий характер цих, хай невірних, переконань, то зробимо багато для врегулювання конфліктів та кращого взаєморозуміння. Спитайте себе: "Як він інтерпретує ситуацію?; Що він у зв'язку з цим відчуває?" Спробуйте зрозуміти, чому він діє саме так" (Мольц М. Я — зто Я, или Как стать счастливьгм. Санкт-Петербург, 1992 С. 108).
Отже, люди розуміють і осмислюють ситуацію но-різному. Як це відбувається? Від чого це залежить? Перш ніж відповісти на ці запитання, слід розібратися з таким досить складним поняттям, як "розуміння".
Ми розглядаємо розуміння як процес, спрямований на засвоєння та породження смислів. Якщо мова йде про розуміння ситуації, то можливі два варіанти цього процесу. По-перше, це відтворення смислу ситуації на основі аналізу всіх П елементів, встановлення зв'язків між ними, з'ясування послідовності подій та причин тих чи інших дій, учинків, висловлювань тощо. Таке розуміння відомі психоаналітикн Л. Бінсвангер та А. Лоренцер називають логічним. За його допомогою ми намагаємося збагнути ситуацію в її реальних параметрах.
В. Франкл називає цей процес вбачанням смислу ситуації-У зв'язку з цим постає запитання: що ж таке смисл? На думку В. Франкла, це те, що мається на увазі людиною, яка ставить якесь запитання, або ситуацією, яка теж передбачає запитання, що потребує відповіді. І справді, з'ясування смислу - ще усвідомлення того, що можна зробити відносно даної си туації. Ніхто не в змозі дати нам той єдиний смисл, який ми можемо знайти в нашому житті, в нашій ситуації. Але будь-яка ситуація, на думку
дослідника, містить цілий спектр потенційних смислів. І саме людина "відповідає за правильність відповіді на запитання, за знаходження справжнього смислу "ситуації". А смисл, продовжує В. Франкл, — це те, що треба скоріше знайти, ніж надати, скоріше виявити, ніж придумати. «Все, що ми можемо робити, це бути відкритими для смислів,свідомо намагатися побачити всі можливі смисли,
що надає нам ситуація, і потім вибрати один, який, наскільки нам дозволяє судити наше обмежене знання, ми вважаємо справжнім смислом даної ситуації" (Франкл В. Человек в поисках смысла. Москва, 1990. С. 14, 294).
Це досить складний процес, оскільки існує безліч життєвих ситуацій і кожна з них має свій унікальний смисл. Як же нам удається розібратися в них? На думку В. Франкла, ситуації, незважаючи на свою унікальність, мають дещо спільне, а отже існують і смисли, які притаманні людям певного суспільства. Більше того, є смисли, котрі поділяє більшість людей протягом усієї історії.
Таким чином, смисли соціальних та культурно-історичних ситуацій багато в чому схожі. Ці загальні смисли, що поділяє більшість людей, В. Франкл називає цінностями і визначає їх як "універсали' смислу, що кристалізуються у типових ситуаціях, з якими стикається суспільство або навіть усе людство". Володіння цінностями полегшує для людини пошук смислу, оскільки, принаймні у тилових ситуаціях, вона позбавлена прийняття рішень.
Отже, типові соціальні ситуації тому й спонукають людину до регламентованої ритуальної або рольової поведінки, що їхні смисли, зафіксовані у загальноприйнятих цінностях, дають змогу досить швидко й безпомилково орієнтуватися в особливостях.ситуації, виокремлюючи характерні її елементи та вимоги, які вона ставить.
Щодо життєвої ситуації, то тут у людини часто немає сталого стереотипу реагування на неї, і для того, щоб знайти вихід, треба збагнути смисл ситуації.
Таким чином, логічне розуміння дає нам можливість відтворити смисл ситуацій, в які ми потрапляємо. До цього виду розуміння ми звертаємося і в тому випадку, коли нам треба збагнути смисл ситуації іншого. Тоді розуміння здійснюється у два етапи: спочатку треба зрозуміти зміст висловлювань партнера, а потім на основі цього відтворити реальну ситуацію, що стоїть за словесним текстом.
Це та проблема, з якою стикається й практикуючий психолог у процесі діагностичної, консультаційної та психотерапевтичної роботи з клієнтом. Як зазначає А. Лоренцер, ситуація психоаналітика нагадує становище іноземця, який погано володіє чужою мовою: йому весь час доводиться концентрувати увагу на тому, що мають на увазі інші. Таким чином основою логічного розуміння є наявність спільної мови та спільного універсуму значень (його ще називають тезаурусом) у психолога та клієнта. Це є справедливим і для взаєморозуміння у будь-якій життєвій ситуації, що потребує спілкування, узгодження позицій, злагодженості дій тощо.
Однак справа ускладнюється тим, що у більшості випадків ми не можемо не лише адекватно зрозуміти ситуацію іншого (тобто відтворити її справжній смисл), а й усвідомити суть власних проблем, чітко з'ясувати смисл ситуації, в яку ми самі потрапили. Як зазначає М. Мольц, експериментальні та клінічні психологи неспростовно довели, що нервова система людини не в змозі розрізнити фактичну ситуацію від ситуації, яка створена яскраво і в деталях нашою уявою.
І справді, досить складно позитивно сприйняти яку-небудь конкретну ситуацію, коли у людини склалося загальне негативне уявлення про, себе. Тобто на сприймання й розуміння ситуації впливає образ "Я", інші базові концепції, мотиви та прагнення людини, її ставлення до оточення і до життя в цілому. Вони, накладаючись на ситуацію, можуть невпізнанно змінювати її в уявленні людини. Крім того, людина часто реагує на один з елементів ситуації так, мовби перед нею ситуація в цілому.
Отже, людині досить складно розібратися в об'єктивних особливостях ситуації. Дуже часто вона бачить у ситуації не фактичний стан речей, а своє уявлення про нього, мовби "накладаючи" на ситуацію свою особистість, "пропускаючи" реальні факти, події через "решето" власних особистісних смислів.
Цей вид розуміння, тісто пов'язаний з особистішими смисловими утвореннями, ми називаємо, на відміну від логічного, психологічним розумінням, або осмисленням, ситуації-
Аби краще з'ясувати суть цього явища, зупинімося на характеристиці поняття иособистісний смисл", який, на відміну від смислу ситуації, є формою, в якій смисли існують для суб'єкта. О. Леонтьєв визначав особистісний смисл як оцінку життєвого значення для суб'єкта об'єктивних обставин то його дій у цих обставинах. До структури особистісного смислу входять такі компоненти: знання, установки та відношення особистості, а також цінності та мотиви. Взаємовідношення та взаємодія цих компонентів і характеризує особистісний смисл, який кристалізується, виражається у базових концепціях, про які
йшлося вище.
Основні функції смислових утворень особистості поляга-ють, по-перше, у створенні образу, начерку майбутнього, тієї перспективи розвитку особистості, що не випливає прямо з наявної ситуації. Саме смисли допомагають людині розібратися в ситуації, подолати складні обставини буття.
Друга функція смислових утворень — здійснювати регуляцію діяльності особистості в різних життєвих ситуаціях. Вони стають мовби надситуативним опертям, необхідним для моральних оцінок та регуляції. Ці смислові утворення реалізуються у кожній конкретній ситуації, не даючи готових рецептів поведінки. Вони містять загальні принципи, які в різних ситуаціях можуть бути реалізовані різними засобами.
Головне смислове утворення людини — це сенс життя. При цьому, на думку Б. Братуся, смислова сфера особистості включає декілька рівнів.
Найнижчий — це нульовий рівень, який включає власне ситуаційні смисли, пов'язані з необхідністю досягнення мети в даних конкретних умовах, тобто розв'язання конкретної життєвої ситуації. Такий смисл виконує службову регулятивну роль в усвідомленні ситуації.
Наступний рівень — егоцентричний, в якому людина орієнтується передусім на власну користь, зручність, престижність тощо.
Смислова сфера особистості включає й групоцентричний рівень. У цьому випадку людина при визначенні свого ставлення до навколишнього орієнтується на близьке оточення, групу, з якою вона себе ототожнює або ставить вище за себе у своїх інтересах і прагненнях.
І нарешті — вищий рівень смислової організації особистості — соціальні смислові орієнтації. Вони представлені у вигляді вищих ціннісних утворень особистості — ідеалів, норм, цінностей. Значення для особистості смислових утворень вищого рівня полягає передусім у тому, що вони не стільки відбивають дійсність, тобто дають людині змогу кра-ще зрозуміти її, розібратися в ситуації, скільки в тому, що вони виконують функцію творення дійсності. Вони допомагають людині пов'язати різнорідні інтереси, відношення, взагалі смисли нижчих рівнів в єдине цілісне уявлення про себе, своє життя, сприяючи тим самим подоланню невдач перешкод, життєвих криз тощо.
Таким чином, можна твердити про нестійкі ситуативні смисли, що залежать у першу чергу від зовнішніх обставин, стійкі особистісні смисли, які вплетеш в загальну структуру смислової сфери людини, та про особисті цінності, тобто усвідомлені, прийняті людиною найзагальніші смисли її життя.
Смисловим утворенням людини притаманні властивості, котрі відрізняють їх від знань, умінь та значень людини. Які ж це властивості?
Як зазначає Б. Братусь, смислові утворення існують не лише в усвідомлюваній, а й у неусвідомлюваній формі. По-друге, вони не піддаються прямому та довільному контролю та чисто словесному впливові. Крім того, смислові утворення, на відміну від значень, не існують відокремлено від людини. Саме вона надає смисл тим чи іншим явищам, учинкам, ситуаціям, висловлюванням тощо. Значення ж, як правило, — надіндивідуальні, вони зафіксовані у зовнішній формі — текстах, об'єктах культури тощо. І нарешті — смислові утворення не можна зрозуміти та дослідити поза їхнім життєвим контекстом {Братусь Б. С. Аномалии личности. Москва, 1988. С. 96-97, 100-101).
Таким чином, психолога насамперед мають цікавити не окремі факти, дії, вчинки, а цілісні ситуації, в яких виникають та проявляються ті чи інші смисли людини, її ставлення до навколишнього. Саме зі смисловою сферою особистості має працювати психолог, якщо він хоче з'ясувати суть проблеми клієнта, надати йому ефективну психологічну допомогу.
Однак складність полягає у тому, що, як зазначалося, смисли можуть не усвідомлюватися людиною. Річ у тім, що до структури смислового утворення входять як вербалізова-ний смисл, тобто такий, що може бути включений у поле свідомості, так і смисл, виражений у безпосередньо-емоційнш формі, яка не піддається словесній інтерпретації. Таким чином, смисл може виступати цілком явно у вигляді свідомого висловлювання про смисл дій або обставин, тобто виражатися у значеннях. В інших випадках смисл може інформувати людину про її ставлення до себе та навколишнього у формі переживань — інтересів, прагнень, образ, напруги, тривоги та ін., тобто в емоційно-чуттєвій формі. У цьому випадку перед людиною постає "завдання на пошук смислу" (О. Леонтьєв). Такс завдання стоїть і перед людиною, котра прагне збагнути проблему іншого.
Справа іноді ускладнюється й тим, що людина несвідомо формулює інше завдання — приховування смислу, передусім він себе самої. Таке приховування смислу лежить в основі механізму психологічного захисту. Зупинімося на цьому докладніше.
Термін "захист" уперше з'явився в роботі 3. Фрейда "Захисні нейропсихози" і був використаний в ряді інших робіт для опису боротьби "Я" проти болючих або нестерпних думок та афектів. Це поняття дістало розвиток у працях учнів та послідовників 3. Фрейда, які вважали, що психологічний захист має негативні функції, оскільки здійснює не усвідомлюваний людиною вплив на її дії та проявляється в неадекватному самосприйманні й хибному сприйнятті інших.
Іншими словами, розв'язуючи "завдання на приховування смислу", людина спотворює не лише сприймання навколишньої дійсності та оточення, а й уявлення про себе, свій внутрішній світ. Як зазначає Р. Грановська, "психологічний захист виявляє себе у тенденції людини зберігати звичну думку про себе, зменшити дисонанс, відкидаючи або спотворюючи інформацію, яка розцінюється як несприятлива, така, що руйнує первинне уявлення про себе та інших" (Гранов-ская Р. М. Злементн практической психологии. Ленинград, 1988. С. 271). Тобто досвід, який не збігається з уявленням людини про себе, має тенденцію не допускатися до рівня свідомості. Будь-яка загроза сталості "Я" супроводжується мобілізацією захисних механізмів. Це досягається або перекрученням сприймання навколишнього, або запереченням того, що людина сприймає, або ж його забуванням.
Захисні механізми починають свою дію, коли досягнення мети нормальним способом є неможливим або ж коли людина вважає, що воно неможливе. Важливо наголосити, що це не способи досягнення бажаної мети, а способи створення часткової, тимчасової душевної рівноваги з тим, щоб зібрати сили для реального подолання труднощів. Люди по-різному Реагують на свої внутрішні труднощі. Одні, заперечуючи їх існування, придушують нахили, які завдають їм незручностей, та відкидають деякі свої бажання, що є нереальними та неможливими. Пристосування у цьому випадку досягається за Рахунок зміни сприймання. Спочатку людина відкидає те, що є небажаним, але поступово може звикнути до такої орієн-тації, дійсно забути болючі сигнали і діяти так, мовби вони не існують. Інші люди долають конфлікти, намагаючись маніпу-
лювати об'єктами, що їх турбують, прагнучи оволодіти подіями та змінами їх у потрібному напрямі Треті знаходять вихщ у самовиправданні та самопоблажливості до своїх спонук, четверті вдаються до різних форм самообману (там же. С. 273).
Як уже зазначалося, більшість дослідників зазначають негативну для розвитку особистості роль психологічного захисту. Особливо це характерно для представників гуманістичної психології, які звертають увагу на дезадаптаційні для особистості функції захисту, а також на замкненість та хибність захисної системи. Так, на думку А. Маслоу, у здорової особистості захисні механізми відсутні, вони звужують можливості особистісного росту людини.
До найбільш поширених механізмів психологічного захисту належать витіснення, проекція, ідентифікація, заперечення, раціоналізація, сублімація, заміщення та ін. Розгляньмо їх докладніше.
Витіснення — це один із перших захисних механізмів, описаних 3. Фрейдом. Воно являє собою спосіб активного виключення із свідомості болючих спогадів, почуттів, імпульсів, бажань, взагалі будь-якої неприємної інформації. Наприклад, людина може забути незручні для себе факти, неетичні вчинки, неприємні справи, обіцянки. Важливим є те, що людина не удавано, а насправді забуває негативну, травмуючу інформацію. Однак придушені почуття, думки, потреби не зникають зовсім, вони діють мовби "з підпілля", прориваючись у свідомість у вигляді жартів, обмовок, незграбних рухів; їх можна виявити у снах, мріях тощо. Придушені імпульси даються взнаки і в невротичних та психосоматичних симптомах — фобіях, тривозі, головному болі тощо.
Проекція — наступний механізм психологічного захисту. Це неусвідомлюване перенесення власних почуттів, бажань та прагнень, у яких людина не хоче собі зізнатися, на іншу особу. Наприклад, коли людина виявила до когось агресію, вона нерідко принижує привабливі якості особи, що постраждала. Людина, котра постійно приписує іншим власні прагнення, які суперечать її моральним принципам, отримала навіть спеціальну назву — святенник (рос. ханжа).
Ідентифікація — це механізм психологічного захисту, що визначається як неусвідомлюване перенесення на себе почуттів та якостей, які притаманні і ншій людині та недоступні, але бажані для себе. У дітей — це найпростіший механізм засвоєння норм соціальної поведінки та моральних цінностей. Так, дитина несвідомо прагне бути схожою на батька і заслу- гт
зкити тим самим його любов та повагу. Ширше тлумачення ідентифікації • передбачає неусвідомлюване наслідування зразків, ідеалів, що допомагає подолати власну слабкість, почуття неповноцінності.
Запереченая — це захист від неприємної інформації, ігнорування негативної ситуації. Людина, що вдається до цього механізму психологічного захисту, діє так, мовби неприємностей не існує, "не помічаючи", наприклад, симптомів невиліковного захворювання, "не чуючи" критичних зауважень, узагалі відкидаючи наявність інформації або ситуацій, які спричиняють тривогу.
Раціоналізація — це псевдорозуміння, викривлене пояснення людиною своїх прагнень, учинків тощо, які насправді викликані причинами, визнання яких загрожує втратою самоповаги. Раціоналізація може виявлятися й у спробах знизити цінність чогось недоступного. Не отримавши того, що людина сильно бажає, вона може переконувати себе, що "не дуже то й хотілось". Найяскравіші феномени раціоналізації отримали назви "кислий виноград" та "солодкий лимон". Перший відбиває зниження значення недоступного, другий — підвищення цінності того, що є.
Сублімація — це задоволення або придушення бажань за допомогою іншої (як правило, суспільно значущої) діяльності Наприклад, агресивність може сублімуватися у спортивних іграх, еротизм — в заняттях мистецтвом, наукою тощо.
Заміщення — це перенесення дії, спрямованої на недоступний об'єкт, на дію з доступним об'єктом. Заміщення є розрядкою напруги, яку створює недоступна потреба, але воно не приводить до бажаної мети. Прикладом заміщення може бути ситуація, коли людина зганяє своє роздратування, гнів, досаду на інших людях або навіть на будь-якому предметі.
Усі схарактеризовані вище види психологічного захисту ускладнюють процес усвідомлення життєвої ситуації, спотворюючи її смисл і тим самим приводячи до невірного її розуміння. Справа ускладнюється тим, що людина не усвідомлює дії захисних механізмів і відтак не може збагнути хибність власних тлумачень тієї чи іншої ситуації.
Повернімося тепер до проблеми осмислення життєвої ситуації. Як уже зазначалося, осмислення на відміну від логічного розуміння потребує не стільки аналізу конкретних життєвих обставин, скільки з'ясування їхнього значення для людини. Суть цього поняття досить точно висловив А. Адлер:
"Жодні події, пережиті раніше, не є причиною успіху або невдачі. Ми не страждаємо від шоку, щ0 стався з нами, — так званих травм, — але ми творимо з них те, що відповідає нашим цілям. Ми самовизначаємося тими значеннями, які ми надаємо тому, що трапляється з нами".
Таким чином, головне значення для людини мають не самі події, які відбуваються з нею, а той смисл, який надає людина цим зовнішнім обставинам, а також ті ситуативні смислові єдності, котрі виникають на основі осмислення ситуації. Це можуть бути переживання, дії та вчинки, мотиви й прагнення, ті чи інші види психологічного захисту тощо.
Психологічне розуміння посідає центральне місце у консультативній та психотерапевтичній роботі практикуючого психолога. І знов-таки складність полягає у тому, що він має справу не з реальними життєвими ситуаціями, в які потрапляє клієнт, а з тими смислами, які останній надає цим ситуаціям. Ось як характеризує специфіку психоаналітичної роботи А. Лоренцер:
"У центрі уваги аналітика перебуває не дійсна історія життя пацієнта, а ті її пункти, що викликають конфлікти та страждання. Дійсна історія життя почасти має побічний стосунок до тих смислових зв'язків, які склалися у психіці індивіда. Психо-аналітик ставить запитання, а не будує цілісну картину минулого пацієнта".
Таким чином, слід розрізняти фактичну життєву ситуацію, тобто явний комплекс оточуючих людину обставин, зовнішніх умов її діяльності, спілкування, і відображення цієї ситуації у свідомості суб'єкта. В останньому випадку ми будемо говорити про психологічну ситуацію, тобто проаналізовані, осмислені життєві обставини, умови, події тощо.
Отже, психологічна ситуація — це відображення реальної життєвої ситуації у смисловій сфері людини.
Саме з такими ситуаціями має справу практикуючий психолог, здійснюючи свою консультативну та психотерапевтичну діяльність. Детальному аналізові психологічної ситуації і буде присвячений наступний підрозділ.
Запитання й завдання
1. Поясніть, чому різні люди по-різному реагують на схожі
життєві ситуації-
2. Що таке розуміння ситуації?
3. Чим розрізняються психологічне та логічне розуміння си
туації?
4. Чому найвищий рівень смислової організації особистості
становлять соціальні смислові орієнтації? Розкрийте їх зна
чення у житті та розвитку людини.
5. Як впливають базові концепції людини на розуміння тієї
чи іншої ситуації? Наведіть приклади.
6. Які компоненти входять до структури особистісного смислу?
7. Схарактеризуйте поняття "психологічний захист".
8. Які властивості притаманні смисловим утворенням людини?
9. Що таке процес "приховування смислу"?
10. За якими критеріями розрізняються психологічні ситуації?
Література
Братусь Б. С. Аномалии личности. Москва, 1988.
Грановская Р. М. Злементи практической психологии. Ле-шгаград, 1988.
Леонтьев А. Н. Деятельность. Сознание. Личность. Москва, 1977.
Мольц М. Я — зто Я, или Как стать счастливьім. Санкт-Петербург, 1992.
Руткевич А. М. Глубинная герменевтика А. Лоревцера // Логос. 1992. № 3.
Сандлер Дж., Дзр К., Холдер А. Пациент и психоаналитик: Основн психоаналитического процесса. Воронеж, 1993.
Соколова Е. Т. Проективнне методо исследования личности. Москва, 1980.
Франкл В. Человек в поисках смьісла. Москва, 1990.
Фрейд 3. Психологая "Я" и защитнне механизмн. Москва,
1993.
Яценко Т. С. Активная социально-психологическая подго-
товка учителя к общению с учащимися. Киев, 1993.
4.3. Психологічна ситуація
Психологічна ситуація — центральне утворення, з яким має справу практикуючий психолог, надаючи реальну психологічну допомогу клієнтові. Вище вже йшлося про те, що життєва ситуація характеризує реальні зовнішні обставини та умови, в які потрапляє людина і які здійснюють певний вплив на неї. Якщо ці обставини є знайомими або типовими, не містять у собі певної проблеми, то людина діє в них стереотипно, іноді навіть автоматично, не вдаючись до аналізу та розмірковувань. Так ми діємо в типових побутових ситуаціях — у крамниці, транспорті, роблячи домашні справи тощо.
Однак навіть такі знайомі ситуації можуть тлумачитися по-різному залежно від нашого внутрішнього стану, тих психологічних проблем, що накопичуються протягом певного часу або навіть усього життя. Наприклад, доволі звичні домашні справи можуть викликати відразу та надмірну втому. Стосунки з близькими, що будувалися за звичними стереотипами, можуть раптом викликати роздратування. Таких прикладів можна навести безліч.
У подібних випадках ми намагаємось якось пояснити своє роздратування, втому, відразу тощо. Тобто починаємо тлумачити знайому до дрібниць життєву ситуацію, приписуючи їй нові, відсутні досі характеристики. Це й є свідченням того, що звична життєва ситуація стала для нас психологічною. Причини цього, як вже зазначалося, полягають у тих проблемах, котрі змушують нас вдаватися до тлумачення, осмислення та переосмислення типової життєвої ситуації.
Таким чином, до осмислення життєвої ситуації нас примушують внутрішні проблеми, які змінюють наш звичний погляд на знайомі зовнішні обставини. Однак проблему може містити й сама ситуація, що теж підштовхує до її аналізу та осмислення. Тобто сама зовнішня ситуація може бути проблемною.
Дата публикования: 2014-11-18; Прочитано: 5484 | Нарушение авторского права страницы | Мы поможем в написании вашей работы!