Главная Случайная страница Контакты | Мы поможем в написании вашей работы! | ||
|
Літературна спадщина Володимира Винниченка — золотий фонд України. Він — автор першого українського фантастичного роману «Сонячна машина» (написаний у 1922—1924 рр.,) перше, що трапляється на очі: «Присвячую моїй сонячній Україні». Появу перших його творів вітали Іван Франко і Леся Українка. 1902 р., в «Киевской старине» з'являється його перше оповідання «Краса і сила».
Творчість Винниченка розпадається на два періоди: перший охоплює більшу частину його творів «малої форми» (нариси, оповідання), написаних (із 1902) до наступу реакції після революції 1905. До другого періоду відносяться оповідання, п'єси і романи, які з'явилися після революції 1905 року.
Перший період
Живлячись настроями бідняцько-батрацьких мас в епоху наростання революції (селянські рухи 1902) і революційними прагненнями відомої частини української інтелігенції, Винниченко уже з перших кроків своєї творчості почав розповідати нове і по-новому («Біля машини», «Контрасти», «Голота», «На пристані», «Раб краси», «Хто ворог?», «Голод», «Салдатики», «Кузь та Грицунь», «Босяк», «Терень»). Всі ці твори майже повністю позбавлені народницького підходу і забарвлення; без ідеалізації, художньо показані в боротьбі батраки, селяни і їх вороги. Автор гаряче, майже публіцистично виявляє своє ставлення до цієї боротьби, наповнюючи оповідання революційністю, художньо втілюючи класову солідарність. Саме оформлення цих творів («мала форма» — стисло, коротко, популярно) розраховане на масове споживання, на революційну функціональність. Недарма деякі з оповідань випускалися як агітброшури. Але виявляючи революційну потенцію і безперспективність батраків, селян-бідняків, Винниченко кличе до них не міський пролетаріат, який був зрусифікований і відірваний від села, а «революційну» інтелігенцію.
Водночас в інших своїх творах Винниченко гостро, яскраво і влучно висміює міщанські захоплення, життєві «ідеали» («Заручини»), трусливе українофільство і шалений націоналізм («забирайтеся, кацапи, із наших українських в'язниць!» — в оповіданні «Уміркований та щирий»), національне «народництво» і «культурництво» («Антрепреньор Гаркун Задунайський», пізніше — комедії: «Молода кров», «Співочі товариства»), розкриває зміст ліберальності «рідних» поміщиків і буржуазії («Малорос-європеєць»), псевдореволюційність деяких елементів інтелігенції. До революційних творів Винниченка потрібно віднести також його яскраві нариси і оповідання із вояцького життя («Боротьба», «Мнімий господін», «Темна сила»), а також із життя дітей («Кумедія з Костем», «Хведько-халамидник»). Згодом Винниченко пише низку оповідань про революційну інтелігенцію і про інтелігенцію взагалі («Промінь сонця», «Талісман», «Студент», «Зіна», а також — «Чудний епізод», «Історія Якимового будинку», «Дрібниця», «Тайна»).
В оповіданнях Винниченко виявив високу майстерність — уміння живо, вільно, захоплюючи розповідати і яскраво, художньо показувати.
Другий період
Поштова марка В. Винниченка (робота в еміграції)
Свій другий етап Винниченко починає драмами: «Дисгармонія», «Великий Молох», «Щаблі життя». За ними йдуть: «Memento», «Базар», «Брехня», «Чорна пантера і білий ведмідь». Незважаючи на те, що в деяких із них революційна дійсність знаходить відоме відображення (наприклад, «Дисгармонія»), вони все ж об'єктивно-занепадницькі, нереволюційні. Також нереволюційні, занепадницькі і його романи («Рівновага», «Чесність з собою», «Посвій», «Божки», «Хочу»). Винниченко тут уже звертається винятково до охопленої реакцією української інтелігенції. Це пояснюється поразкою революції і національного руху. Письменник-політик не бачив виходу для бідняцьких, полупролетарських категорій села. І Винниченко, не звертаючись до пролетаріату, починає боротьбу із негативними якостями інтелігентської категорії «роду людського», хоче перевиховати її і без болю вилікувати. Тому Винниченко намагається художньо розв'язувати хворобливі для інтелігента проблеми моралі, норм поведінки, проповідуючи «социалістичну» реформу. Цим пояснюється і перехід до жанру драми, а згодом і роману.
Він передусім нещадно розкриває гнійники і критикує. У цій критиці він жорстокий і відвертий, але і поверховий, частково публіцистичний. Тут Винниченко у більшості випадків займає позицію індивідуального удосконалення. Протестуючи против бруду, Винниченко виводить «позитивних» реформаторів, які сповідують свободу особистості по відношенню до колективу, «чесність із собою» тощо.
Винниченко розвиває і свій стиль, почавши із удосконаленого новими формальними елементами і мотивами реалізму перших оповідань; далі він дедалі більше переходить до імпресіоністичного стилю, яке у бездоганному вигляді можна побачити в творах і малої («Промінь сонця», «Зіна») і великої форми («Записки кирпатого Мефістофеля»). Психологічний реалізм як перехідний етап панує в перших романах і більшості драм, які вирізняються сценічністю, гостротою і цікавістю інтриги, яка побудована на контрастах.
Найкращі твори Винниченка відзначаються великою майстерністю. Імпресіонізм його характерно вирізняється, наприклад, фіксацією дієвих, переважно зорових деталей, а також тонких і водночас гостро діючих психологічних рухів-рефлексів. Сюжет, часто банальний і нескладний, Винниченко завжди загострює антитезами, а також несподіваними зовнішніми ефектами, насичуючи свої твори актуальними проблемами.
В еміграції Винниченко активно берется до літературної роботи з 1925 року. Його п'єси «Брехня», «Чорна Пантера і Білий Медвідь», «Закон», «Гріх» перекладаються на німецьку мову і з'являються в театрах Німеччини та інших європейських країн. Друкуються і перекладаються його романи «Чесність з собою», «Записки Кирпатого Мефістофеля»… На екранах Німеччини в 1922 році демонструється фільм «Чорна Пантера». Не забувають про Винниченка і в Україні. Київський державний драматичний театр імені Івана Франка здійснює постановку п'єси «Над». Проблеми сценічного втілення п'єс обговорювали з драматургом Костянтин Станіславський і Володимир Немирович-Данченко, Микола Садовський і Гнат Юра. Лесь Курбас у своєму «Молодому театрі» поставив «Чорну пантеру і Білого Медвідя» за участю режисера-постановника Гната Юри.
Висновки. Мiсце творчостi В. Винниченка в украïнському лiтературному процесi
I. Трiумфальний прихiд Володимира Винниченка в украïнську лiтературу. (Пiсля виходу першого ж оповiдання "Краса i сила" творчiсть В. Винниченка була помiчена i вiдзначена Iваном Франком i Лесею Украïнкою. Iван Франко писав, що серед млявоï, малосилоï, ординарноï генерацiï сучасних украïнських письменникiв "раптом виринуло щось таке дуже рiшуче, мускулисте i повне темпераменту". А Леся Украïнка вiдгукувалася так: "Тiльки талант може
створити цi живi фiгури, цi природнi дiалоги й, особливо, цю широку, яскраву картину ярмарку, на тлi якого вiдбуваються дiï героïв".)
II. Володимир Винниченко - натура титанiчного духу й грандiозного творчого потенцiалу.
· 1. Новаторство В. Винниченка. (Уже першi друкованi твори показали, що В. Винниченко як письменник має глибоку культуру i надзвичайно розвинене соцiальне чуття. Вiн помiчав прихованi для iнших конфлiкти, вихоплював iз життя яскравi типажi, якi представляли рiзнi верстви суспiльства. Мова багатьох його героïв така, яка була у життi: безкультурний, скалiчений суржик. Якою була культура, доба, така й мова, такi й героï.)
· 2. Творча продуктивнiсть В. Винниченка. (В. Винниченко багато пише i часто друкується. Дiапазон його творчостi надзвичайно великий: оповiдання, повiстi, романи, п'єси, публiцистика... Про нього i його твори скрiзь говорять; його п'єси ставлять в Украïнi, Росiï та за кордоном; статтi викликають суперечки.)
· 3. Вплив творчостi Володимира Винниченка на лiтературний процес в Украïнi. (Письменник вимушений був жити в емiграцiï, проте в Украïнi продовжували виходити друком його книжки. Вiн чекав часу, коли нацiя набере
сили, стане на ноги i самостiйно прийматиме рiшення. А тим часом писав, творив i вiрив, що це необхiдно.
Для молодих митцiв, якi приходили в украïнську лiтературу, Винниченко був прикладом того, як треба ставитися до творчостi, якi треба вибирати теми i як правильно розставляти акценти. Багатьох вiн примушував замислитися про цiннiсть написаного слова.)
III. Володимир Винниченко - володар душ наступних поколiнь. (Проза Володимира Винниченка була народжена фантазiєю художника динамiчного XX столiття. Вiн блискавкою увiрвався в лiтературу, каменем упав у тихi води залюбленоï в красу Украïни поезiï i прози, i вiд того удару пiшли одна за одною хвилi, якi будили напiвсонне письменство. В. Винниченка називали своïм навчителем Остап Вишня, Григорiй Косинка, Валерiян Полiшук, його впливу зазнали всi вiдомi украïнськi прозаïки пiзнiших часiв.)
Дата публикования: 2014-11-04; Прочитано: 2365 | Нарушение авторского права страницы | Мы поможем в написании вашей работы!