Студопедия.Орг Главная | Случайная страница | Контакты | Мы поможем в написании вашей работы!  
 

Матеріал для поглибленого вивчення. Людина –природно-суспільна, біосоціальна істота; площина – „людина – природа”



Людина – природно-суспільна, біосоціальна істота; площина – „людина – природа”.
Особа – людина у її соціальному середовищі, її відносинах із суспільством, державою, правом; площина – „особа – суспільство”.
Громадянин – це юридичні або політико-юридичні характеристики особи у її взаємовідносинах з державою; площина - „громадянин – правова держава”.
Права індивіда – як певні можливості людини, особи та громадянина щодо збереження, розвитку і захисту певних цінностей, які необхідні для існування та розвитку в конкретно-історичних умовах; ці права об’єктивно визначаються відповідним рівнем цивілізаційного розвитку (духовним, соціально-культурним, економічним, політичним) і мають бути загальними та рівними для усіх однойменних суб’єктів; права індивіда - це один із видів загальносоціальних прав – як певних можливостей різних учасників суспільного життя (людства, народу, нації, спільнот, суспільних груп, організацій, індивідів тощо).
Права людини (у широкому їх розумінні – особисті, соціальні, політичні) – це той бар’єр, який, проходячи на «кордоні» держави і суспільства, зумовлює межі державного втручання, тобто, врешті-решт, визначає їх характер взаємодії і співвідношення
Особистісні (особисті, громадянські) права людини (забезпечують особисте життя і свободу) - включають: можливості збереження, розвитку і захисту її фізичного існування (право на життя), задоволення фізичних потреб (фізичну недоторканість) тощо; можливості збереження, розвитку і захисту духовної, психологічної індивідуальності людини (право на ім’я, на честь і гідність тощо).
Політичні права громадянина – включають: можливості збереження, розвитку і захисту доступу до участі у політичному і державному житті (право на громадянство, на державну службу, на формування представницьких органів держави та місцевого самоврядування тощо).
Соціальні права особи (соціально-економічні, культурні) - включають: можливості збереження, розвитку і захисту доступу до культурних, національних цінностей; до участі у їх вдосконаленні (право на освіту і виховання, на творчість тощо); можливості збереження, розвитку і захисту доступу до матеріальних благ (право на власність тощо), до участі у виробництві матеріальних благ (право на працю, на відпочинок тощо).
Правовий статус особи – це соціальні можливості особи, зумовлені об`єктивними закономірностями розвитку суспільних відносин.
Сутність держави – це те головне, що визначає її зміст, механізм, функції та форму, тобто визначає сенс її існування, соціальну роль держави у житті суспільства, заради якої вона існує; а, отже, розкриття сутності держави передбачає виявлення її соціального призначення як історичної місії.
Оскільки основою держави є влада, її приналежність, призначення і функціонування у суспільстві, питання про сутність держави – це питання про те, з якою метою здійснюється державна влада – з метою загальнолюдських інтересів, чи з метою забезпечення групових, партійно-політичних, вузько-класових інтересів тощо.
Типологія держав полягає у визначенні основних суттєвих рис для багатьох держав, які існували, існують або можуть існувати в перспективі; типологія держав обумовлена необхідністю встановлення певної упорядкованості та відповідної класифікації за загальними та специфічними ознаками для усього розмаїття держав, які існували в історії людства; одним із критеріїв класифікації держав є їх виділення та об`єднання за типами, в основі якого є сукупність найбільш суттєвих ознак держави.
Історичний тип держави - це сукупність найбільш суттєвих ознак, властивих державам, що існували на певних етапах історії людства за відповідних соціально-економічних, політичних, культурних та інших умов.
Суспільно-економічна формація – це історичний тип суспільства, структура якого визначена певним способом виробництва матеріальних благ, діалектикою розвитку продуктивних сил, виробничих відносин, базису і надбудови.
Рабовласницький тип держави – це перший в історії людства тип держави, який не надбавши загального поширення, залишися перехідним типом; найдавнішими рабовласницькими державами до нової ери були Єгипетське царство, шумерські держави, Ассирія, Хетська держава, Індія, Китай (на межі ІУ та Ш ст.ст. до н.е.); згодом рабство запровадили у Стародавній Греції, Стародавньому Римі та в інших країнах; економічною основою рабовласницької держави була приватна власність рабовласників на основні засоби виробництва та рабів (яких у ті часи за правовим становищем прирівнювали до речей, майна); політичною основою рабовласницької держави було політичне панування класу рабовласників, знаті, наближеної до державної влади; серед основних рис рабовласницької держави виділяються: 1. Велика машина військово - політичного характеру; 2. Форми державного правління – східні деспотії та аристократичні республіки; 3. Головна тенденція розвитку механізму рабовласницької держави – створення централізованого державного апарату на основі принципу призначення.
Феодальний тип держави (від лат. слова feodum – володіння) - це такий тип держави, який в історії людства уособлює середньовічну державу; (поняттям ”феодалізм”, що виникло у ХУІІІ ст., прийнято називати суспільно-економічну формацію середніх віків; середньовічна епоха феодалізму протиставлялася епосі капіталізму; капіталізм пов`язувався з індивідуалізмом і протестантизмом, тоді як феодалізм асоціювався з традиціоналізмом і католицизмом; французька революція кінця ХУІІІ ст. проголошувала, що вона знищує феодалізм, феодальне суспільство і „феодальний режим”); економічною основою феодальної держави була феодальна власність на засоби і знаряддя виробництва та часткова власність селянина; земля належала земельним аристократам або монарху, який наділяв своїх підданих землею і всім, що було на ній; селянин мав своє господарство, свої засоби виробництва для обробки землі та збирання врожаю, але зобов`язаний був обробляти землю феодалів і виконувати інші види робіт; особиста залежність селянина мала різні ступені й форми: кріпацтво, холопство, станову нерівноправність; соціальною основою феодальної держави був поділ населення на різні стани (групи людей), які мали різний правовий і фактичний статус, що передавався у спадщину дітям і онукам; політичною основою феодалізму було політичне панування земельної аристократії, яке виражалося в монархічних формах державного правління (від ранньофеодальної до станової та абсолютної - самодержавства).
Буржуазний тип держави – це такий тип держави, який в історії людства уособлює епоху „Нового часу”, епоху індивідуалізму та протестантизму; економічною основою капіталістичної держави є капіталістичний спосіб виробництва, приватна власність на знаряддя і засоби виробництва, інтенсивний розвиток промисловості та економічний примус працівника; буржуазна держава проходить у своєму розвитку три етапи: період домонополістичного розвитку, період монополістичного розвитку або імперіалізму, період формування соціальної, правової держави.
Соціалістичний тип держави – це такий історичний тип держави, який в історії людства виник в результаті соціалістичної революції та великого перевороту (на відміну від капіталістичної держави, виникнення якої відбувалося природним шляхом) та уособлює втілення ідеї держави диктатури пролетаріату, (що виникла як наслідок гострої класової боротьби між буржуазією і робітничим класом та була науково обґрунтована К.Марксом і Ф.Енгельсом у працях „Німецька ідеологія” (1846 р.), „Маніфест комуністичної партії” (1848 р.) „Класова боротьба у Франції з 1848 р. по 1850 р.” та в ін.); соціальною основою соціалістичної держави був союз робітничого класу з селянством за керівної ролі робітничого класу та його комуністичної партії; першою історичною формою соціалістичної держави була Паризька комуна (коли в 1871 р. робітничий клас Франції встановив диктатуру пролетаріату, що проіснувала 72 дні); друга форма соціалістичної держави – республіка Рад або радянська республіка (коли в Росії в лютому-березні 1917 р. виникли Ради як єдині органи робітничих і селянських депутатів, що проіснували приблизно 73 роки); третя форма соціалістичної держави – народно-демократична республіка.
Соціально-правова держава – це особлива політична організація розвиненого громадянського суспільства, яка формується на засадах народного суверенітету, поділу влад та верховенства права, метою якої стає забезпечення загально-соціальних цінностей та створення належних умов для формування Людини як найвищої загальнолюдської цінності

Таблиця 6.1.
Співвідношення суспільства і держави
Суспільство Держава
Відносини між приватними особами, їх об’єднаннями, будуються на засадах рівності, координації – «горизонтальні відносини рівноправних суб’єктів» Посадові особи та органи держави пов’язані відносинами підпорядкування – «вертикальні відносини субординації»
У приватно-правовій сфері діє принцип – «дозволено все, що не заборонено законом» У публічно-правовій сфері діє принцип – «дозволено лише те, що закріплено законом»
Приватна особа може бути притягнута лише до негативної юридичної відповідальності (за правопорушення як винну протиправну дію або бездіяльність) Посадова особа держави несе як негативну, так і позитивну відповідальність (зокрема, за службові недоліки, зумовлені не стільки виною, скільки недостатньою кваліфікацією тощо)
З метою охорони приватно-правових відносин першочергове значення мають правопоновлюючі санкції (цивільна відповідальність) З метою охорони публічно-правових відносин використовуються, як правило, штрафні, каральні санкції (адміністративна, кримінальна, дисциплінарна відповідальність тощо)
У відносинах між приватними особами та їх об’єднаннями, які регулюються галузями приватного права (зокрема, цивільного права) закон встановлює правила лише на майбутнє У галузях публічного права закон може мати зворотну дію, якщо держава в чомусь покращує правовий стан осіб; закон обов’язково має зворотну дію, якщо законом пом’якшується покарання або усувається протиправність певного діяння
Таблиця 6.2.
Співвідношення класового та загальнолюдського в розумінні сутності держави
Класові цінності Загальнолюдські цінності
У центрі – класово знеособлений індивід У центрі – людина як творча і конкретна особистість
Концепції розуміння сутності держави класового, соціально-диференційованого спрямування: - марксистська (К.Маркс, Ф.Енгельс, В.Ленін); - фашистська (Ф.Ніцше), -елітаризму (В.Парето, Г.Моска) та ін. Концепції розуміння сутності держави, метою діяльності якої є людина та загальнолюдські цінності: - теорія правової держави (Цицерон, Сократ, І.Кант, Д.Локк, Ж.-Ж.Руссо, Г.Сковорода та ін.); - теорія держави загального благоденства (дж.Кейнс, К.Мюрдаль та ін.) та ін.
Таблиця 6.3.
Співвідношення класового та загальнолюдського в типології держави
Класові цінності Загальнолюдські цінності
У центрі – класово знеособлений індивід У центрі – людина як творча і конкретна особистість
В основі формаційного підходу до типології держави - «суспільно-економічна формація» В основі цивілізаційного підходу до типології держави – «тип культури»
Основоположники: К.Маркс, Ф.Енгельс, В.Ленін та ін. Основоположники: О.Шпенглер, М.Вебер, А.Тойнбі.
Таблиця 6.4.
ДВІ ЕПОХИ ЕВОЛЮЦІЇ ДЕРЖАВНО-ОРГАНІЗОВАНОГО СУСПІЛЬСТВА
  1.Епоха кастово-станових суспільств, що засноване на правовій нерівності членів спільноти, точній визначеності юридичного статусу в суспільстві та державі кожної особи, яка належала до того чи іншого стану, на протекціонізмі та всеохоплюючому керівництві промисловою і приватною діяльністю; 2. „Громадянське суспільство”, що засноване на юридичній рівності осіб, їх юридичній свободі, приватній власності, свободі особистої ініціативи, самостійності і підприємництву громадян у здобутті засобів до існування - „суспільство рівних можливостей”; історичною віхою становлення громадянського суспільства була революція в Англії (1640-1649), від якої деякі фахівці ведуть відлік Нового часу, тобто Формування громадянського суспільства пов`язане з утворенням буржуазного ладу.
Таблиця 6.5.
ОСОБЛИВОСТІ СОЦІАЛЬНО-ПРАВОВОЇ ДЕРЖАВИ (ДЕРЖАВИ СУЧАСНОГО ТИПУ)
Становлення соціально-правової державності – це процес модернізації правової держави, основою якого є розвинуте громадянське суспільство. Поєднання «правового» і «соціального» аспектів держави зумовлює появу якісно нового, більш досконалого її типу - соціально-правової держави. У соціально-правовій державі набувають подальшого утвердження принципи народного суверенітету, поділу влади та верховенства права. 1.Демократична організація державної влади і обмеження держави правом; чітке визначення юридичного статусу її органів. Надання громадянам засобів впливу на державну владу шляхом безпосередніх та представницьких форм демократії (принцип народного суверенітету). 2. Держава виступає активним учасником економічного й суспільного життяшляхом таких інструментів „як змішана економіка” та „політика соціальних послуг”. 2.Уявлення про Конституцію як про закон, що визначає не лише засади співвідношення та взаємодії вищих органів державної влади, побудову влади за принципом поділу на законодавчу, виконавчу і судову, але також права і свободи громадян як мету і спрямованість діяльності держави (принцип верховенства права), в результаті чого конституція стає угодою між державою і суспільством про розмежування сфер їх діяльності (сфера загальних інтересів та сфера приватних інтересів); 3. Взаємна відповідальність держави і особи, держави і об’єднань громадян; законодавчо забезпечена можливість функціонування інститутів громадянського суспільства, високий економічний потенціал держави, соціально зорієнтована економічна політика, наявність надійної системи соціальної безпеки.




Дата публикования: 2015-11-01; Прочитано: 631 | Нарушение авторского права страницы | Мы поможем в написании вашей работы!



studopedia.org - Студопедия.Орг - 2014-2025 год. Студопедия не является автором материалов, которые размещены. Но предоставляет возможность бесплатного использования (0.006 с)...