Главная Случайная страница Контакты | Мы поможем в написании вашей работы! | ||
|
Одним із головних завдань практичної психології є забезпечення здорового способу життя людей через формування у них відповідних психологічних знань, умінь та навичок. Динамічний ритм життя, інтенсивність розумової діяльності на виробництві, у школі, складність міжособистісних стосунків в умовах становлення ринку та інші обставини по-рушують традиційний спосіб життя, перевищують природні адаптаційні можливості людини.
Основну загрозу для психічного здоров'я становить стрес (або, точніше, тяжкий стрес — дистрес), що зумовлює неадекватну, патогенну поведінку.
Канадський фізіолог Г. Сельє, який ввів у науковий обіг поняття "стрес", зазначав, що стресова реакція формується за наявності певних зовнішніх та внутрішніх чинників. Зовнішні виступають у вигляді навколишнього середовища, клімату, прийому ліків, використання дієти тощо. Говорячи про внутрішні чинники, Сельє мав на увазі передусім спадковість, життєвий шлях, минулий досвід, деякі особливості організму. Як фізіолог він визначав переважно "точні", об'єктивні причини виникнення стресу, тобто фізичні й хімічні агенти, спадкові та фізіологічні властивості індивіда. Пізніше Сельє зробив спробу сформувати на цій основі узагальнену філософську концепцію, систему "антистресового світогляду" з рекомендаціями щодо запобігання стресу, в яких важливе місце посіли вже й психологічні аспекти.
Численні дослідження переконливо довели, що доцільно вирізняти суто психологічні зовнішні та внутрішні чинники, які створюють передумови більшої або меншої чутливості людини до дії тих чи інших стресорів. Ці чинники можна назвати відповідно соціально-психологічними та індивідуально-психологічними. Тож зупинимося на розгляді переважно внутрішніх, індивідуально-психологічних чинників підвищеної стресової чутливості та вразливості людей, указуючи в разі потреби на їх зв'язок із зовнішніми, соціально-психологічними чинниками.
Аналіз свідчить про те, що мова може йти про певні сполучення індивідуально-психологічних, а точніше — особистіс-них властивостей людини, які виступають сприятливим підґрунтям для виникнення та перебігу стресу.
Для визначення вказаних властивостей доцільно застосовувати адекватний комплекс методик. Це необхідно для того, щоб виявляти та контролювати систему якостей особистості, котрі утворюють психологічний "синдром" прояву стресу. До речі, такий підхід виправдав себе при комплексному вивченні негативних емоцій, пов'язаних зі стресом.
Підбір методів до психодіагностичного комплексу та наступний аналіз тестових даних радимо здійснювати відповідно до психологічної структури особистості, про яку йшлося У підрозділі 3.1. За цією структурою мають вивчатися по-требнісно-мотиваційний та емоційно-почуттєвий компоненти діяльності особистості, особливості її інформаційно-пізнавального, цілеутворюючого та результативного компонентів, підструктури спілкування, спрямованості, характерУ> самосвідомості, досвіду, інтелектуальних процесів, психофізіологічних властивостей особистості, а також її здібності Тобто в ідеальному випадку має бути підібраний досить нійрокий набір якостей особистості Спираючись на дану структуру, в принципі можливо вибрати будь-яку кількість яко-стей - межею стають тільки рівень узагальнення та аналізу, наявний час дослідження, методичні й організаційні можливості здійснення психодіагностики даного набору якостей.
Для ілюстрації наведемо результати конкретного психологічного дослідження, здійсненого за допомогою пси-ходіагностичного комплексу, до складу якого входило 12 методик.
Так, у ході психодіагностичного обстеження підлітків з'ясувалося, що близько 33 % із них мають підвищений рівень емоційної лабільності (оцінки їхньої лабільності перевищували 50-відсотковий рівень відповідної шкали за особистісним опитувальником С. Айзенк), а близько 9 % учнів показали рівень, притаманний нейротизму або тривожності (їхні оцінки перевищували 75-відсотковий рівень шкали).
Дані опитування за методикою В. Русалова не лише підтвердили ці результати, а й засвідчили те, що близько 48 % школярів мають підвищений рівень соціальної емоційності, а для 24 % характерний рівень соціальної тривожності (нейротизму). Що ж до предметної емоційності, то ці показники нижчі й дорівнюють 32 і 15%. Цікаво, що учням у більшості випадків притаманна або підвищ ена соціальна (21 %), або підвищена предметна (6 %) емоційність, а у 25 % ці види емоційності присутні одночасно.
Той факт, що близько третини (а за соціальною емоційністю — майже половина) протестованих підлітків характеризуються підвищеною емоційною лабільністю і лише у десятої частини емоційна лабільність сягає рівня нейротизму, треба розглядати як відомий феномен, коли юнь у цілому зберігає достатню емоційну чутливість до стресогенних факторів. У масштабі всього контингенту підлітків поділ на емо-ційно лабільних і емоційно стабільних є доцільним як у біологічному, так і у психологічному сенсі. Але стосовно окремої особистості інтенсивна емоційна реактивність на рівні нейротизму може розглядатись як надмірний життєвий тягар, що потребує втручання й допомоги практикуючого психолога.
Люди з підвищеною емоційністю, нейротизмом першими реагують на небезпечну зміну ситуації і таким чином сигналізують іншим про необхідність адаптації. їм, за Г. Сельє, властива підвищена реакція тривоги як перша фаза адаптаційного синдрому, який включає в себе ще дві фази — фазу опору і фазу виснаження.
Численні наукові дані свідчать про тс, що найбільшу загрозу з боку стресорів відчувають люди не стільки з високими рівнями емоційної лабільності й навіть нейротизму, скільки з указаними якостями в поєднанні з іншими властивостями особистості, які ускладнюють дію природних та набутих механізмів компенсації, катарсису, каналізації негативних емоцій, перешкоджають самостійному виходу зі стресового стану.
Слід зазначити, що самий стан тривожності розглядається фахівцями як комбінація емоцій, серед яких домінують острах, страждання, інтерес, провина, гнів, сором тощо. К. Ізард вважає найбільш небезпечним серед них інтенсивний острах. Він виділяє як природжені, так і набуті (культурні) стимули остраху. Поріг виникнення остраху залежить від індивідуальних відмінностей, досвіду та загального соціокуль-турного контексту ситуації. Природжені пускові механізми або природні причини остраху включають також самотність, необізнаність, раптову зміну або наближення стимулу, біль, побоювання тварин, незнайомих об'єктів, людей тощо. Острахи, які викликаються соціокультурними причинами, можуть виникати внаслідок травм або шляхом наслідування дорослого, котрий виступає як зразок моделі остраху.
Якщо ж говорити про зовнішні сполучення тривожності з іншими якостями особистості, то значною мірою небезпечним можна вважати її поєднання з підвищеною інтроверто-ваністю. За даними нашого лсиходіагностичного обстеження, кількість підлітків зі сполученням підвищеної емоційності з інтровертованістю дорівнює близько 20 %. Ця частина учнів через свою замкненість, низьку комунікативність, порівняно низький рівень контактів з однолітками, вчителями і навіть батьками, як правило, втрачає можливість отримання допомоги з їхнього боку при організації поведінки на фазі опору стресогенним факторам. Але й серед них найбільшу ймовірність потрапити у тяжкий стресовий стан (дистрес) мають не всі, а лише деякі, а саме підлітки зі слабкою нервовою системою, які за інших однакових умов скоріше входять під впливом стресогенних факторів у фазу виснаження.
Аналіз тестових даних виявив приблизно у 5—7 % учнів одночасне сполучення високих і навіть різко "контрастних'' значень таких властивостей особистості, як емоційна лабільність або нейротизм (за опитувальниками С. Айзенк і В. Русалова), інтроверсія (за опитувальником С. Айзенк), низька працездатність нервової системи (за типологічнимопитувальником ВНД) на фоні, як правило, слабкого типу нервової системи. Останнє характерно переважно для учнів з меланхолійним типом темпераменту, хоча у цій групі були також холерики, флегматики й навіть сангвіники.
Отож під впливом несприятливих об'єктивних та суб'єктивних умов у людини формується своєрідний індивіду-альио-психологічний синдром стресової нестійкості, через що вона стає надмірно чутливою та подразливою до дії стресорів. у такому випадку можна говорити про те, що їй притаманні ознаки патогенної поведінки, яка наближує людину до захворювання.
Указане сполучення особистісних властивостей може й не виявлятися у звичайних умовах життя, праці або навчання. Однак при різких змінах тих чи інших обставин, при підвищенні інтелектуальних вимог, при хворобі, при ускладненні міжособистісних взаємин, за наявності психотравмуючих факторів у сім'ї, несприятливих екологічних умов тощо таке сполучення властивостей стає внутрішньою передумовою виникнення дистресу.
Загальна картина функціонування своєрідного особистіс-ного синдрому стресової нестійкості може бути проілюстрована конкретними прикладами прихованого розвитку стресу у підлітків та його переходу в патологічні стани. Наведемо лише один із них.
У хода психодіагаостичного обстеження особистості дівчини С, випускниці фізично-математичної школи (воно проводилося на прохання її матері), в неї були встановлені високий рівень емоційної лабільності (80 % за шкалою опитувальняка С. Айзегас), інтровертованості (90 % за відповідною шкалою того ж опитувальника), слабкість нервової системи (60 % за типологічним опитувальником ВНД) при меланхолійному типі темпераменту {* тау-тип 0,98 за методикою Б. Цуканова). Під час консультаційної бесіди з її матір'ю було з'ясовано, що дівчина закінчила школу в основному на четвірки (індекс її інтелектуальних здібностей дорівнював 44 % правильно розв'язаних завдань за тестовою батареєю при середньому по школі 56 %), що їй було дуже важко вчитися у школі, конкуруючи з більш здібними дітьми. Усе це виливалося у хронічне емоційне перенапруження і втому. Додатковим стресором став мікроклімат у сім'ї, що склався після розлучення батьків. Унаслідок усіх цих обставин у дівчини в період закінчення школи, а саме на випускних іспитах, різко погіршився стан здоров'я. Медичне обстеження встановило діагноз — вегетосудинна дистонія циркуляторного типу.
По закінченні школи дівчина влаштувалася на посаду лаборантки і втратила інтерес до подальшого навчання. В результаті консультації психолог отримав і проаналізував різнобічну інформацію про особистість, життєдіяльність та поведінку дівчини, на основі чого розробив і надав матері ряд рекомендацій. їх ретельне виконання протягом півроку привело до помітного покращання здоров'я дівчини. Нині вона успішно вчиться у вищому педагогічному закладі.
Подібних випадків у практиці психодіагностичного обстеження та консультування трапляється небагато (близько 5— 7 %), але між такими та іншими, більш благополучними підлітками немає чіткої межі. Небезпечні тенденції можуть поступово визрівати і в тих, хто за своїми особистісними якостями лише наближається до критичної групи.
Наслідком становища, коли стресор діє на фоні відповідних індивідуально-психологічних, особистісних передумов, звичайно стає падіння у підлітків інтересу до навчання, відставання в розвитку здібностей тощо. Такі відхилення виявляються за допомогою опитувальників Є. Климова та ОДАНІ, тестів перевірки інтелектуальних здібностей Р. Амт-гауера, ДАТ та ін.
Якщо вказані явища не помічаються та не долаються батьками й педагогами, це може спричинити наступний, більш глибокий цикл розвитку стресу, його перехід у форму дистре-су, створити своєрідне замкнене коло об'єктивних та суб'єктивних причин і наслідків, які викликають ще більші деформації навчальної діяльності, поведінки та здоров'я підлітка. У деяких випадках це може призвести і до прояву суїцидних тенденцій. Аби запобігти цьому, треба завчасно діагностувати наявність у підлітків внутрішніх індивідуально-психологічних передумов появи стресових станів та пом'якшувати або, коли це можливо, виключати дію на них інтенсивних стресорів.
Якщо у школі існує психологічна служба, таких підлітків доцільно виділяти в окрему групу і проводити з нею спеціальну психопрофілактичну, психокорекційну й навіть психотерапевтичну роботу. Для кожного з них слід розробити індивідуальну програму корекції способу життя, що спирається на наявні тестові дані та іншу інформацію про учня. Програма має передбачати формування нових ціннісних орієнтацій, більш відкритого стилю спілкування, адекватного режиму праці й відпочинку, засвоєння та використання спеціальних психогігієнічних прийомів саморегуляції тощо. Виявлення індивідуально-психологічних передумов виникнення стресу та його подолання психологічними засобами є лише одним із важливих питань загальної проблеми забезпечення психічного здоров'я людини. Друге важливе питання стосується такої організації поведінки та міжособистісних взаємин, яка б не лише не становила загрози психічному здоров'ю, а й сприяла б оздоровленню особистості.
Доцільно звернутися до аналізу одного з найбільш близьких до розв'язання даної проблеми напрямів досліджень, який розвивається під керівництвом Ю. Орлова. Мова йде про дослідження природи патогенної поведінки людини та ролі саногенного мислення у подоланні руйнівного впливу негативних емоцій на особистість.
На думку Ю. Орлова, кожна емоція є продуктом розуму. Однак у людини розумова поведінка може бути різною. При патогенному мисленні стрес, напруженість можуть посилюватись і підвищувати ймовірність виникнення психічних розладів. Джерело патогенного мислення — роздуми, уявлення, пов'язані з образою, соромом, заздрістю, невдачею, страхом, іншими негативними емоціями. Кожна емоція є згубною, якщо вона повністю керує поведінкою людини, цілком володіє нею.
Але є й інший тип мислення, який, навпаки, сприяє подоланню негативних емоцій. Це саногенне, тобто оздоровче, мислення. Людина не може стати дійсно здоровою, якщо сама не навчиться керувати станом своєї душі, своїми емоціями та думками. Це значно важче, ніж купити ліки, бо потребує неабияких вольових зусиль, але й результат при цьому досягається значно більший.
Наразі зауважимо, що патогенне мислення — це відносно нормальний, а не патологічний процес, але воно має певні риси, через які може породжувати хворобу. Ю. Орлов вирізняє декілька рис патогенного мислення.
По-перше, це повна свобода уяви, мрійливість і відрив від реальності, внаслідок чого мимовільність уяви переноситься на негативні образи, які сприяють виникненню мимовільних емоційних та інструментальних реакцій. Якщо у людини відсутня звичка контролювати і стримувати вільний перебіг образів уяви та думок, серед яких можуть бути і шкідливі, то останні оволодівають свідомістю, насичуються почуттями та закріплюються. Потім, коли людина залишається наодинці з собою, наприклад, перед засинанням або у стані спокою, такі патогенні думки можуть стати панівними і реалізувати свою Руйнівну силу.
По-друге, акти мимовільного розмірковування та уявлення можуть поєднуватися з певними переживаннями і набувати великої енергії почуттів, що сприяє накопиченню негативного досвіду. Людина з цією рисою, як правило, не може звільнитися від такого мислительного процесу самостійно — для цього потрібні спеціальне навчання та кваліфікована допомога психолога.
По-третє, це повна відсутність рефлексії, тобто здатності розглядати свій стан, так би мовити, збоку, аналізувати його, виявляти фактори впливу і причинні зв'язки. Характерною є також повна зануреність у ситуацію, повне злиття "Я" з образами, що продукуються у свідомості. Ці образи заражаються енергією нашого "Я", набувають виключного "магнетизму", притягують інші образи, створюють цілі комплекси, насичені надзвичайною емоційною енергією. Внаслідок цього формуються надмірні, анормальні реакції, які можуть перетворитися у стереотипи, звички патогенного типу.
По-четверте, це тенденція пестити у собі та зберігати певні утворення (образу, ревнощі, страх, сором), повна відсутність потягу до звільнення від цих переживань, нерозуміння того, що саме ця тенденція поступово призводить до формування патології. Вказана риса звичайно поєднується з психологічною неосвіченістю, а іноді й з неприйняттям принципів психогігієни.
По-п'яте, дуже важливою особливістю патогенного мислення є неусвідомленість тих розумових операцій, які породжують емоції, коли людина не може ні розуміти, ні контролювати автоматизовані дії свого розуму. Тому такій людині притаманне ставлення до емоцій як до реальності, котра не залежить від свідомості, породжується сама собою і якою не можна керувати.
А в чому ж полягають особливості протилежного типу мислення — саногенного?
Передусім саногенне мислення є значно складнішим, ніж "звичайне", оскільки має своїм основним предметом не зовнішні об'єкти та їхні закономірності, а суб'єктивні психічні явища, стани, процеси, які відносно менше відомі людині, ніж об'єктивні.
Саногенне мислення має спиратися на внутрішні цілі, на досягнення більш повної інтеграції уявлення людини про себе, про суб'єктивні чинники своєї поведінки та діяльності Ефективність саногенного мислення, зрозуміло, передбачає високу психологічну культуру людини.
Саногенне мислення потребує значно більшої особистісної напруги, бо реалізується не як мимовільний процес, а як довільне, свідоме мислення, що потребує певної організації та попереднього навчання й виховання.
Саногенному мисленню, за Ю. Орловим, притаманні особливості, протилежні відповідним рисам патогенного мислення.
По-перше, це динамізм зв'язку "Я" зі світом образів, в якому відображаються життєві ситуації. З одного боку, для "Я" характерне повне занурення у діяльність, спілкування, творчість, унаслідок чого зникає все, крім предмета діяльності. З іншого боку, для "Я" характерне відокремлення від ситуацій та образів, насичених негативним емоційним змістом. Ця особливість мислення виявляється у рефлексії або інтроспекції, завдяки чому "Я" робить об'єктом розгляду саме образи та емоційні реакції на них.
Отже, в процесі саногенного мислення суб'єкт відокремлює себе від власних переживань і спостерігає за ними. Це відокремлення "Я" від почуттів сприяє послабленню переживань, звільняє образи від їхньої емоційної енергії. Якщо людина робить позитивне або негативне переживання об'єктом розумового розгляду, спостереження, розмірковування, воно значною мірою зникає, зменшується, і відтак послаблюється або усувається його патогенний вплив.
По-друге, при саногенному мисленні інтроспекція, спрямована всередину себе, здійснюється на фоні глибокого внутрішнього спокою. Суб'єкт відтворює, "програє" ситуацію стресу, що переживалася раніше, у стані розслаблення (релаксації). Це приводить до так званого ефекту згасання, коли образи поступово звільняються від негативного емоційного змісту. У випадку повторення подібних неприємних ситуацій гострі й сильні почуття вже не виникають.
Цей момент досягнення спокою та відсторонення при розмірковуванні над емоційними ситуаціями є найбільш складним для людини. Він реалізується лише за допомогою технік релаксації та медитації.
По-третє, саногенне мислення базується на конкретному Уявленні про структури тих психічних станів, які контролюються. Самоспостереження та самоконтроль неможливі без знання психології почуттів, психолога особистості, психологічних механізмів функціонування об'єктів розмірковування.
Тому засвоєння основ саногенного мислення має здійснюватися під керівництвом практикуючого психолога або со діяльного працівника, і тільки після цього людина може самостійно продовжувати роботу з самовдосконалення та оздоровлення своєї психіки.
По-четверте, оволодіння саногенним мисленням передбачає розширення кругозору, загальної внутрішньої культури, яка включає в себе розуміння витоків походження стереотипів, програм культурної поведінки, особливостей побудови архетипу.
По-п'яте, саногенне мислення неможливе без достатньо розвинутої концентрації уваги на об'єктах розмірковування. Процес інтроспекції не відбудеться, якщо увага "плаває", розсіюється. Тому для формування розумової зосередженості існують спеціальні психотехніки.
Від себе додамо, що для ефективної реалізації саногенного мислення потрібно ясно уявляти собі конкретну ситуацію, про яку необхідно міркувати (іншими словами — чітко ставити та розуміти психотравмуючу проблему). Це може бути здійснене індивідуально або ж шляхом спеціально організованого спілкування з психологом, соціальним працівником.
Аналіз змісту поняття "саногенне мислення" свідчить про те, що до процесу психічного самооздоровлення залучаються не тільки мислення та уява, а й інші психічні процеси, інтелект, емоційна сфера, "Я"-підструктура, в цілому — вся особистість. Тому краще було б говорити не стільки про саногенне мислення, скільки про саногенну поведінку та діяльність особистості, про специфічний тип суб'єктивно спрямованої творчості особистості. Більше того, вповні доцільним убачається використання понять "патогенна" та "саногенна" особистість — залежно від того, який вплив вона справляє на себе та на оточуючих людей.
Відтак зрозуміло, чому Ю. Орлов надає такого значення розгляду саногенного мислення в контексті самопізнання та самовиховання, духовного розвитку особистості людини, підвищення її психологічної культури. Концепція саногенного мислення узгоджується з іншими відомими методами психічного самооздоровлення — від ідей східної філософії (йоготерапія) та християнських духовних пошуків до психоаналізу 3. Фрейда і сучасних методів психорегуляції та психотерапії. Методи трансформації образу психотравмуючої ситуації подані Ю. Орловим досить близько до підходів нейролінгвістичного програмування. Його погляди багато в чому збігаються з "антистресовим світоглядом" Г. Сельє. Тому є всі підстави для застосування концепції саногенного мислення у процесі психологічної реабілітації постраждалих від наслідків лсихотравмуючих ситуацій, екологічних катастроф тощо.
На основі згаданої концепції будується й методика навчання саногенному мисленню. Вона передбачає, за Ю. Орловим, формування в учня уявлення про емоцію та демонстрацію вчителем того, як треба про цю емоцію думати. Відповідно до процедури навчання учень і вчитель водночас уявляють емоціогенну ситуацію і розмірковують про неї. Вчитель може розмірковувати вголос, і тоді його міркування виступають як модель поведінки й мислення, яка має застосовуватись учнем. Засоби моделювання емоціогенних ситуацій у психології досить відомі — це психо-драма, група зустрічей і т. ін.
На більш "дорослому" рівні у процесі занять клієнт засвоює засоби мислення, які пов'язані з конкретною емоцією, вчиться спостерігати розумові дії, котрі здійснюються й автоматично. Завдяки цьому людина набуває здатності уявляти і робити об'єктом споглядання когнітивну структуру тієї чи іншої емоції. При цьому особливе значення надається психологічному знанню про побудову емоції.
Наведемо приклад саногенного міркування про емоцію остраху. Згідно з процедурою саногенного мислення, на першому етапі необхідно детально розглянути психологічну природу цієї емоції.
Основними джерелами остраху в психології визнаються:
передбачення страждання, проти якого є неефективним існуючий захист: неможливо ні втекти, ні послабити страждання;
усвідомлення того, що звичні засоби захисту неефек-' гивні, веде до того, що виникають острах, втрата контролю та дезінтеграція поведінки — навіть тоді, коли загрози немає;
зараження острахом емпатійжим шляхом: коли страхаються близькі чи інші значущі люди або бояться багато людей, тоді острах виникає, хоч його і не було в людини особисто;
передбачення втрати радощів та насолоди.
Розмірковування над власним острахом потребує розуміння природи свого страждання. Види страждань різноманітні, і відповідно існує багато видів остраху. Перелічимо деякі з них:
острах перед тим, що буде боляче, образливо, соромно, заздрісно, що будуть уражені гордість та самолюбство;
острах бути винним, покинутим близькими і друзями;
острах, що те ж саме відбудеться з іншими людьми, з якими ти єдиний;
острах смсріі, втрати положення, престижу;
острах, що твої бажання будуть заблоковані нестачею здібностей або випадковістю.
Звичайно, людина не завжди правильно розуміє джерело свого остраху. Наприклад, учень боїться іспитів, хоча предмет знає добре. Такий острах здається ірраціональним, якщо не брати до уваги, що він викликаний не тим, що школяр не знає якоїсь інформації, а острахом перед ситуацією оцінювання, який зародився у нього раніше. Цей момент і має стати предметом розмірковування.
Відмовившись від прогнозування, від думок про майбутнє, можна звільнитися й від остраху. Однак цілком відмовитися від передбачення майбутнього мало кому вдається. Тоді треба вміти вбачати у майбутньому якийсь позитивний момент або моменти, пов'язуючи їх з надією та радістю. Тоді острах може зменшитися.
Необхідно обов'язково з'ясувати для себе, наскільї почуття остраху нав'язане ззовні, наскільки воно є індукоі ваним, викликаним емоціями інших людей. Доречно | кож подумати і про те, що власними острахами можна отруїти життя ближніх, спричиняючи собі та їм зайві труднощі та конфлікти.
Слід усвідомити, що існують як реальні острахи, так і міфічні, і їх треба розрізняти. Частіше за все людина боїться невідомого, тоді треба конкретизувати очікувані обставини, і острах може зменшитися.
Дійові засоби від остраху — любов, доброта, згода, прощення. Коли людина починає прощати інших, вона бачить, що й її прощають, і тоді вона отримує надію згоду, її острах зникає.
Через згоду, через терпимість, через любов людина суттєво зменшує свій острах. А також — коли вона відмовляється судити, оцінювати, ділити всіх на добрих і поганих. Якщо людина сама не створює ситуацію оцінювання, вона не боїться, що і її хто-небудь оцінюватиме. Тоді їй спокійніше, легше, вона не боїться.
Тобто острах людини — свідчення про те, як вона мислить, яка її філософія. Острах починається з елементарної фізіології, наприклад з болю, а закінчується вищими сферами мислення людини. Однак при цьому не треба займатись якоюсь особливою філософією, треба подивитись навкруги себе, запитати себе: що я думаю про близьких? що мене дратує? чого я побоююсь? Треба поміркувати про це, і тоді навіть пайсЕльніший острах не згубить душу.
Отже, саногенне мислення є одним із ефективних засобів розв'язання психотравмуючих проблем, який базується на їх свідомій постановці та розгляді, свідомому рефлексивному аналізі емоцій та емоціогенних (стресогенних) факторів, тобто на залученні інтелекту й творчості до усвідомленого процесу самовдосконалення. Разом із цим сучасна психологія пропонує й інші підходи до гострих особистісних проблем людини. Як приклади таких оздоровчих підходів можна розглядати психотерапевтичні системи М. Мольца, Дж. Рейнуотер, Дх. Джампольські та ін.
Так, М. Мольц пропонує застосовувати універсальний інтелектуальний засіб, який він називає позитивніш мисленням. Його суть полягає в тому, щоб підсилити позитивний образ власного "Я" шляхом успішних вчинків та дій і не дати йому погіршитись або зруйнуватись у разі невдач або помилок поведінки, діяльності, взагалі — життя.
При культивуванні у людини такого ставлення до себе та своїх дій психологічний образ "Я" впливає на "Я" природне, невдачі виконують коригуючу функцію, а успіхи — підсилюючу. Така координація "Я" означає особистісне зростання людини, що є кінцевою метою всіх психотерапевтичних та психореабштаційних впливів і самовпливів.
М. Мольц вказує на дві основні причини того, чому саме образ власного "Я" є ключем до щасливого життя. По-перше, всі дії, почуття, вчинки, навіть здібності узгоджуються з образом власного "Я" як через свідомі, так і через підсвідомі механізми саморегуляції. По-друге, уявлення про себе ніколи не буває запізно змінити, вдосконалити і, відповідно, почати нове життя. Якщо змінюється цілісний образ власного "Я", то життєві проблеми, в тому числі психотравмуючі, які узгоджуються з цим новим образом, розв'язуються значно легше, без надмірних зусиль.
Зміна образу відбувається як через свідомий аналіз, так і через підсвідомість, підсвідоме мислення, яке М. Мольц характеризує як запрограмований на конкретну мету "сервомеханізм"(у техніці — це механізм автоматичного наведення на ціль), що керується свідомістю. Важливу роль у процесі свідомого керування неусвідомленими процесами відіграє так званий Творчий Механізм, який працює відповідно до поставленої мети або як Механізм Успіху (якщо глобальна мета — успіх), або як Механізм Невдачі (якщо установки людини негативні).
Запропоновані М. Мольцем методи спрямовані саме на розвиток творчої уяви, мисленеве експериментування, формування моделей реагування за допомогою програвання ролей у штучних ситуаціях тощо. Його тренінг спирається не стільки на свідомість, скільки на підсвідомість, керованусвідомими образами. Саме інтелектуальні, творчі можливості особистості стають у цих випадках засобами виходу з осо-бистісних криз, стресогенних ситуацій тощо.
Таким чином, розглянуті системи "антистресового світогляду" Г. Сельє, подолання індивідуально-психологічного синдрому стресової нестійкості, саногенного мислення Ю. Орлова, позитивного мислення М. Мольна та подібні до них системи допомагають людині ефективно використовувати інтелект, творчість, увесь особистіений потенціал для розв'язання власних життєвих проблем, для психічного самооздоровлення та оздоровлення близьких. І само собою зрозуміло, вони слугують цінним опертям для практикуючих психологів у випадках виникнення психотравмуючих ситуацій та патогенної поведінки людей.
Запитання й завдання
1. Як впливають індивідуально-психологічні та соціально-психологічш чинники на психічне здоров'я людини?
2. Дайте характеристику індивідуально-психологічного синдрому стресової нестійкості особистості та назвіть шляхи, його подолання.
3. Що є характерним для патогенного мислення й поведінки людини і як воно виявляється?
4. Що таке саногенне мислення та поведінка людини та як їх формувати?
5. Поміркуйте, в чому полягають спільність та відмінність саногенного мислення Ю. Орлова та позитивного мислення М. Мольца
Дата публикования: 2014-11-18; Прочитано: 2508 | Нарушение авторского права страницы | Мы поможем в написании вашей работы!