Главная Случайная страница Контакты | Мы поможем в написании вашей работы! | ||
|
Від надто частого вживання рими стають шаблонними, банальними, втрачають естетичну цінність. Серед найбанальніших рим: кров — любов — знов; берізки — обеліски; роси — коси; неба — треба; у вічі — свічі; ніч — віч; очі — ночі — дівочі; а також дієслівні рими: знають — співають — кохають — єднаютьтощо.
Талановиті поети прагнуть постійно оновлювати свої рими, знаходять нові, свіжі, ориґінальніші.
Естетичну вартість рими зумовлюють такі чинники:
♣ ориґінальність;
♣ глибина (поширення співзвуччя і на звуки, що стоять перед наголошеним, принаймні збіг опорних приголосних, які передують наголошеному голосному: т ум а н — д у р м а н, м о н ол і т — о к ол і т);
♣ багатство (римування слів, що належать до різних граматичних категорій: пробігаю — гаю, крива — два, багата — загата).
Розглянемо естетичні якості рим у вірші сучасного українського поета В.Герасим’яюка:
Гасить доля нашу с в і чý (1)
пальчиками неч ýтними. (2)
Я заплющив очі. Мо вчý (1)
Я відп ущý тебе. (2)
Світ поблискує ще вочý (2)
Й капає к áменем. (3)
Я заплющив очі. М овч ý. (1)
Не покид áй мене. (3)
Як бачимо, рими у вірші ориґінальні, багаті, глибокі, друга і третя — складні.
3. Способи римування.
Існує цілий ряд різноманітних способів римування. Основні з них такі:
1. Сумíжне, або Пáрне — римування у строфі першого рядка з другим, а третього з четвертим (за формулою аабб);
За тобою завше будуть мандрув а ти (а)
Очі материнські і білява х а та. (а)
А якщо впадеш ти на чужому п о лі, (б)
Прийдуть з України верби і топ о лі. (б)
В.Симоненко.
2. Перехрéсне — римування першого рядка з третім, а другого з четвертим (абаб).
Васильки у полі, васильки у п о лі, (а)
і у тебе, мила, васильки з-під в і й, (б)
і гаї синіють ген на виднок о лі, (а)
і синіє щастя у душі мо ї й. (б)
В.Сосюра.
3. Кільцéве, або Охопне — римування першого рядка з четвертим, а другого з третім (абба):
Прослалася дорога — вся і сніг а х, (а)
і простори — горбаті і безкр а ї — (б)
подвигнуть розпач. О коханий кр а ю, (б)
ти наче посаг мій — у голов а х. (а)
В.Стус.
4. Тернáрне (лат. terni — по три) — римування першого рядка з другим, третього з шостим, четвертого з п’ятим (аабввб) або першого — з четвертим, другого — з п’ятим, третього — з шостим (абвабв).
Що у Луцьку, славнім місті, (а)
Там зійшлось не сто, не двісті, (а)
А зібрався люд увесь. (б)
Подивитись кожен хоче, (в)
Як то смерти тут доскоче (в)
Гайдамака славний, Лесь. (б)
Б.Грінченко.
Поклін тобі, моя зів’яла кв і тко, (а)
Моя розкішна, невідступна мр і є, (б)
Останній цей покл і н! (в)
Хоч у життю стрічав тебе я р і дко, (а)
Та все ж мені той спогад серце гр і є, (б)
Хоч як болючий в і н. (в)
І.Франко.
Трапляються також білі вíрші. Це вірші, написані певним поетичним розміром, з клавзулами, але без рим: «Дим», «Напис в руїні» Лесі Українки або «Шопен» М.Рильського:
Шопена вальс. Ну хто не грав йог о! (окс.)
І хто не слухав? На чиїх уст а х (окс.)
Не виникала усмішка примхл и ва, (парокс.)
В чиїх очах не заблищала і скра ... (парокс.)
Як бачимо, у вірші чергуються окситонні і перокситонні клавзули, написаний він п’ятистоповим ямбом, проте у ньому відсутні рими.
Вірш може бути і напівбілий — тоді в чотирирядковій строфі римуються лише другий і четвертий рядки (абвб):
Тебе я може зраджу. В ту голину, (а)
Як таємницею весь світ укриє мла, (б)
Приникне геній з поглядом огнистим (в)
Із поцілунком до мого чола. (б)
Леся Українка.
Розвиток білого вірша пов’язаний з прагненням звільнитися од однотонності деяких традиційних форм, наблизити віршову мову до живої, розмовної, але при цьому зберегти її ритмічний лад. Не випадково білий вірш став широко використовуватися саме в драматичних віршових творах (Шекспір, Ґете, Шиллер, Пушкін, Лермонтов, Старицький, Франко, Леся Українка, Кочерга та ін.)
Найчастіше у цілому вірші автор дотримується одного способу римування, хоча іноді з метою особливо відмітити якусь думку — змінює римування (часто до такого прийому вдавалися Є.Маланюк, В.Стус). Майстерні поети постійно урізноманітнюють способи римування.
4. Системи віршування.
Залежно від ролі складів у віршовому рядку у тій чи іншій мові існує п’ять основних систем віршування, які поділяються на дві групи:
1. Кількісні системи — в основу творення ритму тут покладена кількість часу, яка витрачається на вимову ритмічних одиниць, мелодійність. Сюди входять античний та народнопісенний вірш.
2. Якісні системи — ритм тут досягається рівномірним повторення складів (грец. склад — syllábe) чи (і) наголосів (грец. наголос — tonos). У цю групу входять силабічна, тонічна, силабо-тонічна системи.
Розглянемо кожну з п’яти систем докладніше.
Дата публикования: 2014-11-04; Прочитано: 979 | Нарушение авторского права страницы | Мы поможем в написании вашей работы!