Студопедия.Орг Главная | Случайная страница | Контакты | Мы поможем в написании вашей работы!  
 

Властивості розв’язку матричних ігор



Позначимо через G (Х,Y,А) гру двох осіб з нульовою сумою, у якій гравець 1 вибирає стратегію х Î Х, гравець 2 – y Î U, після чого гравець 1 отримує виграш А = А (х, y) за рахунок гравця 2.

Означення 8.6. Стратегія х1 гравця 1 домінує (строго домінує) над стратегією х2, якщо А (х1, y) ³ А (х2, y) (А (х1, y) > А (х2, y)), y Î U.

Стратегія y1 гравця 2 домінує (строго домінує) над стратегією y2, якщо

А (х, y1) £ А (х, y2) (А (х, y1) < А (х, y2)), х Î Х.

При цьому стратегії х2 і y2 називаються доміновними (строго).

Спектром змішаної стратегії гравця у скінченній антагоністичній грі називається множина усіх його чистих стратегій, ймовірність яких відповідно до цієї стратегії позитивна.

Властивість 8.1. Якщо чиста стратегія одного з гравців знаходиться в спектрі деякої його оптимальної стратегії, то виграш цього гравця в ситуації, утвореній даною чистою стратегією і будь-якою оптимальною стратегією іншого гравця, дорівнює значенню скінченної антагоністичної гри.

Властивість 8.2. Жодна строго доміновна чиста стратегія гравця не знаходиться в спектрі його оптимальної стратегії.

Гра G¢ = (Х¢,Y¢,А¢) називається підгрою гри G (Х, Y, А), якщо Х¢ Ì Х, U¢ Ì U, а матриця А¢ є підматрицею матриці А. Матриця А¢ при цьому будується таким чином. В матриці А залишаються рядки і стовпці, що відповідають стратегіям Х¢ і , а інші «викреслюються». Усі ті, що залишаться після цього в матриці А і будуть утворювати матрицю А¢.

Властивість 8.3. Нехай G = (Х,Y,А) – скінченна антагоністична гра, а G¢= (Х \ х¢,Y,А) – підгра гри G, а х¢ – чиста стратегія гравця 1 у грі G, що домінується деякою стратегією , і спектр якої не містить х¢. Тоді будь-який розв’язок (хо, yо, u) гри є розв’язком гри G.

Властивість 8.4. Нехай G = (Х,Y,А) – скінченна антагоністична гра, а G¢= (Х,Y \ y¢,А) – підгра гри G, а – чиста стратегія гравця 2 у грі G, що домінується деякою стратегією , і спектр якої не містить . Тоді будь-який розв’язок гри є розв’язком G.

Властивість 8.5. Якщо для чистої стратегії х¢ гравця 1 виконуються умови властивості 2.3, а для чистої стратегії гравця 2 виконуються умови властивості 2.4, то будь-який розв’язок гри G¢ = (Х \ х¢,Y \ y¢,А) є розв’язком гри G = (Х,Y,А).

Властивість 8.6. Трійка (хо, yо, u) є розв’язком гри G = (Х,Y,А) тоді і тільки тоді, коли (хо, yо, ku +а) є розв’язком гри G (Х,Y,кА+а), де а – будь-яке дійсне число, k > 0.

Властивість 8.7. Для того, щоб хо = () була оптимальною змішаною стратегією матричної гри з матрицею А і ціною гри u, необхідне і достатнє виконання таких нерівностей:

, (j = ). (8.4)

Для того, щоб yо = (,..., ,..., ) була оптимальною змішаною стратегією гравця 2 необхідне і достатнє виконання нерівностей:

, (i = ). (8.5)

З останньої властивості випливає: щоб встановити, чи є передбачувані (х, y) і u розв’язком матричної гри, досить перевірити, чи задовольняють вони нерівності (8.4) і (8.5). З іншого боку, знайшовши ненегативні розв’язки нерівностей (8.4) і (8.5) спільно з рівняннями

, (8.6)

отримаємо розв’язок матричної гри.

Таким чином, розв’язок матричної гри зводиться до пошуку ненегативних параметрів розв’язань лінійних нерівностей (8.4) (8.5) і лінійних рівнянь (8.6). Однак це вимагає великого обсягу обчислень, який зростає зі збільшенням числа чистих стратегій гравців.

Наприклад, для матриці 3 3 маємо систему з 6 нерівностей і 2 рівнянь. Тому, по-перше, слід, використовуючи властивості 8.2 і 8.3, зменшити, по можливості, число чистих стратегій. А по-друге, в усіх випадках перевірити виконання рівності = .

Якщо ця рівність виконується, то обидва гравці мають чисті оптимальні стратегії (гравець 1 (чисту максимінну, а гравець 2 (чисту мінімаксну). Інакше хоча б в одного гравця оптимальні стратегії будуть змішані. Для матричних ігор невеликого розміру ці розв’язки можна знайти, застосовуючи властивості 8.1 – 8.5.

Зауваження. Слід відзначити, що виключення не строго домінованих стратегій може призвести до втрати деяких розв’язків. Якщо ж виключаються тільки строго доміновних стратегій, то множина розв’язків гри не зміниться.

Приклад 8.3. Нехай G = (Х,Y,А), де Х = {1, 2, 3, 4}; Y = {1, 2, 3, 4}, а функція виграшу А задана таким чином:

де C > 0.

Розв’язання. Насамперед відзначимо, що за властивістю 8.6 досить розв’язати гру G1 = (Х,Y,А), де А1 = А 1/ C. У матричній формі гра G1 визначається матрицею виграшів

.

Елементи четвертого рядка цієї матриці «£» відповідним елементам третього рядка, а тому третя стратегія гравця 1 домінує над четвертою. Крім того, елементи першого стовпця матриці А1 «³» відповідним елементам другого стовпця. Отже, друга стратегія гравця 2 домінує над його першою стратегією.

Далі, із властивості 2.5 випливає, що будь-який розв’язок гри G2 = = (Х \ {4}, Y \ {1}, А1) є розв’язком гри G1. У матричній формі гру G2 можна описати матрицею

.

Очевидно, що елементи другого рядка «³» півсумі відповідних елементів першого і третього рядків. Крім того, елементи третього стовпця матриці А2 «³» відповідним елементам другого стовпця. Застосовуючи властивість 2.5 одержимо, що будь-який розв’язок гри G3 = (Х \ {4,2}, Y \ {1,4}, А2), тобто

.

є розв’язком гри G2, а отже і гри G1.

Матриця А3 не має сідлової точки, тому що не виконується рівність

= ,

і, значить, гра G3 не має розв’язку в чистих стратегіях, тобто оптимальні стратегії гравців є змішаними. Ці стратегії, у даному випадку, легко знайти з аналізу структури матриці А3. Оскільки матриця А3 симетрична, можна припустити, що гравці в оптимальній стратегії використовують свої чисті стратегії з рівними ймовірностями.

Дійсно, якщо гравець 1 вибирає з рівними ймовірностями стратегії 1 і 3, то під час застосування кожної з двох чистих стратегій гравцем 2 математичне сподівання виграшу гравця 1 буде рівним

або .

Аналогічно, якщо гравець 2 використовує свої чисті стратегії 2 і 3 з рівними ймовірностями, то математичне сподівання його програшу буде дорівнювати 3/2. Отже, зазначені стратегії є оптимальними в грі G3, а величини 3/2 – значенням гри G3. З попереднього випливає, що ці стратегії оптимальні також і у грі G1.

Таким чином, стратегія Х = (1/2, 0, 1/2, 0) є оптимальною стратегією гравця 1, стратегія Y = (0, 1/2, 1/2, 0) – оптимальною стратегією гравця 2 у грі G1, а значення гри G1 дорівнює 3/2. У силу властивості 2.4 розв’язком гри G буде трійка (Х, Y, 3С/2).





Дата публикования: 2015-09-18; Прочитано: 530 | Нарушение авторского права страницы | Мы поможем в написании вашей работы!



studopedia.org - Студопедия.Орг - 2014-2024 год. Студопедия не является автором материалов, которые размещены. Но предоставляет возможность бесплатного использования (0.008 с)...