Назва теми, кількість годин
| Зміст освіти
|
Пізнавальний компонент
| Орієнтовні твори для сприймання та практично – творчого опрацювання
|
1. Танець у театралізованих дійствах стародавніх цивілізацій Сходу
(8 год.: 7+1)
| ВСТУП: Походження мистецтва. Джерела танцю в магічних ритуалах первісної людини.
Храмові містерії Єгипету. Танці єгиптян.
Музичний супровід танців – арфа, ліра, лютня, флейта, плескання в долоні.
Танцювальне мистецтво Індії: синтез – музики, пластики, слова.
Символіка рухів.
Пластика акторів китайського театру. Китайський традиційний танець драконів. Танець з віялом.
Пекінська опера: сюжети, акторська майстерність.
Театр і танцювальне мистецтво Японії.
Східний костюм.
Символіка гримування акторів китайського, японського театрів.
Лялькові театри Сходу.
Походження музичних інструментів. Музичні інструменти східних країн.
Інтерес до Сходу та східні мотиви в мистецтві Європи наступних епох, творчості сучасних українських митців.
| ХМ - ММ: індійські, китайські. японські, корейські тощо народні танці й танцювальні мелодії.
Р.Гліер. Танець з віялом з балету «Червоний мак».
П. Чайковський Китайський та Арабський танці з балету «Лускунчик»
Л.Мінкус. Індуський танець з балету «Баядерка».
ММ: К.Дебюссі «Пагоди»
М.Римський – Корсаков. «Шехерезада» (тема Шехерезади, «Царевич і Царівна»).
Дж. Верді „Аїда” (фрагменти)
О.Костін „Жовтий лелека” (сюїта з опери).
Р.Шуман «Арабеска».
Зображення музичних інструментів Сходу.
ОМ:пам’ятки культури та мистецтва первісного суспільства (печерний живопис, статуетки та ін.) – за вибором.
Шедеври живопису, архітектури, декоративно – ужиткового мистецтва Індії, Китаю, Японії, Єгипту. Китайський живопис на шовку. К.Хокусай Гравюри («Переможний вітер», «Велика хваля та ін.).
Зображення танцювальних сюжетів. «Танцюючий Шива» (статуетка). Індійський танець у книжкових мініатюрах та ін.. – за вибором. Східні порцелянові статуетки.
Східний орнамент (арабеска).
Ікебана. Нецке. Орігамі.
Східний костюм. Зразки гриму в японському, китайському театрі.
Й.Кендлер „Китаянка”, Г.Нарбут. Ілюстрації до казки Г.Х.Андерсена «Соловей», В. Забашта „Портрет китайського актора”, О. Лопухов „Китайська сюїта”,
ТМ: Вистави «Пекінської опери» (відеозапис, фрагменти).
Фотозображення східних театральних ляльок. Приклади чайної церемонії.
ЕМ: м/ф „Золота антилопа”. Фрагменти індійських к/ф, в яких демонструється танцювальне дійство.
|
2. Античність – колиска європейської культури
(8 год.: 7+1)
| Унікальність культури Давньої Греції у світовому просторі.
Шедеври давньогрецького мистецтва різних видів і жанрів.
Мистецькі сюжети в давньогрецьких міфах. Музи. Терпсихора – муза танцю. Мельпомена – муза театру. Аполлон Музагет.
Танці в житті давніх греків: різновиди (побутові, ритуальні, войовничі, танці на святах.
Танці акробатів, канатоходців) та особливості пластики
Танець та акторська пластика в давньогрецькому театрі. Давньогрецький театр – родоначальник світового театрального мистецтва. Актор: синтетичність його мистецтва. Ставлення до акторів в античній Греції.
Танець та пластика у видовищах стародавнього Риму (войовничі танці, танці рабів, жерців. Виникнення танцювальних шкіл). Римські карнавали. Гістріони – мімічні актори.
Облаштування давньогрецьких та давньоримських театрів.
Костюм та зачіска давніх греків та римлян.
Відтворення танцювальних сюжетів у вазописі, рельєфах, скульптурі.
Античність у творчості українських та західноєвропейських митців.
| ХМ - ММ:
А.Хачатурян „Спартак”
І.Стравінський «Аполлон Музагет» (хореографія Ж Баланчина) - відеозапис фрагментів балетів
ММ: Х.В.Глюк. Мелодія з опери «Орфей та Еврідика».
К.Дебюссі «Сирени»; «Флейта Пана», С.Слонимський „Ікар” (сюїта з балету). А.Онеггер «Ікар».
ОМ:
Скопас «Менада, що танцює»
ваза «Вакханка, що танцює», ваза «Гречанка, що танцює», «Пантейський танець (вазопис)
«Танець воїнів» (гантичний барельєф), «Грецька танцівниця з кастаньєтами». Мирон «Танець з кастаньєтами». Зображення грецьких танцорів – акробатів.
Афінський Акрополь. Театр в Епідаврі. Колізей.
Зображення костюмів, зачісок, ювелірних прикрас греків та римлян.
«Менестрелі з дитиною та лютнею» (Невід. автор, 1200 – рр..). с ребенком и лютней.
Втілення сюжетів античної міфології в живописі та скульптурі наступних епох – за вибором (Рембрандт Флора», А.Лосенко «Гектор прощається з Андромахою», О.Радіонов «Ікар» та ін.. – за вибором).
ЕМ.: «Спартак», «Триста спартанців» (фрагменти), м/ф «Як козаки олімпійцями стали» (реж.В.Дахно).
|
3. Балет Західної Європи: від Середньовіччя до класицизму (середньовіччя. Ренесанс. Бароко. Рококо. Класицизм)
(10 год.:9+1)
| Театралізовані містерії середньовічного міста. Трубадури, трувери, Мінезингери. Лицарі.
Комедія дель арте: синтетичність мандрівних акторів.
Придворна балетна сюїта Середньовіччя та Італійського Ренесансу Поняття про старовинні танці. Народне походження бальних танців. Бранль. Бас- данс. Гальярда. Контрданс. Куранта, Павана, Жига. Сарабанда. Менует.
Реверанс і його значення в танцях.
Французький балет: «Комедійний балет королеви» - початок історії балетного театру. Придворні дійства. Французька Королівська Академія танцю (1661).
П.Бошан - придворний балетмейстер і винахідник принципів запису танців, засновник техніки класичного танцю (п’ять основних позицій класичного танцю, вихідні положення ніг).
Ж - Б Люллі і його танці.
Придворні алегоричні балети: сюжети, «геометрична» побудова танців. Принцип симетрії.
Декорації і костюми в балетах Франції.
Ж.Ж. Новерр – реформатор балету. „Листи про танець і балети”. Учні Ж.Ж.Новерра (Ж.Доберваль).
Музичний супровід.
Музичні інструменти епохи: віола, тамбурин, гобой, лютня.
Танець в контексті мистецтв:
(Архітектура та інтер’єри середньовічних замків, палаців Відродження, бароко, класицизму.
Французький парк)
Інтерпретація стародавніх танцювальних жанрів митцями наступних епох, українськими композиторами.
| ХМ:приклади хореографії старовинних танців.
„Арлекінада” (фрагменти з балету Р.Дріго)
К.Орф «Кармана Бурана» (балетна інтерпретація.)
Фрагменти)
ММ: Старовинна танцювальна сюїта.
„Ave, Maria” в інтерпретації різних композиторов (Й.С.Бах Ш.Гуно, Д.Бортнянський, І.Кириліна та ін. - за вибором)
Р.Вагнер. Увертюра до опери „Тангейзер”
Ж.Б.Люллі Гавот. Л. Боккеріні. Менует. Ж.Ф.Рамо Рігодон. Тамбурин.
Й.С.БАХ Французькі СЮЇТИ.
Г.Ф.Гендель. Сюїти.
Менуети з симфоній Й. Гайдна. В.А.Моцарта.
М.Равель Павана.
С.Прокоф’єв. Гавот з «Класичної симфонії».
В.Косенко «Танці в старовинному стилі»
ОМ:
Старовинні гравюри із зображенням танців.
Фото замків (замки Луари), зображення середньовічного міста; готичних соборів (в Кельні, Нотр – дам – де – Парі та ін..), вітражів.
М. Врубель. «Лицар» (Вітраж)
Ле. да Вінчі «Мона Ліза», Мікеланджело «П’єта»,
Рафаель „Сикстинська мадонна”,
Рембрандт «Музичний вечір» (зображення старовинних музичних інструментів).
Й.КЕНДЛЕР «Арлекін і Коломбіна», «Пастораль» (мейсенська порцеляна 18 ст.)
З. Серебрякова. «Автопортрет в костюмі П’єро», П.Сезан “Арлекін та П’єро”. П.Пікассо "Поль у костюмі П’єро ","Поль у костюмі Арлекіна". А.Петрицький «Арлекінада».А Руссо «Карнавал»
Фото: Версаль. Французький парк.
Зразки костюмів епохи Середньовіччя та Відродження., бароко, класицизму. Зразки геральдики.
ЕМ: фрагмент к/ф „Залізна маска” (сцена придворного балу)
|
4.Балет Західної Європи: від романтизму до імпресіонізму
(9 год.: 8+1)
| Мрії і реальність романтиків.
„Сильфіда” – перший романтичний балет.Танець на пальцях. Поява пуантів – відкриття в балеті та нові можливості танцювальної образності і техніки.
„Жізель” – вершина романтичного балету. Видатна танцівниця романтизму Марія Тальоні.
«Марна пересторога» - «пращур» сучасного комедійного балету. Фанні Ельслер – сценічне суперництво з М.Тальоні
Народні мотиви в хореографічній лексиці.
Співвідношення музики, танцю і пантоміми.
Ф.Тальоні, Ж. Перро. Август Бурнонвіль.
Балетний костюм: виразність, відповідність образності танцю. Створення можливості для розвитку танцювальної техніки.
Англійський парк – прикмета доби романтизму. Співзвучність стилю балетних декорацій пейзажам англійського парку.
Романтизм у музичному мистецтві: танцювальні жанри.
Віденський бал. Вальс. Оперета.
Й. Штраус – син.
Танцювальні сюжети в живописі і скульптурі імпресіоністів.
Танцювальна музика композиторів - імпресіоністів.
«Вільний танець» Айседори Дункан: Співзвучність естетиці імпресіоністів.
| ХМ – ММ:Левенскельд „Сильфіда”, Адан „Жізель” фрагменти з балетів.
Хельстед «Фестиваль квітів у Джензано»
«Болеро» на муз. М. Равеля.
(відеозаписи).
ММ:Й.Штраус – син. Вальси «Казки Віденського лісу», «На прекрасному блакитному Дунаї», «Весняні голоси», польки. Увертюра до оперети «Летюча миша» та ін. – за вибором. Ф. Шопен Вальси, мазурки, полонези – за вибором.
Р.Шуман «Карнавал». Е.Гріг Норвезькі танці. А.Дворжак Слов’янські танці. Й. Брамс Угорські танці.
ММ:. К.Дебюссі балет «Скриня з іграшками», «М.Равель опера – балет «Дитя та чари» - фрагменти (відеозапис вистави)
ОМ.: ФОТО: пейзажі парків в англійському стилі. (Павловськ та ін.). Парк Софіївка в Умані.
Зразки костюмів епохи романтизму.
З.Серебрякова «Дівчинки – сильфіди». О.Ренуар. «Танець на селі», «Танець у місті», «Танець у Буживалі». Е.Дега «Блакитні танцівниці», «Зірка». А.Тулуз – Лотрек «Танець в Мулен-Руж» та ін.. – за вибором.
ЕМ:х/ф «Летючамиша» (сцена балу). Відеозапис прикладів танцю модерн («Айседора» - М.Плісецька та ін.)
|