Студопедия.Орг Главная | Случайная страница | Контакты | Мы поможем в написании вашей работы!  
 

Загальний вигляд платіжної матриці



Стратегії гравців

Скінченна парна гра з нульовою сумою називається також матричною грою, оскільки їй у відповідність можна поставити матрицю. З вигляду платіжної матриці можна зробити висновок, які стратегії є свідомо невигідними. Це ті стратегії, для яких кожен з елементів відповідного рядка матриці менший або дорівнює відповідним елементам іншого будь-якого рядка. Справді, кожен елемент матриці – це виграш гравця , і якщо для будь-якої стратегії (рядка) всі виграші менші від виграшів іншої стратегії, зрозуміло, що перша стратегія менш вигідна, ніж друга. Така операція відбраковування явно невигідних стратегій називається мажоруванням.

Якщо задачу зведено до матричної форми, то можна порушувати питання про пошук оптимальних стратегій. Насамперед, введемо поняття верхньої та нижньої ціни гри. Нижньою ціною гри називається елемент матриці, для якого виконується така умова:

.

Нижня ціна гри показує, що хоч би яку стратегію застосовував гравець , гравець гарантує собі виграш, не менший за .

Верхньою ціною гри називається елемент, що задовольняє умові:

.

Верхня ціна гри гарантує для гравця , що гравець не отримає виграш, більший за .

Точка (елемент) матриці, для якої виконується умова

називається сідловою точкою. У цій точці найбільший з мінімаль­них виграшів гравця А точно дорівнює найменшому з максимальних програшів гравця В, тобто мінімум у будь-якому рядку матриці збігається з максимумом у будь-якому стовпці [5].

Під час аналізу платіжної матриці можливі два випадки оцінювання вибору [31]:

Випадок 1. Платіжна матриця має сідлову точку. Оскільки автори прийняли умову максимальної розумності гравців, то саме ці рядок та стовпець становлять оптимальні стратегії гравців. За умови використання одним із гравців оптимальної стратегії іншому гравцю невигідно відступати від своєї оптимальної стратегії, тобто стратегії, що відповідають сідловій точці, є найбільш вигідними для обох гравців. Метод вибору стратегій на основі сід­лової точки називається «принципом мінімаксу», який інтерпретується так: чини так, аби за найгіршої для тебе поведінки супротивника отримати максимальний виграш.

Випадок 2. Платіжна матриця не має сідлової точки. Це більш поширеніший випадок. У цій ситуації теорія пропонує керуватися так званими мішаними стратегіями, тобто тими стратегіями, в яких випадковим чином чергуються особисті стратегії. Цей метод широко використовується на інтуїтивному рівні. Наприклад, продавець, не знаючи, який з товарів матиме попит, прагне за можливістю урізноманітнити асортимент; оптимальний портфель цінних паперів складають з паперів різних видів. Точний метод знаходження оптимальної мішаної стратегії зводиться до задачі лінійного програмування і, хоча й не є дуже складним, досить трудомісткий. Існують спеціальні комп’ютерні програми, що реалізують цей метод.

У теорії ігор мішана стратегія – модель мінливої, гнучкої тактики, коли жоден із гравців не знає, як поведе себе противник у даній ситуації. Мішана стратегія гравця – це застосування всіх його чистих стратегій у разі багаторазового повторення гри в тих самих умовах із заданими ймовірностями. У мови застосування мішаних стратегій: гра без сідлової точки; гравці використовують випадкове поєднання чистих стратегій із заданими ймовірностями; гра багаторазово повторюється в подібних умовах; під час кожного з ходів жоден гравець не інформований про вибір стратегії іншим гравцем; допускається осереднення результатів ігор.

Коли гравець приймає рішення, керуючись чистою стратегією, то з усіх своїх варіантів він обере один, який і використає. Якщо ж він діє відповідно до цієї стратегії, то розраховує (або апріорно задається) ймовірності кожного з можливих рішень [7]. Гравець розраховує ймовірності (причому ) застосування стратегій , а гравець – імовірності застосування стратегій , де .

Чисті стратегії гравця є єдино можливими неспільними подіями. У матричній грі, знаючи платіжну матрицю, можна визначити за заданих векторів p і q середній виграш (математичне сподівання) гравця :

,

де і – вектори відповідних ймовірностей;

– компоненти цих векторів.

Через застосування своїх мішаних стратегій гравець намагається максимально збільшити свій середній виграш, а гравець – довести цей ефект до мінімально можливого значення. Гравець прагне досягти виконання умови:

.

Гравець домагається виконання іншої умови:

.

Позначимо і вектори, що відповідають оптимальним мішаним стратегіям гравців і , тобто такі вектори і , за яких здійсниться рівність:

.

Ціна гри – це середній виграш гравця за використання обома гравцями мішаних стратегій. Отже, розв’язком матричної гри є: – оптимальна мішана стратегія гравця ; – оптимальна мішана стратегія гравця ; – ціна гри.

Мішані стратегії будуть оптимальними ( і ), якщо вони утворюють сідлову точку для функції , тобто

За вибором оптимальних стратегій гравцю завжди буде гаран­тований середній виграш, не менший, ніж ціна гри, за будь-якої фіксованої стратегії гравця (а для гравця навпаки). Активними стратегіями гравців і називають стратегії, що входять до складу оптимальних мішаних стратегій відповідних гравців з ймовірностями, відмінними від нуля. Отже, до складу оптимальних мішаних стратегій гравців можуть входити не всі апріорі задані їхні стратегії.

На сучасному етапі застосування методів теорії ігор можливе для обґрунтування рішень щодо проведення принципової цінової політики, виходу на ринок, створення спільних підприємств, корпорацій, розрахунку часу розробки нової продукції, формування та розвитку внутрішньо­фірмових культур. Положення даної теорії можна використовувати для всіх видів рішень, якщо на їх прийняття впливають інші суб’єкти (ринкові конкуренти, постачальники, провід­ні клієнти, працівники).

Експериментально доведено, що в разі розширення гри до десяти і більш етапів гравці вже не в змозі скористатися відповідними алгоритмами і далі грати з рівноважними стратегіями. Таким чином, за допомогою теорії ігор суб’єкт господарювання дістає можливість передбачити дії (ходи) своїх партнерів і конкурентів. Але через складність дану теорію доречно використовувати тільки для прийняття одиничних, принципово важливих господарських рішень.





Дата публикования: 2014-12-11; Прочитано: 1531 | Нарушение авторского права страницы | Мы поможем в написании вашей работы!



studopedia.org - Студопедия.Орг - 2014-2024 год. Студопедия не является автором материалов, которые размещены. Но предоставляет возможность бесплатного использования (0.009 с)...