Главная Случайная страница Контакты | Мы поможем в написании вашей работы! | ||
|
Ситуація конфлікту є невід’ємною складовою ринкового середовища, під час якої кожен із суб’єктів (конкурентів) намагається завдати збиток іншому та мінімізувати власні витрати. Конфліктною називається ситуація, коли стикаються інтереси двох чи більше сторін, які мають суперечливі цілі, причому виграш кожної зі сторін залежить від того, як поводитимуться інші [5, 7, 31]. Приклади конфліктних ситуацій: «бойові» дії, біржові угоди, різні види виробництва в умовах конкуренції, угоди на фондовому ринку, спортивні змагання, ігри. Конфлікт може виникнути з відмінності цілей, які відображають не тільки протилежні інтереси різних сторін, але і численні інтереси однієї і тієї ж особи. Наприклад, ОПР, формуючи економічну політику фірми, звичайно переслідує різноманітні цілі, погоджуючи суперечливі вимоги, що пред'являються до ситуації (зростання обсягів виробництва, підвищення доходів, зниження екологічного навантаження і т. п.). Конфлікт також може бути результатом дії зовнішнього оточення.
Рішення в умовах конфлікту завжди пов’язані з ризиком, тому необхідним є обґрунтований підхід у виборі напряму подальших дій. ОПР у процесі своїх дій повинна обрати таку стратегію, що дасть їй змогу зменшити ступінь протидії, що, у свою чергу, знизить ступінь ризику.
Математичний апарат для вибору відповідного господарського рішення в конфліктній ситуації сформований у теорії ігор. Завдяки їй:
ОПР (підприємець або менеджер) краще розуміє конкретні обставини, проблему в цілому та зводить до мінімуму можливий ступінь ризику;
можна вирішувати багато економічних проблем, пов’язаних з вибором, визначенням найкращого стану, підпорядкованого тільки деяким обмеженням, що випливають з умов самої проблеми;
ОПР намагається розглядати всі можливі альтернативи як своїх дій, так і стратегії партнерів та конкурентів.
Мета теорії ігор – формування рекомендацій щодо оптимальної поведінки учасників конфлікту, тобто визначення оптимальної стратегії кожного з них. У теорії ігор розроблено систему власних понять [31].
Математична модель конфлікту називається грою, множина зацікавлених сторін у конфлікті – гравцями. Результат гри називається виграшем, програшем або нічиєю, правила гри – перелік прав і обов’язків гравців. Ходом називається вибір гравцем однієї з передбачених правилами гри дій. Ходи бувають особисті та випадкові. Особистий хід – це свідомий вибір гравця, випадковий хід – вибір дії, що не залежить від його волі. Залежно від кількості можливих ходів ігри поділяються на скінченні та нескінченні. Скінченні – ті, котрі передбачають нескінченну кількість ходів, нескінченні – навпаки.
Стратегією гравця називається сукупність правил, що визначають вибір варіанта дій у кожному особистому ході. Оптимальною стратегією гравця називається така, що забезпечує йому максимальний виграш.
Гра називається грою з нульовою сумою, якщо сума виграшів усіх гравців дорівнює нулю, тобто кожен виграє за рахунок інших. Гра називається парною, якщо в неї грають два гравці. Парна гра з нульовою сумою називається антагоністичною.
Основне припущення, на підставі якого знаходять оптимальне рішення в теорії ігор, полягає в тому, що противник у грі такий же розумний, як і сам гравець. У грі грають два гравці – і . Себе прийнято ототожнювати з гравцем . Нехай в є можливих стратегій: , а у противника – можливих стратегій: . Така гра називається грою . Позначимо через виграш гравця за власної стратегії і стратегії противника . Зрозуміло, що можлива кількість таких ситуацій – .
Гру зручно відображати таблицею, що називається платіжною матрицею, або матрицею виграшів (табл. 6.1). Платіжна матриця має стільки стовпців, скільки стратегій у гравця , і стільки рядків, скільки стратегій у гравця . На перетині рядків і стовпців, що відповідають різним стратегіям, стоять виграші гравця і, відповідно, програші гравця .
Зведення гри до матричної форми саме по собі може бути важким і навіть нездійсненним завданням унаслідок незнання стратегій, величезної їх кількості, а також через складність оцінювання виграшу. Ці приклади і мають на меті показати обмеженість даної теорії, тому що в усіх подібних випадках задача не може бути розв’язана методами теорії ігор.
Таблиця 6.1
Дата публикования: 2014-12-11; Прочитано: 1114 | Нарушение авторского права страницы | Мы поможем в написании вашей работы!