Главная Случайная страница Контакты | Мы поможем в написании вашей работы! | ||
|
Старокитайській філософській думці передувала система міфічних уявлень про походження світу. Він нібито з’явився з хаосу завдяки зусиллям двох космічних сил – небесної (Ян) і земної (Інь). Вони й розбудували першопричину буття – Небо і пронизують усе суще, яке відповідає споконвічній гармонії великої тріади: Небо - Людина -Земля. Усе в світі, в тому числі і суспільне життя, є впорядкованим завдяки постійному втручанню небесних сил. Відтак, правитель (ван), який є сином Неба, має право безмежно панувати над усім, що знаходиться в країні. Тому філософія в Китаї розбудовувалася, перш за все, як осмислення проблем суспільного життя.
Головну роль виконували давні книги (п’ятикнижжя). Це – книга пісень, книга історії, книга обрядів, книга змін, літопис, які складали основу світогляду освіченого китайця. Особливе місце займає книга змін (12-6 в. до н.е.), яка вперше дає понятійне тлумачення світу, його принципів, місця людини у світі. Світ з’являється як боротьба протилежних та співпрацюючих сил – ЯН (активного, світлого, позитивного, чоловічого початку та ІНЬ (темного, пасивного, негативного, жіночого початку).
Давньокитайська філософія є мало системною, внаслідок слабкого зв’язку з наукою та слабкої логіки.
Її класична епоха «Золоте століття китайської філософії» представлена численними течіями та школами. Основними серед них були:
- конфуціанство,
- моїзм,
- даосизм,
- школа закону (легізм),
- школа «інь-янь» (натурфілософи),
- школа імен («мин-цзя»).
При цьому у більшості шкіл переважала практична філософія, пов’язана з проблемами життєвої мудрості, управління, моральності.
Конфуціанство представлено іменами Кун Фу-цзи (латинізоване ім’я - Конфуцій, VI – V ст. до н. е.), Мен-цзи (VI – III ст. до н. е.)).
Центральною проблемою у конфуціанстві є взаємовідносини між людьми, виховання, керування, моральність.
В основі конфуціанства такі поняття як:
“жень” | гуманність | “чжи” | мудрість |
“і” | обов’язок, справедливість | “сяо” | синова шанобливість до батьків |
“ лі ” | ритуал | “ді” | шанування старшого брата |
“сі” | щирість | “дао” | шлях |
Ключ до керування народом Конфуцій бачив у силі морального прикладу вищестоящих нижчестоящим! Якщо верхи наслідують “дао” (шлях), народ не нарікає. Значущість цього культурного, етичного зразка виражена Конфуцієм: “Правитель буде правителем, підданий – підданим, батько – батьком, син - сином”.
Конфуцій також говорив про важливість рефлексії: “Вчитися і не розмірковувати – втрачати час”. Сутність свого вчення Конфуцій виразив так: “Не роби іншим того, чого не бажаєш собі”.
В конфуціанстві проблема знань чітко підпорядкована соціальним проблемам. Основи світобудови чи пізнання природи його не цікавили. На першому місці були знання землеробства, ремісничої справи, управління народом. Щоб багато знати, необхідно вчитися і в попередніх поколінь, і в сучасників. Навчання обов’язково слід доповнювати роздумами. Розмірковуючи над якимось предметом, навіть незнайомим, можна, розглядаючи його з усіх боків, визначити, чим він є. Але підхід всебічного розгляду об’єкта буде успішним лише за умови користування правильним методом. Головне в житті – навчатися нормам поведінки, яка має відповідати соціальному статусу людини. Погляди Конфуція розвивали його послідовники.
Послідовники Конфуція: | ||
Ім’я | Роки життя | Основні ідеї |
Мен Дзи | (372 –289) | Доводив, що лише умови життя роблять людину непорядною, нечесною. Цей філософ, як і Конфуцій, виправдовував соціальну нерівність. |
Сюн Цзи | (265 – 201) | Вважав, що люди народжуються з моральними вадами, тому їх слід виховувати. Він також доводив, що людина від природи наділена пізнавальними здібностями |
Згодом конфуціанство стало найвпливовішою течією у філософській думці Китаю, а з часом перетворилося на одну з провідних релігій і суттєво вплинуло на духовну культуру китайського народу, що простежується й нині.
Легісти (Шан Ян, Хань Фей цзи) протиставили конфуціанському “лі” (ритуалу), “чжень” (гуманності) – закон “фа”, заснований на правовому примушенні та насильстві. Місце правителя (батька) зайняв деспот, місце мудреців – чиновники. Вища мета – підкорення інших царств, при цьому скасовувалось мистецтво, припинялось різнодумність, філософія.
Моізм представлений поглядами Мо-цзи (V ст. до н. е.), його вченнями та послідовниками.
Мо-цзи висунув 12 принципів своїх етико-політичних ідей:
1. Об’єднання для заміни роз’єднання; | 7. Заперечення музики та звеселянь; |
2.Піднесення здібних, зміщення безталанних; | 8. Економія у витратах; |
3. Шанування мудрості; | 9. За бережливість при похованнях; |
4. Шанування єдності; | 10. Бажання неба; |
5. Загальна любов та взаємна вигода; | 11. Заперечення волі неба; |
6. Заперечення нападів; | 12. Духобачення. |
На цих принципах Мо-цзи висунув три основи (критерії) успішного правління:
1. Якщо мудрих не наділяти високим чином, то народ не буде поважати їх;
2. Якщо мудрим видається невелика плата, то народ не вірить, що цей пост є важливим;
3. Якщо мудрим не давати у підкорення людей, то народ не буде боятися їх.
Даосизм, найбільш філософічна школа Давнього Китаю, заснував її, за легендою, Лао-цзи, що написав “Даодецзин” (книгу про дао та де). Ключові поняття:
- “дао” (шлях, закон, абсолют);
- принцип “у-вей” (недіяння),
- шенжень (зовсім мудрий),
що протиставляється конфуціанству (цзюн цзи) “шляхетному чоловікові”.Даосизм
Даоси – прибічники глибокого осмислення картини світу, справили вагомий вплив на духовність і життя китайського населення. Даосистів цікавили проблеми буття, небуття, основ світу, його єдності, становлення, різноманітності тощо. На підставі спостережень і роздумів про суще робилися висновки щодо суспільства та місця і ролі в ньому людини.
Даосистами світ пояснювався як гармонійна єдність усього сущого, де немає нічого зверхнього, пануючого, а все необхідне і рівнозначне, тому що воно існує. Такий підхід складає основу китайського варіанту східної парадигми світорозуміння.
Даосизм вчить: “Мірилом людини є земля, мірилом землі є небо, мірилом неба є дао, мірилом дао є воно саме”.
По-перше, “дао” – це вічність буття, “мати всіх речей”. Що б не існувало, все одно воно “повертається до свого початку”. Дао є началом усіх начал і навіть передує небесному владиці, тобто богові. Воно зумовлює всі зміни у світі, всі перетворення, початок і кінець існування речей і людей.
По-друге, зі всемогутності дао витікає соціальний та етичний ідеал даосів. Це життя і мораль патріархального ладу, оскільки в давнину дао віднімало у багатих і віддавало бідним. Взагалі ж повна справедливість настає тоді, коли людина бездіяльна. Навіть правителеві не варто втручатися в соціальні справи, оскільки цим він заважає дао. Воно і лише воно вирішує, як усьому бути.
Особливому осуду підлягає війна, оскільки гарне військо – засіб нещастя, а прославляти себе військовими походами – те саме, що радіти вбивству людей. Тому гарну перемогу слід відзначати похоронною процесією.
По-третє, своєрідним є погляд даосів на знання, які, особливо в осмисленні дао, доступні лише тим, хто досконало мудрий. От у старовину ніхто народу освіти не давав і тому панувало загальне щастя. Освіченим народом важко управляти. Коли населенню недоступні знання, тоді в країні настають спокій і злагода.
Даосизм суттєво вплинув на розвиток китайської культури та філософії. Його релігійна течія включала в себе магію, алхімію, лікування, демонологію і т.п. Релігійне вчення про дао завжди мало велику кількість послідовників і не раз було ідеологічною основою різних суспільних змін, повстань, бунтів тощо. Існує воно й тепер.
Окрім названих філософських учень, тривала історія Китаю породила багато інших, більш сучасних концепцій.
Дата публикования: 2015-07-22; Прочитано: 1233 | Нарушение авторского права страницы | Мы поможем в написании вашей работы!