![]() |
Главная Случайная страница Контакты | Мы поможем в написании вашей работы! | |
|
Починаючи виклад матеріалу з даної теми, необхідно зазначити, що основним змістом українського культурного оновлення і відродження стала самовіддана праця багатьох дослідників, ентузіастів, практиків з реконструкції тяжко здеформованої культури, залучення до нового життя великих набутків, які або були під арештом, або були невідомими. Значна робота в цьому напрямку проводиться створеною в останні роки Національною комісією з питань повернення в Україну культурних цінностей при Кабінеті Міністрів України. Так, організована нею державна програма «Повернуті імена» інтегрує зусилля багатьох інституцій, зокрема Національної Академії наук, Українського фонду культури, товариства «Україна», Фонду сприяння розвитку мистецтв України, спрямовані на висвітлення невідомих фактів української культури. В архівах, музеях, бібліотеках України створюються спеціальні відділи, де поширюється інформація про українську культуру в зарубіжних країнах. У той же час зростають вимоги до національної культури, до більш ширшого розкриття спектру її функцій — особливо в сучасній ситуації, коли вона прагне зайняти гідне місце в світовому співтоваристві.
Далі варто підкреслити, що про високу історичну зрілість і міжнародне значення будь-якої національної культури можна говорити тоді, коли вона, по-перше, здатна ставити і розв’язувати провідні загальнолюдські проблеми, що зачіпають корінні запити людського буття, які не обмежуються суто локальними інтересами. В наш час у суспільстві все більше усвідомлюється загальна потреба в культурі як підоймі, що здатна вплинути на поступ суспільства в цілому. Культура все більше починає розумітись як найважливіший здобуток нації, її гідність і сутність, бо культура — це те, що зберігає й утверджує не тільки особистісне, але й національне існування. Перспективність розвитку української культури залежить від готовності її представників до культурної активності, яка в значній мірі залежить від стану їхнього менталітету. У ньому, як характерну рису українця, багато дослідників називають комплекс меншовартості, втрату національної гідності. Базовою основою всіх змін у культурі є стан духовних потреб громадян. Тому важливо підкреслити, що переважна більшість громадян України (77,5%) визначались у своїй потребі знань, щодо культури власної нації.
Необхідно підкреслити, що сьогодні основним засобом в освоєнні здобутків української культури виступають засоби масової комунікації (радіо, телебачення, преса, кіно), позитивний вплив яких відзначає три чверті громадян. Більшість громадян суттєвим здобутком національної культури останніх років вважає, насамперед «зрушення в оволодінні громадянами державною мовою», яке закладає основи подальших позитивних змін. Важливою традицією розвитку української культури був і є її високий фольклоризм, порівняно з високорозвиненими країнами. Переважна більшість вважає, що за останні роки відбулись позитивні зміни в опануванні населенням фольклору, звичаїв, народного мистецтва. Результати вивчення разом з тим свідчать, що народ не просто підтримує етнографічну культуру як таку, а ставить на одне із головних місць в її опануванні якісний рівень («відродження української культури в її кращих класичних зразках»). У системі багатьох складових національної культури є такі, які в свідомості народу займають особливе місце як найважливіші, бо з ними громадяни пов'язують образ своєї культури. В її якісне «ядро» переважна більшість опитаних громадян дев’яти регіонів України включили мистецтво, історію та мову. Насамперед мистецтво уособлює в свідомості народу живу душу його культури (виділяється музика, пісня, література). Образ своєї культури громадяни також пов'язують з тією її складовою, питома вага якої в умовах науково-технічного прогресу та урбанізації все зменшується — національні звичаї, побут, предметне середовище, спосіб життя.
Завершуючи виклад матеріалу, необхідно підкреслити, що важливими складовими національної культури є всі сфери національного буття (господарське життя, військова справа, політика, побут, повсякденне спілкування тощо) і насамперед наука. У ці роки відбувалось осмислення української науки як національної. Усвідомлення сучасниками доволі, здавалось би, простої істини, що джерелом й ініціатором розвитку національної української ідеї і національної самосвідомості є інтелігенція (як гуманітарна так і природничо-технічна), не тільки надавало нового імпульсу її діяльності тепер, але й сприяло постановці важливої проблеми осягнення в усій повноті ролі національної інтелігенції, її покликання і відповідальності перед народом за характер тих змін, що відбуваються в суспільстві.
Література:
1. Бокань В., Польовий Л. Історія української культури: навч. посіб. / В. Бокань, Л. Польовий. – К.: МАУП, 2002. – 249 с.
2. Прокоп Д. Українці в Західній Канаді. До історії їхнього поселення та поступу / Д. Прокоп. – Едмонтон, Вінніпег, 1988. – 148 с.
3. Трощинський В.П., Шевченко А.А. Українці в світі / В. П. Трощинський, А. А. Шевченко. – К.: Видавничий дім «Альтернативи», 1999. – 352 с.
4. Шейко В.М., Білоцерковський В.Я. Історія української культури: Навч. посіб. / В. М. Шейко, В.Я. Білоцерковський. - К.: Знання, 2009.- 413 с.
5. Савченко О.І. Історія української культури / навчально-методичний посібник до семінарських занять для студентів денного відділення усіх спеціальностей / О.І.Савченко. - Запоріжжя, ЗНУ. – 2010. - 113 с.
6. Українська культура в умовах зростання національно-культурної ідентичності.[Електронний ресурс], Код доступу: http://www.ebk.net.ua/Book/cultural_science/zakovich_kulturologiya/part3/338.htm
Дата публикования: 2014-11-02; Прочитано: 882 | Нарушение авторского права страницы | Мы поможем в написании вашей работы!