Главная Случайная страница Контакты | Мы поможем в написании вашей работы! | ||
|
На подібність акторських і педагогічних здібностей вказували у свій час А. С. Макаренко, а також дослідники В. Н. Гоноболін, Ю. П. Азаров, Н. В. Кузьміна, Ю. Л. Львова, В. А. Кан-Калик та ін. Цю ж особливість відзначав і К. С. Станіславський.
До основних здібностей, необхідних і для творчості актора, і для продуктивної творчості педагога належать: розвинута уява, увага, емпатія, рефлексія, рухливість, яскраві, промовисті здібності, чарівність.
ВІДМІННІ РИСИ, ЩО ХАРАКТЕРИЗУЮТЬ ПЕДАГОГІЧНУ ТА АКТОРСЬКО-РЕЖИСЕРСЬКУ ДІЯЛЬНІСТЬ
АКТОРСЬКА ДІЯЛЬНІСТЬ | ПЕДАГОГІЧНА ДІЯЛЬНІСТЬ |
1. Наявність глядача | |
Присутні | Відсутні |
2. Предмет представлення | |
Показується герой. Відбувається перевтілення в іншу особистість | Показується особистість учителя; образ про який іде мова; ставлення до ситуації, що диктується рольовою позицією педагога |
3. Межі сфери діяльності | |
Діяльне життя на сцені відбувається в іншій сфері буття у порівнянні зі звичайним життям | Діяльність відбувається в межах реально існуючих |
4. Особливості чуттєвої сфери діяча | |
Почуття актора не виникає в результаті реального подразника. Він повинен лише бути „настроєний” на емоційну хвилю героя | Почуття вчителя породжуються реальними обставинами. Він більш „відкритий” у прояві почуттів |
5. Специфіка спілкування в діяльності | |
Якщо є актор, то поряд бачиться публіка, яка чекає маски, маскування, Спілкування відбувається переважно у формі монолога. | У педагогічному процесі очікується реальна людина з реальними почуттями. Спілкування відбувається переважно у формі діалога. |
6. Тривалість діяльності | |
У 5-6 раз менше, ніж в учителя. | У 5-6 раз більше, ніж в актора. |
7. Можливості імпровізації в діяльності | |
Можлива в період підготовки до вистави, концерту і в дуже малій мірі у процесі самої діяльності. | Імпровізація не тільки допустима, але й необхідна. |
8. Особливості програми діяльності | |
В один день репертуар, як правило представлений однією роллю, виставою | В один день діяльність вчителя може бути різною |
9. Залежність від „чорного залу” (глядачів, учнів) | |
Чим менше присутні в уяві актора, тим кращий, правдивіший, органічніший результат діяльності. Хороші актори під час гри „забувають” про глядача, зосереджуються на спілкуванні з партнером на сцені. | Чим більше присутні в уяві вчителя, тим кращий результат діяльності, бо важлива організація співдружності. |
10. Наявність помічників у діяльності | |
Присутні (драматург, режисер, гример, костюмер, суфлер та ін). Театральні засоби впливу складні: планшет сцени, кольорове оформлення, декорації, голоси за сценою, костюми | Відсутні, хоча об’єктивно учитель не сам один, а учасник ансамблю педагогів. Школо-класний реквізит досить простий: стіл, стілець, дошка, наочні посібники, ТЗН. |
11. Відповідальність за результат діяльності | |
Колективна | Особиста. Наслідки помилок більш драматичні, ніж результати акторських невдач |
Перечислені риси, які демонструють різницю в педагогічній та акторській діяльності, не перекреслюють названі раніше спільні ознаки. [4, 30-33].
9.4. Професійно-педагогічний тренінг (ППТ).
В основу ППТ покладено вчення педагогiв В. Ц. Абрамяна, Ю. П. Азарова, I. А. Зязюна, Л. Д. Єршова, В. А. Кан-Калика, О. О. Леонтєва, А. Д. Петровської, В. Л. Левi, К. С. Станiславського, В. О. Сухомлинського, Дж. Родарi та власний педагогічний досвід..
Професiйно-педагогiчний тренiнг (ППТ) - це галузь практичної педагогiки, яка орiєнтована на використання активних методiв самовиховання (рефлексiї) i групової навчальної дiяльностi задля розвитку здiбностей до педагогiчної взаємодiї у майбутнiх учителiв.
Метою професiйно-педагогiчного тренiнгу є дiагно-стування та сприяння подальшому розвитку i формуванню професiйних навичок та вмiнь з використанням педагогiчної технологiї.
Перед ППТ поставлено низка завдань:
1. Дiагностичний аспект. Зміст його полягає в тому, що дiагностичнi завдання розв'язуються самими учасниками тренiнгу. Активна позицiя у виглядi самодiагностики є одним iз видiв суб'ектно-об'єктної природи навчального процесу. ППТ дає можливiсть учасникам зробити крок у напрямi самовизначення власних виявiв у спiлкуваннi.
Дiагностика ППТ сприймається як навчання. Якщо для одних студентiв розв'язання дiагностичного завдання виступає лише початковою, пiдготовчою стадiєю, то для iнших подiбний тренiнг цим i обмежується.
Проведення занять у формi ППТ дозволяє групi студентiв простежити за досить короткий час метаморфози, яких зазнає образ одного iз студентiв вiд першого враження до формування сталих уявлень. На заняттях, що проходять у формi ППТ, вони одержують рiдкiсну можливiсть безпосередньо зiставляти свої бачення окремих учасникiв у даному колективi з тим, як їх бачать iншi.
2. Створення сприятливих умов для самопiзнання. Студенти мають можливiсть емпiрично верифiкувати рiзнi компоненти образу самого себе: наприклад, як сприймалися iншими за першим враженням, як ці враження розвивалися; як "прочитувалася", iнтерпретувалася поведiнка, якi приписувалися мотиви, почуття, намiри.
3. Пiдведення студентiв до осмислення, з одного боку, перешкод, труднощiв, характерних в органiзацiї ситуацiй педагогiчної взаємодiї, а з другого – до з'ясування умов i факторiв, що сприяли б успiшнiй взаємодiї.
Отже, введення професiйно-педагогiчного тренiнгу у технологiю занять предметiв педагогiчного циклу має подвiйне значення: дiагностичне i формуюче. З одного боку, вiн сприяє дiагностицi рiвня сформованостi i розвитку соцiально-перцептивних здiбностей (уваги, спостережливостi, уяви), кiнестезiї тiла, мовленнєвих задаткiв, а з другої – допомагає в їх подальшому формуваннi. Використання ППТ допомогає студентам не тiльки задуматися над проблемами творчого самопочуття педагога, залежностi стану навчально-виховного процесу вiд емоцiйного благополуччя учителя, але й сформувати в собi основу для управлiння емоцiями, настроєм.
Органiзацiя лабораторних занять через форму ППТ сприяє не тiльки формуванню професiйно-педагогiчних навичок, але й умiнню використовувати їх при вирiшуваннi педагогiчних ситуацiй через вправи-тести, розв'язання яких навчає студентiв аналiзувати свою поведiнку, орiєнтуватися у педагогiчних ситуацiях, у емоцiйному станi дiтей, пiзнавати їх особистостi та вчинки.
Пiд час занять у формi ППТ особливий акцент робиться на створеннi клiмату довiри, який сприяє реалiзацiї iнтенсивностi вiдкритого зворотного зв'язку. В результатi студенти мають можливiсть нiби побачити себе «iз сторони» i зорiєнтуватися у власному досвiдi взаємодiї, що є необхiдною передумовою i складовою розвитку педагогiчної майстерностi.
При використанні ППТ варто дотримуватися таких принципiв:
1. Принцип активностi учасникiв тренiнгу: пiд час занять студенти постiйно залучаються до рiзних дiй. Вони обговорюють i програють рольовi ситуацiї, запропонованi як викладачем, так i ними самими, спостерiгають за поведiнкою учасникiв ситуативного моделювання.
2. Принцип дослiдницької позицiї: у процесi роботи у групах створюються такi ситуацiї, коли учасники повиннi самi знайти рiшення проблеми, самостiйно сформулювати уже вiдомi закономiрностi взаємодiї i спiлкування вчителя з учнями;
3. Принцип суб’єктивiзацiї поведiнки: на початку заняття поведiнку студентiв намагаються перевести на суб'єктивний рiвень.
У структуру професiйно-педагогiчного тренiнгу входять два цикли вправ:
1. Вправи з практичного оволодiння педагогiчною технiкою:
а) технiка мовлення: дихання, постановка голосу, дикцiя, темп мови;
б) кiнестезiя: культура руху; вмiння розслабитися чи, навпаки, напружити необхiднi м’язи. Володiння своїм органiзмом (мiмiка, пантомiмiка);
в) управлiння емоцiями, настроєм (зняття надлишку психiчної напруги, створення творчого самопочуття);
г) соцiально-перцептивнi здiбностi (увага, спостереження, уява).
2. Вправи на оволодiння системою педагогiчної взаємодiї у заданiй педагогiчнiй ситуацiї.
СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ
1. Абрамян Л. Ц. Театральная педагогика. – К.: Лібра, 1996. – Р. 2.
2. Беспалько В. П. Слагаемые педагогической технологии. – М.: Педагогика, 1989. – С. 5.
3. Блонский П. П. Курс педагогики. – М., 1916. – С. 4.
4. Булатова О. С. Педагогический артистизм. – М.: Академия, 2001. – 240 с.
5. Гессен С. И. Основы педагогики. Введение в прикладную философию. – М.: Школа-Пресс, 1995. – С. 22.
6. Зязюн І. А., Сагач Г. М. Краса педагогічної дії. – К.: ІІМІБ, 1997. – Гл. IV, Гл. V.
7. Ершова А.П., Букатов Н.П. Режиссура урока: общение и поведение учителя. – М.: Флинта, 1998. – Р. 1.
8. Кожара Е. Система педагогической режиссуры. –СПб.: Изд-во СПбГПУ, 2003. – 250 с.
9. Основы педагогического мастерства. / за ред.. И. А. Зязюна – М.: Просвещение, 1989. – Гл. 2.
10. Педагогічна майстерність / за ред. І. А. Зязюна. – К.: Вища школа, 1997. – Р. 5.
11. Педагогічна майстерність: підручник / І. А. Зязюн, Л. В. Крамущеко, І. Ф. Кривонос та ін.; за ред. І. А. Зязюна. – К.: Вища школа, 2004. – Р. 5-6.
12. Станиславский К. С. Моя жизнь в искусстве. – М.: Искусство, 1983. – 424 с.
13. Станіславський К. С. Робота актора над собою. Ч. 1 і 2. – К.: Мистецтво, 1953. – 671 с.
14. Сухомлинський В. О. Як запобігти виснаженню нервових сил у процесі повсякденної діяльності // Сухомлинський В. О. Повн. зібр. тв. у 5 т. – К.: Радянська школа, 1975. – Т. 2. – С. 429-432.
15. Ушинський К. Д. Людина як предмет виховання. Спроба педагогічної антропології // Ушинський К. Д. Вибр. пед. тв. – К.: Рад школа, 1983. – Т.1. – С. 192, 193, 205.
Дата публикования: 2015-09-18; Прочитано: 544 | Нарушение авторского права страницы | Мы поможем в написании вашей работы!