Главная Случайная страница Контакты | Мы поможем в написании вашей работы! | ||
|
ПЛАНИ ПРАКТИЧНИХ ЗАНЯТЬ
САМОСТІЙНА РОБОТА
дисципліни
ІСТОРІЯ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ
(АНТИЧНИЙ ПЕРІОД)
Галузь знань: 0203 Гуманітарні науки
Напрям підготовки: 6.020303 Філологія.
Мова та література (англійська; німецька)
Для студентів 1 курсу
(денна форма навчання)
Розробник: канд. філол. наук, доц. Тарасова Н.І.
Полтава
2014 - 2015 навчальний рік
ОПИС ПРЕДМЕТА НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ
Курс: 1 | Напрям, спеціальність, освітньо-кваліфікаційний рівень | Характеристика навчальної дисципліни |
Кількість кредитів, ECTS: 3 Модулів: 4 Загальна кількість годин: 108 Тижневих годин: 2 | Галузь знань: 0203 Гуманітарні науки Напрям підготовки: 6.020303 Філологія. Мова і література (англійська; німецька) Освітньо-кваліфікаційний рівень: бакалавр | Тип: обов’язкова Рік підготовки: 1 Семестр: 1 Лекції: 16 Практичні: 24 Самостійна робота: 34 Індивідуальна робота: 34 Вид контролю: екзамен |
ДАВНЬОГРЕЦЬКА ЛІТЕРАТУРА
ЗМІСТОВИЙ МОДУЛЬ I
Грецька література родового устрою, його розпаду - література періоду становлення полісів (з давнього часу – VІ ст. до н. е.).
Практичні заняття
№ | Тематика і зміст практичних занять | К-ть год. | Література |
1-2 | Практичні заняття № 1-2 ТЕМА: Поеми Гомера ’’Іліада’’, ’’Одіссея’’ – вершина героїчного епосу. Заняття №1 План 1.Героїчні поеми ’’Іліада’’ та ’’Одіссея’’– енциклопедія життя стародавніх греків. 2.Композиційні особливості поем. 3.Гуманістичний пафос ’’Іліади’’, осуд війни і жорстокості, співчуття до людського горя, поетизація героїзму та подвигу людини. 4.Казковий і побутовий елементи ’’Одіссеї’’, звеличення людського розуму, винахідливості та допитливості. 5.Твори Гомера у школі. Завдання 1.Дібрати приклади, що ілюструють: 1.1.Перевагу зовнішніх характеристик поведінки над внутрішніми переживаннями, загальних рис над індивідуальними. 1.2.Монументальність образів. 2.Записати в ’’Словники літературознавчих термінів’’ визначення нових термінів, наприклад: Монументальність – величність, ґрунтовність, міцність. 3.На прикладах текстів поем пояснити віршовий розмір ’’гекзаметр’’. Заняття №2 План 1.Головні та другорядні образи поем. 2.Епічний ідеал людини. Людські характери, що розкриваються у діях і в мовленні (Ахілл, Агамемнон, Гектор, Одіссей, Пріам, Нестор, Пенелопа, Андромаха та ін.). 3.Художня майстерність Гомера. 4.Гомер і Україна. Завдання 1.Виписати цитати, що характеризують головні образи поем. 2.Дібрати приклади: постійних епітетів. розгорнутих порівнянь. повторюваності описів. гіпербол, що характеризують персонажів. | 1.Боннар А. ’’Илиада’’ и гуманизм Гомера // Боннар А. Греческая цивилизация: В 3-х томах. – Ростов-на-Дону, 1994. – Т. 1. – С. 48-77. 2.Боннар А. Одиссей и море // Боннар А. Греческая цивилизация: В 3-х томах. – Ростов-на-Дону, 1994. – Т.1. – С. 78-94. 3.Дюрант В. Жизнь Греции. – М., 1997. 4.Лосев А. Ф. Гомер. – М., 1960. 5.Маркиш С. Гомер и его поэмы. – М., 1962. 6.Сахарный Н. Л. Гомеровский эпос. – М., 1976, 7.Содомора А. Гомер – батько поетів // Содомора А. Жива античність. – К., 1983. – С. 3-40. 8.Содомора А. Гомерова ’’Іліада’’ в перекладі Б. Тена // Всесвіт. – 1979. – №3. 9.Тен Б. Гомер на Україні // Всесвіт. – 1982. – № 12. – С.166-167. 10.Шталь И. В. ’’Одиссея’’ – героическая поэма странствий. – М., 1983. 11.Шталь И. В. Гомеровский эпос: Опыт текстологического анализа ’’Илиады’’. – М., 1975. 12.Шталь И. В. Худо-жественный мир гомеровского эпоса. – М., 1983. 13.Тарасова Н. І. Вивчення гомерівського епосу в середній школі // Вивчення світової літератури в школі: 3б. наук.-метод. матеріалів. – Полтава, 1996. – Вип. 7. – С. 20-27. 14.Тахо-Годи А. А., Лосев А. Ф. Мифологическое проис-хождение поэтического языка ’’Илиады’’ Гомера // Тахо-Годи А. А., Лосев А. Ф. Греческая культура в мифах, символах и терминах. – СПб, 1999. – С. 515-535. Підручники | |
Практичне заняття № 3 Тема:Грецька лірика, її види. План 1.Загальна характеристика лірики післягомерівського періоду. 2. Види грецької лірики. 3. Особливості декламаційної лірики (Творчість Тіртея; Солона; Архілоха). 4.Мелічна лірика. Сольна лірика (Творчість Алкея; Сапфо; Анакреонта). 5. Хоровий мелос. (Творчість Алкмана; Піндара). Завдання 1.У ’’Словник літературознавчих термінів’’ виписати визначення понять лірика, мелос, ямб, елегія, ембратерій, гномічна поезія, гімн, алкеєва строфа, анакреонтична лірика, трен, парфеній. 2. Проаналізувати 2-3 поезії (на вибір студента), визначивши: тему; ідею проблематику; особливості будови; ліричний герой;розмір. 3. Дати відповідь на питання: ’’Як представлена давньогрецька лірика у програмі для загальноосвітньої школи?’’. 4.Підготуватися до контрольної роботи (І модуль). | 1.Античная литература. Греция: Антология: В 2-х ч. – М., 1989. 2.Боннар А. Греческая цивилизация: В 3-х т. – Ростов-на-Дону, 1992. – Т. 1. 3.История греческой литературы: В 3-х т./Под ред. С.И. Соболевского. – М., 1956-1960. 4.Античные писатели: Словарь. – СПб, 1999. 5.Знаменитые греки и римляне. – СПб, 1993. 6.Кто есть кто в античном мире: Справочник. – М., 1993. 7.. Шанин Ю.В. Олимпийские игры и поэзия эллинов: Гомер и классическая лирика VIII – V в. 8.Ярхо В., Полонская К. Античная лирика. – М., 1967. 9.Вересаев В.В. Эллинские поэмы. – М., 1963. 10.Ярхо В. Поэтическое «я» в древнегреческой лирике // Вопросы литературы. – 1988. – № 4. – С. 130-194. |
Грецька література періоду розквіту і кризи полісів (V – IV ст. до н. е.) – література елліністичного періоду (IV – I ст. до н. е.)
Практичні заняття
№ | Тематика і зміст практичних занять | К-ть год. | Література |
Практичне заняття № 4 ТЕМА:Грецька трагедія. Творчість Есхіла – ’’батька трагедії’’. План 1.Особливості грецької трагедії (походження, зв'язок із народними святами; собливості поетики, структура. 2.Есхіл – ’’яскраво виражений тенденційний поет’’. 3. ’’Прометей закутий’’ (інтерпретація Есхілом міфа про Прометея. Прометей – борець за щастя людства, Зевс – всевладний деспот. Значення образу Прометея в Новий час). 4.Тлумачення давнього міфа під кутом зору полісної моралі в трилогії ’’Орестея’’. 5.Патріотизм трагедії Есхіла ”Перси”. Завдання 1.Дібрати цитати, які характеризують головні образи трагедій. | 1.Боннар А. Трагедия, Эсхил, рок и справедливость // Боннар А. Греческая цивилизация. – Ростов-на-Дону, 1994.–Т. 1. – С. 193-217. 2.Дюрант В. Эсхил // Дюрант В. Жизнь Греции. – М., 1997. – С. 393-400. 3.История греческой литературы. – Т. 1 / Под ред. Соболевского С. И. – М., Л., 1946. – С. 307-352. 4.Лосев А. Ф., Сонкина Г. А. Греческая трагедия. – М., 1958. 5.Ярхо В. Н. Античная драма: технология мастерства. – М., 1990. 6.Ярхо В. Н. Драматургия Эсхила и некоторые проблемы древнегреческой трагедии. – М., 1978. 7.Ярхо В. Н. Эсхил. – М., 1958. 8.Жукова А. Г. ’’Змішаймо брость і цвіт з вогнем промінь...’’Давньогрецький театр. Есхіл (з використанням ОСС). 9 кл. // Заруб. літер. в навч. закладах. – 1996. – № 5-6 – С. 15-20. 9.Тарасова Н. І. Вивчення давньогрецького театру і драматургії в школі (Есхіл, Софокл, Еврипід) // Вивч. світ. літер. в школі: 3б. наук.-метод. матеріалів. – Вип. 8.– Полтава, 1997. – С. 41-49. 10.Ярхо В. Н. Кровная месть и божественное возмездие в ’’Орестее’’ Эсхила //Вестник древней истории. – 1968. – № 4. – С. 56 – 69. Підручники | ||
Практичне заняття № 5 ТЕМА: Творчість Софокла,Еврипіда (період розквіту афінської рабовласницької демократії та початок її розкладу). План 1.Політичні та етико-естетичні погляди Софокла; Еврипіда. 2.Новаторство Софокла, Еврипіда, особливості поетики 3..Особистість та держава в трагедії Софокла ’’Антігона’’. 4.Проблема долі і вільної волі людини в трагедії Софокла’’Цар Едіп’’. 5.Психологізм трагедій Еврипіда’’Медея’’, ’’Іпполіт’’. Завдання 1.Дібрати з тексту трагедій цитати, які характеризують основних персонажів творів. | 1.Боннар А. Трагедия, Эсхил, рок и справедливость // Боннар А. Греческая цивилизация. – Ростов-на-Дону, 1994.–Т. 1. – С. 193-217. 2.Дюрант В. Эсхил // Дюрант В. Жизнь Греции. – М., 1997. – С. 393-400. 3.Лосев А. Ф., Сонкина Г. А. Греческая трагедия. – М., 1958. 4.Ярхо В. Н. Античная драма: технология мастерства. – М., 1990. 5.Ярхо В. Н. Драматургия Эсхила и некоторые проблемы древнегреческой трагедии. – М., 1978. 6.Ярхо В. Н. Эсхил. – М., 1958. 7.Галеркина Б. Л. Интерпретация стихов 165 - 167 ’’Персов’’ Эсхила // Язык и стиль античных писателей. – Л., 1966. – С. 39-45. 8.Жукова А. Г. ’’Змішаймо брость і цвіт з вогнем промінь...’’Давньогрецький театр. Есхіл (з використанням ОСС). 9 кл. // Заруб. літер. в навч. закладах. – 1996. – № 5-6 – С. 15-20. 9.Тарасова Н. І. Вивчення давньогрецького театру і драматургії в школі (Есхіл, Софокл, Еврипід) // Вивч. світ. літер. в школі: 3б. наук.-метод. матеріалів. – Вип. 8.– Полтава, 1997. – С. 41-49. 10.Шамрай А.П. Есхіл в укра-їнському перекладі // Шамрай А. П. Вибрані статті і дослідження. – К., 1963. – С. 290-297. Підручники | ||
Практичне заняття № 6 ТЕМА:Грецька комедія. Творчість Аристофана. План 1.Особливості грецької комедії (походження комедії; особливості поетики та структури). 2.Висвітлення проблеми війни і миру в комедіях Аристофана (’’Ахарняни’’, ’’Мир’’, ’’Лісістрата’’). 3.Комедія ’’Вершники’’ – нещадний політичний памфлет на тогочасне суспільство. 4.Комедія-казка ’’Птахи’’ як античний зразок соціальної утопії. 5. Комедія Аристофана ’’Жаби’’ – перший літературно-критичний твір античної літератури. Завдання 1. Дібрати цитати, що характеризують головних персонажів комедій. 2. Дібрати приклади, що ілюструють незвичайне, надприродне в комедіях Аристофана. 3.Підготуватися до контрольної роботи (II модуль). | 1.Головня В. В. Аристофан. – М., 1954. 2.Ярхо В. Н. Аристофан. – М., 1994. 3.Гусейнов Г. Ч. Аристофан. – М., 1988. 4.Шалагінов Б. Б. Афінська комедія // Всесв. літер. і культ. – 2004. № 11. – С. 20-23. 5.Александра М., Хоменко О. Гуманістичні ідеї в комедіях Аристофана (...) // Історія в школі. – 1999. – №8-9. – С. 47-50; №10. – С. 36-39; №12. – С. 35-37; 2000. – №1. – С. 28-31. 6.Дюрант В. Аристофан // Дюрант В. Жизнь Греции. – М., 1997. – С. 425-434. 7.Боннар А. Смех Аристофана // Боннар А. Греческая цивилизация: В 3-х т. – Ростов-на-Дону, 1994. – Т. 2. – С. 5-34. 8.Соболевский С.И. Аристофан и его время. – М., 1957. 9.Білецький О. Неповторний Аристофан //Арістофан. Комедії. – К., 1956. – С. 3-20. 10.Намов И.М. Наследие Аристофана // Аристофан: Сб. ст. – М., 1956. – С. 157-196. 11.Мокульский С. Аристофан // Мокульский С. История западноевропейского театра. – Ч.1. – М., 1936. – С. 42-49. |
Самостійна робота № 1
Зміст самостійної роботи | К-ть год. | Література |
ТЕМА: Розвиток прози аттичного періоду План 1.Особливості розвитку грецької історіографії (Геродот, Фукідід). 2.Ораторське мистецтво Давньої Греції (Ісократ, Лісій, Демосфен). 3.Специфіка грецької філософії (Платон, Демокріт). 4.’’Поетика’’ Аристотеля: особливості структури, ідейно-тематичний зміст. Завдання 1.Розгорнутим планом дати відповіді на питання плану. | 1.Аристотель // Безродний Е. Ф., Ковальчук Т. А., Мений О. Г. Світова класична думка про державу і право. – К., 1999. – С. 17-22. 2.Аристотель. Поетика / Пер. Ю. Мушака та Й. Кобіва // Іноземна філологія. – 1965. Вип. 4. – С. 85-113. 3.Боннар А. Демосфен и конец мира городов-государств // Боннар А. Греческая цивилизация. – М., 1992. – Т. 3. – С. 75-103. 4.Геродот про звичаї і природні умови, спосіб життя скіфів // Валеологія. – 2001.– №3. – С. 10-11; №2. – С.5. 5.Демосфен // Знаменитые греки и римляне. – СПб, 1993. – С. 154-164. 6.Дитмар А. Б. От Скифии до Элефантины. Жизнь и путешествия Геродота. – М., 1961. 7.Доватур А. И., Каллистов Д. П., Шишова И. А. Народы нашей страны в ’’Истории’’ Геродота (тексты, перевод, комментарии). – М., – 1982. 8.Кессиди Ф. X. Вечный спутник человечества: Трактовка учения и деятельности Сократа // Вопросы философии. – 2001. – № 9. – С. 98-109. 9.Курдюмова Н. А. Платон как искатель истины // Математика в школе. – 2001. – № 3. – С. 2-5. 10.Лисий // История греческой литературы. – М. Л., 1955. – Т. 2. – С. 243-248. 11.Мацапура В. ’’Поетика’’ Аристотеля як початок теоретичного осмислення літератури // Заруб. літер. в навч. закладах. – 2000. – № 8. – С. 47-49. 12.Ненько І. Я. Філософська проза. Аристотель // Тема. - 2001. – № 4. – С.83 - 86. 13.Писаренко Ю. М. Геродот – «батько історії» // Всесв. літер. в серед. навч. закладах України. – 2000. – № 6. – С.51-53. 14.Сутріна Г., Сутрін Д. Питання шлюбу та сім'ї в творчості Платона // Сіверянський літопис. – 2002. – №3. – С. 86-89. 15.Фукидид. История // История античности. – М., 1989. – Т.1. Древняя Греция. – С. 204-403. 16.Фукидид // История греческой литературы. – М.–Л., 1955. – Т. 2. – С. 69-100. Підручники |
Самостійна робота № 2
Зміст самостійної роботи | К-ть год. | Література |
ТЕМА: Грецька література елліністичного періоду. Завдання 1. Тезово дати відповідь на питання «Олександрійська поезія. Феокріт – творець ідилії». 2. Проаналізувати комедію Менандра «Третейський суд» («Полюбовний суд»), визначивши тему, ідею, проблематику, особливості будови та образної системи, мови твору. | 1.Боннар А. Рай Феокрита // Боннар А. Греческая цивилизация. – Ростов-на-Дону, 1994. – Т. 2. – С. 378-398. 2.Дюрант В. Феокрит // Дюрант В. Жизнь Греции. – М., 1977. – С. 614-617. 3.Цисык А. 3. К проблеме определения и характерис-тики образа автора в ’’Фалисиях’’ Феокрита // Іноземна філологія. – Львів, 1989. – Вип. 95. – С. 139-145. 4.Цисык А. 3. Мим и мимесис в идиллиях Феокрита // Іноземна філологія. – Вип. 70. – Львів, 1983. – С. 80-86. 5.Чистякова Н. А. Феокрит и возникновение пасторальной поэзии //Чистякова Н.А. Эллинистическая поэзия. – Л., 1990. – С. 78-100. 6.Ярхо В. Н. ’’Самиянка’’ Менандра или Эврипид наизнанку // Вестник древней истории. – 1977. – № 3. – С. 35-52. 7.Ярхо В. Н. Комедия Менандра ’’Ненавистный’’// Вестник древней истории. – 1979. – № 2. – С. 24-40. Підручники | |
Твір | Написати міні – твір за схемою ’’теза – аргумент – висновки’’ за темою ’’Моє бачення вчинку Медеї’’ |
РИМСЬКА ЛІТЕРАТУРА
ЗМІСТОВИЙ МОДУЛЬ 2
Римська література епохи республіки (V-II ст. до н.е.), кризи полісної системи (II-I ст. до н.е.) і становлення імперії (I ст. до н.е. -I ст. н.е.)
Практичні заняття
№ | Тематика і зміст практичних занять | К-ть год. | Література |
Практичне заняття №7 ТЕМА: Розвиток римської комедії у творчості Плавта і Теренція. План 1.Плавт – комедіограф римського плебсу; світоглядна та естетична основа його творів. 2.Засудження влади золота над людською душею в комедії ’’Скарб’’. 3.Проблематика комедії ’’Хвальковитий воїн’’. 4.Теренцій – комедіограф освіченої частини римського суспільства. Морально-побутовий характер його комедій. Традиції Менандра в комедії Теренція ’’Свекруха’’, її відмінність від грецької. Завдання 1.Виписати цитати, що характеризують основних персонажів комедій. 2.Підготувати мікровикладання 5 пункту плану. | 1.Античная драма. – М., 1970. – С. – 30-32. 2.История римской литературы. – Т. 2. – М., 1959. 3.Александра М., інші. Гуманістична спрямованість комедій Плавта (на допомогу вчителю історії, 6 кл.) // Історія в школі. – 2001. – № 7. – С. 30-40. 4.Зелинский Ф. Ф. Плавт и Шекспир (’’Менехмы’’ и ’’Комедия ошибок’') // Зелинский Ф.Ф. Возрожденцы: Науч.-попул. статьи). – СПб, 1999. – С. 88-117. 5.Кац А. А. Социальная направленность творчества Плавта // Вестник древней истории. – 1980. – № 1. – С. 72-95. 6.Трухина Н. Н. Герой и антигерой Плавта // Вестник древней истории. – 1981. №1. – С. 162-178. Підручники | ||
Практичне заняття №8 ТЕМА: Римська література епохи принципата Августа. План 1.Відображення у творчості Горація ідейних суперечностей епохи. Ідейно-тематичне багатство його ранніх творів (’’Еподи’’, ’’Сатири’’). 2.Пропаганда офіційної ідеології в ’’Одах’’, тема дружби і кохання. 3.Горацій про призначення літератури і роль поета в житті суспільства. 4.Періодизація творчості Овідія (особливості першого періоду творчості Овідія: ’’Пісні кохання’’, ’’Послання до героїнь’’, ’’Мистецтво кохання’’; другий період творчості: ’’Метаморфози’’; своєрідність третього творчого періоду: ’’Скорботні пісні’’, ’’Листи з Понта’’). 5.Розвиток римської любовної елегії (твори Тібулла та Проперція). Завдання 1.Підготувати мікровикладання 5 пункту плану. 2.Визначити тематичні групи ’’Метаморфоз” Овідія і зазначити головних героїв окремих груп. | 1.Ботвинник М. Н., др. Овидий // Ботвинник М. Н., др. Жизнеописания знаменитых греков и римлян. – М., 1987. – С.199-205. 2.Гораций // Светоний. Жизнь двенадцати цезарей. – М., 1991. – С. 316-318. 3.Пащина Л. В. Горацій в українському переказі А. Содомори (мовностилістич-ний аналіз) // Теорія і практика перекладу. – К., 1985. – Вип. 12. – С. 87-94. 4.Пащина Л. В. Українські переклади Овідових ’’Метаморфоз’’ // Іноз. філол. –Львів, 1989. – Вип. 95. – С.127-135. 5.Содомора А. О. Горацій – співець Рима і села // Содомора А. О. Жива античнісь. – К., 1983. – С. 155-189. 6.Содомора А. О. Овідій – останній поет ’’золотого віку’’ римської літератури // Содомора А. О. Жива античність. – К., 1983. – С. 190-228. 7.Вулих Н. Поэзия Овидия в современном мире // Поэзия: Альманах: – М. – 1989. – Вып. 54. – С. 55-67. 8.Вулих Н. В. Проблема композиции поэмы Овидия ’’Метаморфозы’’ (мифологическая часть) // Вестн. Ленингр. ун-та. – 1973. –№ 14. – Ист., яз., лит. – Вып. 3. – С. 93-102. 8.Вулих Н. В. Сказочные мотивы в поэме Овидия ’’Метаморфозы’’ // Язык и стиль античных писателей. – Л., 1966. – С. 36-38. 9.Гаспаров М. Л. Овидий в изгнании // Овидий Публий Назон. Скорбные элегии. Письма с Понта. – М., 1978. – С. 189-224. 10.Дуров В.С. Гораций: поэт и человек / К вопросу о поэтической лексике // Вестн. С.-Петерб. ун-та. – Сер. 2. – История, литературоведение. – 1992. – Вып. 4. – С.61-68. 11.Савельева Л. И. Идеал и действительность в творчестве Тибулла и Проперция // Античность и современность. – М., 1972. Підручники | ||
Практичне заняття № 9 ТЕМА: Творчість Катулла План 1,Загальна характеристика школи неотериків. Творчість Катулла. 2.Основні теми та проблеми поезії Катулла: любовна лірика; вірші про дружбу. 3.Художні особливості лірики Катулла. Завдання 1.У ’’Словник літературознавчих термінів’’ виписати визначення понять неотерики, фігурні вірші. 2. Проаналізувати письмово 2-3 поезії Катулла (на вибір студента), визначивши тему; ідею; проблематику; особливості будови; образ ліричного героя; розмір. 3. Підготуватися до контрольної роботи (III модуль). | 1.История римской литературы– М., 1959. – Т. 1. – С. 291-320, 321-342. 2.Кибальник С. А. Катулл в русской поэзии XVIII – І трети XIX века // Взаимосвязи русской и зарубежной литератур. – Л., 1983. – С. 45-72. 3. Ковбасенко Ю.І. Матеріали до тематичного планування і проведення уроків із зарубіжної літератури // Відродження. – 1995. – № 1. – С. 44-54; № 2. – С. 52-62. 4.Шкаруба Л. М, Гладышев В. В. Певец любви и личной свободы человека: Материалы к уроку по творчеству Катулла (9 класс) // Відродження. – 1993. – № 1. – С. 9-11. 5.. Шталь И. В. О социальной направленности некоторых стихотворений Катулла // Науч. доклады высшей школы. – Филологические науки. – 1961. – №3. – С.158 – 171. 6. Шталь И. В. Поэзия Г. В. Катулла. – М., 1977. Підручники |
Грецька і римська література епохи середземноморської імперії
(І-V ст. н.е.)
Практичні заняття
№ | Тематика і зміст практичних занять | К-ть год. | Література |
Практичне заняття №10 ТЕМА: Розвиток римської літератури періоду імперії. Творчість Вергілія – творця славетної «Енеїди». План 1.Особливості розвитку римського суспільства і культури періоду становлення імперії. 2.3бірник Вергілія ’’Буколіки’’, його зв'язок із творами Феокріта. 3.Поема Вергілія ’’Георгіки’’ і творчість Гесіода. 4.Поема ’’Енеїда’’ – літературно-героїчний епос (ідейно-політична основа поеми, ідея Риму – володаря світу; Еней – ідеал римської доблесті. 5. Гомер і Вергілій (орієнтація на Гомера в поетиці ’’Енеїди’’; своєрідність твору Вергілія порівняно з поемами Гомера). 6.Вергілій і Україна. Завдання 1.Дібрати цитати для характеристики образів Енея, Дідони, Ніза, Евріала, інших. | 1.История всемирной литературы. – Т. 1. – М, 1983. 2.Кочур Г. Літературна доля Вергілія // Всесвіт. – 1992. – № 12. – С. 161-168. 3.Лосев А. Ф. Эллинистически-римская эстетика І – II веков до н. э. – М., 1979. – С. 97-124. (Цицерон и Вергилий). 4.Ошеров С. А. История, судьба и человек в ’’Энеиде’’ Вергилия // Античность и современность. – М., 1972. 5.Содомора А. Вергілій – співець сопілки, плуга і меча // Содомора А. Жива античність. – К., 1983. 6.Шервинский С. Вергилий и его произведения // Вергилий ’’Буколики’’, ’’Георгики’’, ’’Энеида’’. – М., 1971. – С. 5-25. 7.Вулих Н. В. Поэзия и политика в ’’Энеиде’’ Вергилия // Вестник древней истории. – 1981.– №3. – С. 147-160. 8.Градовський А. В. ’’Безсмертна лише чистота серця...’’: ’’Енеїда»’’Вергілія і однойменна поема І. П. Котляревського. 9 кл. // Заруб. літер. в навч. закладах. – 1997. – №8. – С. 21-27. 9.Еліот Т. С. Вергілій і християнський світ / Пер. з англ. Г. Гамалія // Всесвіт. – 1992.–№3–4. –С. 139-143. 10.Зелинский Ф. Ф. Гомер – Вергилий – Данте // Зелинский Ф. Ф. Возрожденцы: Науч.-попул. статьи. – СПб, 1999. – С. 64-87. 11.Остерман Л. Вергилий // Остерман Л. Римская история в лицах. – М., 1997. – С.413-423. 12.Тарасова Н. І. Вергілій – найвидатніший давньорим-ський поет. ’’Буколіки’’ // Заруб. літер. в навч. закладах. – 2000. – № 8. – С. 41-44 13.Тарасова Н.І. Котляревський і Вергілій // Рідний край.– 1999.–№1. – С. 83-85. 14.Тарасова Н. І. Творчість Вергілія у світовому контексті // Заруб. літер. в навч. закла-дах. – 2002. – № 8. – С. 34-36. Підручники | ||
Практичне зяняття № 11 Тема: Творчість Апулея. План 1.Огляд життя і творчості Апулея. 2.Релігійно-філософське осмислення життя в романі ’’Метаморфози’’ (особливості сюжету і композиції; соціальні проблеми у творі; міфологічні мотиви у творі; особливості стилю письменника, роль пародії у романі). 3.Роль роману Апулея ’’Метаморфози’’ у подальшому розвитку літератури). 4.Творчість Апулея й українська література. Завдання 1.Дати відповідь на питання другого пункту у вигляді таблиць (схем., опорних конспектів тощо). 2.Порівняти роман Апулея ’’Метаморфози’’ з однойменним твором Овідія, визначивши спільні та відмінні риси. | 1.Апулей. Апология или речь в защиту самого себя от обвинения в магии. – М.: АН СССР, 1959. – 432 с. 2. Апулей. Золотой осоел. Диалоги / Апулей, Лукиан. – Сп б.: Лениздат, 1991. – 336 с. 3.Апулей Люций. ”Метаморфозы” и др. произведения: Пер. с латин. / Апулей; [Состав. и науч. подг. текста М.Гаспарова; Вступ. ст. Н. Григорьевой] – М.: Художественная литература, 1988. – 398 с. Підручники | ||
Практичне завдання № 12 Тема: Творчість Плутарха. План 1.Загальна характеристика елліністичної прози. Плутарх як творець жанру античної художньої біографії. 2.Ідейно-естетична спрямованість творів Плутарха. 3.Книга ’’Порівняльні життєписи’’ – велика збірка біографій знаменитих діячів Давньої Греції й Давнього Риму. Аналіз твору. 4. Роль Плутарха у подальшому розвитку світової літератури. Завдання 1. У ’’Словник літературознавчих термінів’’ виписати визначення понять елліністична проза, епікуреїзм, стоїцизм. 2.Укласти бібліографію до теми. 3.Проаналізувати 1-2 біографії з книги Плутарха ’’Порівняльні життєписи’’ з точки зору особливостей сюжету, композиції,образної системи. 4.Підготуватися до контрольної роботи(IV модуль). | Підручники |
Самостійна робота № 3
Зміст самостійної роботи | К-ть год. | Література |
ТЕМА: Розвиток римської літератури епохи кризи полісної системи. Завдання 1.До розгляду творчості Цицерона, Цезаря законспектувати статтю (на вибір). 2.Визначити особливості будови, тему, ідею, проблематику філософської поеми Лукреція ’’Про природу речей’’. | 1.Иванов Б. Г. Эпикуреизм (Лукреций) // Иванов В. Г. История этики древнего мира. – СПб, 1997. – С. 231-234. 2.История римской литературы– М., 1959. – Т. 1. – С. 291-320, 321-342. 3.Кузнецова Т., Стрельникова И. Ораторское искусство в Древнем Риме. – М., 1976. 4.Лукрецій Тіт Кар. Про природу речей. – К., 1988. 5.Кобів Й. Новий здобуток перекладача // Жовтень. –1989. – № 11. – С. 127-128. 6.Лукреций // Чанышев А. Н. Курс лекций по древней и средневековой философии. –М., 1991. – Тема 16. – С. 30-264. 7.Петровский Ф. А. Поэма Лукреция ’’О природе вещей’’ // Лукреций. О природе вещей. – М., 1958. – С. 5-22. 8.Степанов В. Г. К проблеме композиции поэмы Лукреция // Вестник Ленингр. ун-та. – Сер. 2. История, языкознание. – 1986. – Вып. 2. – С. 96-100. 9.Утченко С. Ю. Цицерон и его время. – М., 1973. 10.Утченко С. Ю. Цезарь. – М., 1976. |
Самостійна робота № 4
Зміст самостійної роботи | К-ть год. | Література |
ТЕМА: Антична література епохи середземноморської імперії План 1.Особливості творчості Сенеки. 2.Відбиття римського життя в епіграмах Марціала. 3.Характер сатир Ювенала. 4.Сатиричне змалювання дійсності в творах Лукіана. 5.Розвиток пізньогрецького роману (Лонг). Завдання 1.Підготуватися до колоквіуму з питань самостійної роботи. | 1.Білецький О. Ювенал // Білецький О. Зарубіжна література. – Т. 5. – К., 1996. 2.Боннар А. Греческий роман «Дафнис и Хлоя» // Боннар А. Греческая цивилизация. –Ростов-на-Дону, 1994. – Т. 2. – С.399-414. 3.Буассье Г. Ювенал // Буассье Г. Картины римской жизни времен цезарей. – М.,б. г. – С. 266-300. 4.Кобів Й. Біограф. знаменитих людей античності // Всесвіт.-1991. – № 9. – С.115-119. 5.Лукиан // Лосев А. Ф. Эллинистически-римская эстетика І–II вв. н. э. – М., 1979. – С. 190-280. 6.Марциал Марк Валерий // Горбунов А.М. Сквозь даль веков. – М., 1975. – С. 112-114. 7.Римские стоики. Сенека // Чанышев А.Н. Курс лекций по древней и средненевековой философии. – М., 1991. – Тема 18. – С. 289-307. 8.Сенека // Княжинський Ю. Нарис історії римської літератури. – Мюнхен, 1961. – С. 165-167; С. 171-172. 9.Шульц Ю. Эпиграмма Лукиана как антирелигиозное произведение // Вестник древней истории. – 1995. – № 1. – С. 125-127. 10.Ярхо В., Полонская К. Марциал // Ярхо В., Полонская К. Античная лирика. – М., 1967. – С. 200-204. Підручники |
Індивідуальна робота
1. Робота в мережі Інтернет (групова)
Дата публикования: 2015-02-18; Прочитано: 1043 | Нарушение авторского права страницы | Мы поможем в написании вашей работы!