Главная Случайная страница Контакты | Мы поможем в написании вашей работы! | ||
|
І
Загалом джерело права-цс засіб існування й вияву'правових норм як певних установок у поведінці людей, що характеризуються владністю й підтримуються державним примусом. Джерела права не віддільні від поняття юридичної норми. Вони є формою вираження правових норм. Джерела права завжди є більш чи менш визначеними.
Основними джерелами праші у давньоруській державі були: звичаєве право, договори Русі з Візантією, князівське законодавство, канонічне (церковне) законодавство. Руська правда.
Домінуючим джерелом права було чвичасве право -норми, що виникли на основі звичаїв. За переддержавного періоду єдиним правотворчим джерелом був сам народ, що встановлював правила суспільної поведінки і підтримання правопорядку. У літописах і повідомленнях зарубіжних авторів містяться дані про звичаї східних слов'ян ще до утворення Київської Русі. Це, наприклад, норми, що регулювали порядок здійснення кровної помсти, проведення деяких процесуальних дій (присяга, ордалії, оцінка показань свідків та ін.).
У процесі становлення класового суспільства звичаї, що використовувалися в інтересах пануючого класу, поступово трансформувалися у норми звичаєвого права. Оскільки їх санкціонувала держава, вони ставали загальнообов'язковими для виконання. Держава забезпечувала їх дотримання, але вони діяли, переважно, у сфері общинного суду.
Норми звичаєвого права були тісно пов'язані з нормами моралі, і вони сприймались як справедливі, моральні. Па ці норми змушена була зважати і панівна верхівка.
Важливими першоджерелами давньоруського права були русько-візантіпські договори 907, 911, 944 років. Вони дійшли до нас не в оригіналах, а у вигляді копій з грецьких тестів у складі «Повісті минулих літ». Перший усний
договір, укладений князем Олегом у 907 р., вважають ніби вступом до наступного договору 911р. Договір 911 р., укладений також князем Олегом, доповнював договір 907 р. і містив норми міжнародного публічного і приват-ного права. Наступний договір був укладений князем Ігорем 944 р. з візантійськими імператорами Романом, Конс-тантипом і Стефаном.
Дослідники вважають, що в них відбиті норми давньоруського права «Руський закон». Так. договір 944 р. згадує не лише про звичай, а й про «Статут», тобто писаний закон руський. Закон руський описується як добре створене, самобутнє законодавство, що охороняє особистість, власність. На цій підставі можна припустити, що законодавство Київської держави існувало задовго до Руської правди. Слід зазначити, що існує також договір 971 р,; укладений князем Святославом з імператором Цимісхієм, але це був договір про перемир'я, і грунтується він лише на візантійському праві.
Зміст договорів свідчить про те, що вони регулювали торговельні відносини, визначали права, якими користувалися руські купці у Візантії (забезпечення продуктами харчування на 6 місяців, дозвіл жити у передмісті Константинополя, користуватись лазнею та ін.). У них можна знайти норми цивільного, кримінального, міжнародного, процесуального права. Наприклад, договір 911 р. містить статті, які регулюють порядок успадкування майна русів, що були на службі у Візантії, само руськими нащадками. Статті даного договору містять норми кримінального права, що трактують відповідальність за вбивство: «...якщо хто уб'є, християнина русин чи християнин русина,- нехай умре там, де вчинить убивство». Договір 944 р. дозволяє й інший варіант дій - убивця може бути затриманий та позбавлений життя близькими родичами вбитого. Договори містять також чимало інших норм, що встановлюють відповідальність за крадіжку, тілесні ушкодження, розбій, пограбування тощо. Деякі з них пізніше відтворено в Руській правді.
В окремих випадках норми русько-візантійських договорів випереджають тогочасне міжнародне право. Скажімо, договір 911 р. установлював взаємні обов'язки русів та візантійців, пов'язані зі збереженням майна розбитого об берег чужоземного корабля, поки не з'явиться закон-
43ний володар. У Західній Європі в такому випадку майно належало володареві берега. До норм міжнародного права належить також обов'язок сторін щодо видачі злочинців.
Серед джерел давньоруського права чільне місце по-сідас княже законодавство (договори князів між собою, договори князів з народом, княжі устави, грамоти й уроки). Договори князів між собою містили зобов'язання, пов'язані зі спільною обороною від зовнішнього ворога, утримання від дій проти сторін, які уклали угоду, тдщо. Договори («ряди») князів із народом укладалися, як правило, на віче, щоб контролювати діяльність князя, і спиралися на звичаї та традиції старовини. Тексти договорів не збереглись, але про них згадується в літописах. Княжі грамоти також мало збереглися, найстаріша з них - грамота Мстислава І (1130 р.). Устави - цс розпорядження князя на доповнення або зміну норм звичаєвого права, що діяли тривалий час і стосувалися питань цивільного, сімейного, спадкового, опікунською, кримінального права. Вони були зібрані здебільшого у Руській правді. Уроки являли собою конкретні постанови про мито та інші податки на користь князя. Як правило, вони діяли тимчасово. Характерно, що грамоти, устави й уроки відтворюють процеси диференціації суспільства, взаємовідносин держави та церкви, регуляції земельної власності.
Окреме місце серед джерел права займає церковне законодавство. Воно містило норми канонічного (церковного) права, регулювало відносини між церквою й державою, усередині церкви, між церквою та паствою. Для захисту своїх інтересів церква домоглася отримання княжих церковних уставів. Відомі церковні князівські устави Володимира Святославовича та Ярослава Мудрого.
Устав Володимира до юрисдикції церкви відносив справи людей церковних, а також шлюбно-сімейні. Джерелом матеріального забезпечення церкви було визначено десятину від митних надходжень, приплоду худоби та зібраного урожаю. Устав Ярослава відтворює характерне для феодального суспільства право привілею щодо диференціації покарання (залежно від станового становища потерпілого). Вони містять заходи щодо боротьби із залишками язичництва та порушенням християнської моралі: заборони шлюбів між родичами, двоєженства, самовільного розірвання шлюбу, примусу до укладення шлюбу тощо,
Внаслідок рецепції ряду норм візантійського права набрали юридичної сили в церковних судах збірники «Номоканон» (у перекладі з грецької: закон і церковне правило), які з прийняттям християнства потрапили до Русі через Болгарію. Це були збірники норм церковного права, до складу яких увійшли правила апостолів, отців Церкви та вселенських соборів, а також закони імператорів у церковних справах.
У Київській державі номоканони набули поширення у перекладі на старослов'янську під назвою «Кормча книга», яка складалася із «Еклоги» та «Прохірона». «Еклога», видана приблизно між 740-750 рр. за правління імпера-торів-іконоборців Лева та його сина Константина, містила витяги з конституцій, дигест, кодексу й новел Юстиніана та деякі додатки, зроблені під впливом звичаєвого права народів, завойованих Візантією.
«Прохірон», виданий в кінці VIII ст. імператором Конс-тантином, очищав візантійські закони від звичаю, наближав їх до римського права. Зазначені джерела містили переважно норми цивільного права (про шлюб, дарування, спадщину й опікунство, про зобов'язання та ін.). Наводили й деякі норми кримінального права, а також порядок розподілу воєнних трофеїв.
Окрім «Еклоги» та «Прохірона», «Кормча книга» включала також збірник права під назвою «Закона судного людем», положення якого межували із статтями Руської правди. Ця найдавніша пам'ятка права УІП-ІХ ст. (на думку вчених, її укладачем був болгарський цар Симеон) містила норми державного, кримінального, процесуального і частково цивільного права. Існує також гіпотеза про давньоруське походження «Закона судного людем». Відомий також компілятивний збірник візантійського права «Книги законнія», складений уже на Русі.
Рецепція візантійського права, а з ним і римського права збагатила давньоруське право новими правовими поняттями та нормами. Слід зазначити, що всі візантійські збірники при перекладах зазнавали значних змін. Тексти доповнювалися з урахуванням місцевих звичаїв та умов судочинства, що наближало дані джерела до давньоруського права.
Серед джерел давньоруського права визначне місце займає Руська правда.
45 2. Руська правда - видатна пам'ятка давньоруського права
Вінцем давньоруського права є кодифікований юридичний збірник Руська правда (термін «правда» тут означає закон). Оригінал Руської правди не зберігся. Вона дійшла до нас у 106 списках (дехто з дослідників називає іншу кількість списків - близько 300) - у літописах та юридичних збірниках XIII—XVII ст. Списки мають назви або за місцем їх знаходження (Синодальний - у бібліотеці Синоду. Академічний - у бібліотеці Академії наук. Троїцький - у Троїце-Сергієвій Лаврі), або за прізвищем осіб, які їх віднаходили (Карамзінський, Татищевський та ін.). Ці списки поділяють на три редакції - коротку, розширену та скорочену з розширеної.
Найдавнішою с Коротка редакція Руської правди, яка відображає державну організацію і давньоруське право періоду становлення феодального ладу. Вона складається з Правди Ярослава (1-18 ст.). Правди Ярославичів (19-41 ст.), Покону вир ного (ст. 42), Уроку мостникам (ст. 43). Вважають, що Правда Ярослава з'явилась у 10-30-1 і роки ХТст. (за деякими даними,- близько 1016 р., після повстання у Новгороді; за іншими - в часи боротьби за престол між Ярославом та його братом Святополком 1015— 1019 рр.). Вона регулювала суспільні відносини ранньофеодального періоду. У Правді Ярослава подано найстарішу норму ще з додержавного періоду про порядок здійснення кровної помсти (ст. 1). Предметом правового захисту виступає життя та тілесна недоторканність феодалів і князівських дружинників; вона регулює питання власності, володіння, спадкоємства. Чітко простежується специфіка феодального права як права привілею панівних станів.
Заголовок Правди Ярославнчів вказує на те, що вона розроблялася трьома синами Ярослава Мудрого за участю осіб з найближчого князівського оточення. За аналізом тексту можна вважати, що збірник був затверджений не раніше 1054р. (рік смерті Ярослава) та не пізніше 1072 р. (рік смерті одного з його сипів). Зміни й доповнення Правди Ярославичів спрямовані па захист князівського мастку і князівської земельної власності.
Навіть заміна кровної помсти системою грошових стягнень передбачала збільшення надходжень до державної скарбниці. Локон виріши стосується розподілу надходжень від вир (сплат штрафів за злочини) та продажу (натуральної чи грошової винагороди, яку повинен отримати вирник при вилученні вири). Урок мостникам регулює оплату ремонту міських мостових.
Розширена редакція Руської правди почала формуватися у другій половині XI ст. і остаточно склалася у XII ст. (період князювання Володимира Мономаха та його сина Мстислава).
Розширена редакція (121 стаття за Троїцьким списком) відображає еволюцію феодального права внаслідок подальшого соціально-економічного й політичного розвитку Київської держави. Вона вміщує більшість перероблених і доповнених норм Короткої редакції, а також Устав Володимира Мономаха, в якому впорядковано ряд нових норм, що захищають інтереси феодалів, обмежують майнові й особисті права феодально залежного населення. Але переважно «Устав» був спрямований на пом'якшення суспільних суперечностей, що загострилися в умовах занепаду Київської держави (його появу спричинило повстання у Кисвї у 1113р.). Тут йдеться про порядок успадкування майна, регуляцію боргових зобов'язань і кабальних відносин, обмеження лихварства, заборону перетворення закупів у рабів, впорядкування правового становища холопів. Розширена редакція складається з об'єднаних ніби за єдиним змістом груп статей. Вона містить норми кримінального і спадкового права, визначає юридичний статус категорій населення (феодалів, вільного люду, холопів), подає своєрідний статут банкрутства та ін. Отже, за рівнем розвитку правових інститутів це вже достатньо розвинена пам'ятка права.
Третя редакція Руської правди - Скорочена (50 статей за IV Троїцьким списком) - розглядається дослідниками як переробка у XV, чи, навіть, у XVII ст, одного зі списків Розширеної редакції.
Аналіз змісту норм Руської правди, наявність великої кількості її списків перекопують у практичній спрямованості цієї пам"ятки давньоруського права. Вона насамперед допомагала суддям справедливо вирішувати справи
47на підставі чинного права, а сторонам - захищати свої права у суді.
Існують різні точки зору на походження і джерела Руської правди. Так, норманісти (Карамзін, Щепкін та ін.), тяжіючи до думки про низький рівень суспільно-економічного і правового розвитку Давньоруської держави, пов'язували її виникнення із впливом законодавства Швеції і Данії. Інші дослідники (Гетцта ін.) вважали джерелами Руської правди німецькі варварські правди. Ідеї впливу іноземного права на створення Руської правди дотримувався М. Максимейко, який вважав, що джерелом її Короткої редакції було законодавство Юстиніана.
Переважна більшість вчених сходиться на тому, що основним джерелом Руської правди були норми руського звичаєвого права. Як її прототипи називають згадувані в окремих фрагментах літературних пам'яток і договорах Русі з Візантією «Статут» і «Закон Руський» - норми права ранньофеодального суспільства, що створювалось на Русі протягом віків і являло собою якісно новий етап розвитку руського усного права в умовах існування держави.
Аналіз норм Руської правди свідчить, що вони виникли на місцевому грунті й були результатом розвитку юридичної думки в Київський Русі. Отже, наші пращури були носіями високої на той час правової культури. Руська правда справила неабиякий вплив на розвиток права західних і північно-східних слов'ян, відчутно вплинула на становлення таких пам'яток права, як Литовські статути. Псковська судова грамота, Судебники 1497, 1550 рр. і певною мірою - Соборне уложення 1649 р.
Дата публикования: 2015-01-15; Прочитано: 1435 | Нарушение авторского права страницы | Мы поможем в написании вашей работы!