Студопедия.Орг Главная | Случайная страница | Контакты | Мы поможем в написании вашей работы!  
 

Науково-методологічні засади курсу “історія політичної і правової думки в Україні”. Становлення поглядів на державу і право в ранньофеодальній Київській Русі – 2 год



ПИТАННЯ ДЛЯ ОБГОВОРЕННЯ:

1. Предмет “Історії політичної і правової думки в Україні” та значення даного курсу.

2. Функції та методологія “Історії політичної та правової думки в Україні”.

3. Критерії оцінки державно-правових вчень. Місце “Історії політичної та правової думки в Україні” в системі юридичних та суспільних наук.

4. Витоки державно-правової ідеології українського народу. Становлення національної державно-правової думки.

5. Вчення про державу і право митрополита Іларіона («Слово про закон і благодать»). «Моління Даниїла Заточника».

6.Розвиток вчення про державу та право в працях Володимира Мономаха («Повчання Володимира Мономаха своїм дітям»). Проблема співвідношення церковної та світської влади у вченні Кирила Туровського.

7. Політико-правові проблеми в літописах Київської Русі. (Питання держави та права в «Повісті временних літ»,«Слові о полку Ігоревім») Закріплення політико-правової ідеології в «Руській Правді».

Практичне завдання: Скласти план відповіді на вказані питання семінару.

Методичне завдання:

1. Скласти схему періодизації розвитку історії політичної і правової думки України.

2. Випишіть, які перші пам’ятки права України вам відомі.

Реферати:

1. Політична та правова думка в системі національної свідомості українського народу.

2. Принцип історизму в розвитку української політичної та правової думки.

3. Зміст, значення і основні напрямки розвитку курсу «Історія політичної і правової думки в Україні».

4. Розвиток української правової та політичної думки у творах християнських мислителів Київської Русі.

Питання для самоконтролю:

1. Які теоретичні концепції взаємовідносин духовної і світської влади домінували в Київській Русі?

2. Хто є родоначальником концепції «богоугодного правителя» в державі?

3. Назвіть творця доктрини династичного князювання.

4. Хто у Київській Русі започаткував ідею єдинодержавності?

5. Як називався перший політичний трактат Київської Русі?

6. Продовжіть думку митрополита Іларіона: єдиновладдя є опорою християнської віри, яка...

7. Як митрополит Іларіон з'ясовує взаємозв'язок Закону та Істини?

8. В чому вбачав К. Туровський призначення служителів церкви?

9. Назвіть автора ідеї суспільного договору як першопричини виникнення Давньоруської держави.

10. Дайте загальну характеристику особливостей та рис державно-правової думки України з урахуванням рис ментальності українського народу.

11. Проаналізуйте поетапно процес формування державно-правової думки в Україні і з’ясуйте які концептуальні засади домінували, як розв’язувалась проблема взаємозв’язку держави і особи на кожному окремому етапі її еволюції.

12. Які головні ідейні мотиви «Слова про закон і благодать»?

Тестові завдання:


1. Однією з центральних політичних проблем періоду Київської Русі було:

а) Питання взаємовідносин світської і церковної влади;

б) Питання державного суверенітету;

в) Питання народного самовизначення;

г) Питання національного суверенітету.

2. Хто вважається родоначальником концепції богоугодного володаря з ідеєю династичного правління:

а) Данило Галицький;

б) Феодосій;

в) Петро Могила;

г) Пилип Орлик.

3. Хто був автором першої православної доктрини династичного князювання, яка розкрита у праці «Повість временних літ»:

а) Данило Галицький;

б) Нестор-літописець;

в) Петро Могила;

г) Пилип Орлик.

4. Який твір вважається першим політичним трактатом Київської Русі:

а) Конституція Пилипа Орлика;

б) Березневі статті;

в) Слово про закон і благодать;

г) Слово о полку Ігорєвім.

5. У якому документі Київської Русі було закріплено офіційну політико-правову ідеологію тих часів, викладено норми, що регулювали ранньофеодальні відносини, зміцнювали князівську владу, вирішували питання власності встановлювали відповідальність за протиправні діяння:

а) Гадяцький договір;

б) Березневі статті;

в) Конституція Пилипа Орлика;

г) Руська Правда.

6. Який документ періоду Київської Русі започаткував формування інституту права і добу формування правосвідомості русичів:

а) Гадяцький договір;

б) Березневі статті;

в) Конституція Пилипа Орлика;

г) Руська Правда.

7. Найпримітнішою рисою кодифікованого збірника «Руська Правда» є:

а) Відсутність смертної кари;

б) Наявність жорстоких покарань;

в) Заподіяння каліцтва;

г) Наявність смертної кари.

8. Статті якого документа періоду Київської Русі захищають честь, гідність людини, що свідчить про визнання в державі особистості, автономності індивіда:

а) Гадяцький договір;

б) Березневі статті;

в) Конституція Пилипа Орлика;

г) Руська Правда.

9. Ідею єдинодержавності започаткував перший київський митрополит:

а) Данило Галицький;

б) Іларіон;

в) Петро Могила;

г) Пилип Орлик.

10. В якому творі періоду Київської Русі вперше висловлена думка про виникнення держави на основі суспільного договору між народом і князем:

а) Гадяцький договір;

б) Березневі статті;

в) Конституція Пилипа Орлика;

г) Слово о полку Ігорєвім.





Дата публикования: 2014-11-04; Прочитано: 781 | Нарушение авторского права страницы | Мы поможем в написании вашей работы!



studopedia.org - Студопедия.Орг - 2014-2024 год. Студопедия не является автором материалов, которые размещены. Но предоставляет возможность бесплатного использования (0.009 с)...