Студопедия.Орг Главная | Случайная страница | Контакты | Мы поможем в написании вашей работы!  
 

Стилистические приемы



As was noted earlier, syntax has at its disposal considerable stylistic possibilities. A rich synonymy of phrases and some types of simple sen­tences, variant forms for joining words in the sentence (agreement, go­vernment), parallel syntactical constructions - all these help to provide a wide stylistic choice of language means. Apart from those already named and also various other possibilities provided by stylistic syntax, special syntactical constructions, so-called stylistic (or rhetorical) devices, can be used to heighten the graphic expressive function of speech. The more important of these are discussed in the paragraphs that follow.

§ 11. Anaphora and Epiphora • Анафора и эпифора

Anaphora consists in the repetition of specific words or phrases (some­times just sounds) at the beginning of certain parts of an utterance. An example of lexical anaphora is found in the following poem:

Жди меня, и я вернусь.

Только очень жди... [119]

Жди, когда наводят грусть

Желтые дожди,

Жди, когда снега метут,

Жди, когда жара,

Жди, когда других не ждут,

Позабыв вчера.

Жди, когда из дальних мест

Писем не придет...

(Симон.).

Я не знаю, где граница

Между Севером и Югом,

Я не знаю, где граница

Меж товарищем и другом...

(Светл.).

Syntactical constructions of one and the same type can also be re­peated (syntactical anaphora), e.g.:

Я стою у высоких дверей.

Я слежу за работой твоей.

(Светл.).

Epiphora consists in the repetition of words or expressions at the end of adjacent fragments (sentences), e.g.:

Милый друг, и в этом тихом доме

Лихорадка бьет меня.

Не найти мне места в тихом доме

Возле тихого огня!

(Блок).

§ 12. Antithesis • Антитеза

Antithesis is a figure of speech in which opposite concepts are abruptly contrasted to obtain a heightened expressive effect; e.g.: Я царь - я раб, я червь - я бог (Держ.).

Antithesis is often based on the use of antonyms, e.g.:

Они сошлись. Волна и камень.

Стихи и проза, лег) и пламень

Не столь различны меж собой...

(Пушк.). [120]

§ 13. Gradation • Градация

Gradation is a stylistic figure of speech consisting in an arrangement of words which ensures that each possesses an intensified (less frequently, weakened) form of the meaning of the preceding one, as a result of which the impression evoked by the utterance acquires an in­creasingly powerful impact. Perhaps the most famous example of grada­tion is that used by Julius Caesar: Пришел, увидел, победил (Veni, vidi, vici).

Other examples of ascending gradation follow:

He жалею, не зову, не плачу,

Все пройдет, как с белых яблонь дым

(Есен.).

Не думай бежать!

Это я

вызвал.

Найду,

Загоню.

Доконаю.

Замучу!

(Маяк.).

An example of descending gradation is found in the lines:

He сломлюсь, не дрогну, не устану,

Ни крупицы не прощу врагам

(Бергг.). [121]

§ 14. Inversion • Инверсия

Inversion implies arrangement of the parts of the sentence in a special order, differing from the usual pattern, or so-called normativeusage, in order to render speech more expressive, e.g.: С ужасом думала я: к чему все это ведет! И с отчаянием признавала власть его над моей душою (Пушк.); Вывели лошадей. Не понравились они мне (Л. Н. Толст.); Изумительный наш народ! (Эренб.). In such cases inversion serves to intensify the semantic load of certain parts of the sentence and transfers an utterance from the neutral to the expressive-emotive plane.

8. Point out the cases of inversion and their stylistic rolein the following sentences:

1. Судьбы свершился приговор! (Лерм.). 2. Аркадий Павлович говорил голосом мягким и приятным (Тург.). 3. Неотразимое впечатление произвел на всех присутствующих голос певца (Тург.). 4. На меня она имела влияние сильное (Тург.). 5. Скука смертельная царила в его доме (Тург.). 6. Радостной улыбкой озарилось лицо Анны (Л. Н. Толст.). 7. А мерзавцы просто наследуют имущество покойного и продолжают жизнь теплую, жизнь сытую, жизнь удобную (Горьк.). 8. Почти целую неделю не спала она (Чех.). 9. Бор глухим, сумрачным стал (Сейф.). 10. Нежарко светит утреннее сентябрьское солнце (В. Пан.).

§ 15. Ellipsis • Эллипсис

Ellipsis is a stylistic device involving the omission of some implied part of the sentence, e.g.: Вместо хлеба - камень (Салт.-Щедр.); Мужики - за топоры (А. Н. Толст.). The use of ellipsis lends an utter­ance a dynamic quality, graphic expressiveness and the inflexion of live speech.

9. State the stylistic function of the following elliptical sentences:

l. Вдруг топот!.. Кровь ее застыла (Пушк.). 2. И в ту же минуту по улицам курьеры, курьеры, курьеры (Гог.). 3. Ты зачем же через забор-то? (А. Остр.). 4. Скрип шагов вдоль улиц белых, огоньки вдали (Фет). 5. - В огонь их, - пронеслось в толпе (Мам.-Сиб.). [122] 6. Револьвер на стол! (Трен.). 7. Во всех окнах - любопытные, на крышах - мальчишки (А. Н. Толст.). 8. Надо было расцветить весь город... Чтобы с каждого окна - флаги! С каждой крыши -фейерверк! Из-за каждого угла - цветы! (Фед.). 9. Но командир -впереди полка (Щип.). 10. Не отпирай дверь, я - через окно (Шол.). 11. Он - направо, я налево (В. Некр.).

§16. Preterition • Умолчание

Preterition is a stylistic device consisting in an author's summary men­tion of a thought that he does not carry to its conclusion professing to omit something, thus leaving it to the reader or listener to guess the remainder, e.g.:

Нет; я хотел... быть может, вы... я думал,

Что уж барону время умереть.

(Пушк.).

§ 17. Rhetorical Allocution • Риторическое обращение

Rhetorical allocution is a stylistic device consisting in an emphasized address to someone or something in order to achieve intensified expres­siveness, e.g.: Спящий в гробе, мирно спи, жизнью пользуйся, живущий (Жук.); Простите, мирные долины, и вы, знакомых гор вершины, и вы, знакомые леса! (Пушк.); О ты, чьих писем много, много в моем портфеле берегу! (Некр.).

Rhetorical allocutions are used not so much to designate the person or thing to whom or which they are addressed, as to express the attitude of the author to the given object and characterize it.

§ 18. Rhetorical Question • Риторический вопрос

A rhetorical question is a question designed not to obtain an answer, but to attract the attention of the reader or listener to some phenomenon or other, e.g.:

Куда ты скачешь, гордый конь,

И где опустишь ты копыта?

(Пушк.). [123]

Знакомые тучи!

Как вы живете?

Кому вы намерены

Нынче грозить?

(Светл.).

Знаете ли вы украинскую ночь? О, вы не знаете украинской ночи! (Гог.).





Дата публикования: 2014-12-28; Прочитано: 1572 | Нарушение авторского права страницы | Мы поможем в написании вашей работы!



studopedia.org - Студопедия.Орг - 2014-2024 год. Студопедия не является автором материалов, которые размещены. Но предоставляет возможность бесплатного использования (0.008 с)...