Главная Случайная страница Контакты | Мы поможем в написании вашей работы! | ||
|
Людська особввзгість - дуже складний, багатогранний феномен, тому, якщо ми хочемо побачити реальний, а не умоглядно спроектований, спосіб взаємодії людини та грошей, треба розглянути дуже широкий спектр соціальних зв'язків, впливів, процесів.
Ще А. Сміт, нрагнучи віднайти гармонію у взаємодії індивіда і сусгпльства, робить спробу знайти синтез між егоїзмом і альтруїзмом, пристрастями і розумом, приватним інтересом і публічним за допомогою концепції морального чуття і природної ситипатй. Всупереч абсолютизації ролі калькулюючого розуму в економічній сфері. А. Сміт виводив економічну активність людей із неекономічної потреби у визнанні, пошані та схваленні з боку інших людей, завдяки чому поведінка» «людини економічної» набувала водночас і морального, і ринкового характеру. Це відбувається завдяки дії «невидимої руки ринку», що перетворює приватні недоліки на суспільну вигоду. За А. Смітом. сфера ринкових відносин - це арена, на якій кожен громадянин шукає визнання своєї праці і присутності у свищ перетворюючись на самостійну індивідуальність під впливом «тисяч інших чинників», аніж корисливість.
Таблиця 5,1
Типологія особистісиого ставлення до грошей на основі концепції продуктивності характеру Е. Фромма
Спрямованість | Негіродуктивиий тип | Продуктивний тип | ||
• орієнтація | спосіб поведінки | риса характеру | спосіб поведінки | риса характеру |
Рецептивний | Відбирає | Сериільність | Одержує | Залежність |
Експлуататорський | Експлуатує | Агресивне панування і використання влади для збагачення | Використовує | Авторитарність \ 1 |
Накопичувальний | Накопичує | Скнарість | Зберігає | Ощадливість |
Ринковий | Продає | Шахрайство | Вимінює | Самовпевненість, дипломатичність |
Проте сучасна людина значно складніша за соціальний тип, що його описав А. Сміт, адже «економічна людина» - не щойно досягнути на початок XXI століття стан, а той історичний тип, який на цей час вичерпав себе.
За сучасних умов суттєво змінилися всі параметри соціально-економічного розвитку, включно з якістю та тривалістю життя людини. Лінійні залежності ft рівноважні стани виявляються неспроможними описати процеси в соціумі та економіці, які нині вже не відбуваються так прямолінійно, як а індустріальної*/ суспільстві. Сучасне гуманістичне мислення орієнтується на людину більш високого типу, в якої Над структурами ціпераціональпості розбудована розвинена ціннісно-раціональна сфера, заснована на моделях ставлення до світу закладених усім розвитком культури. Однак при цьому не ставиться завдання демонтувати роль грошових механізмів там, де вони є незамінним інструментом для забезпечення гідного людського буття. Справжнє питання в тому, які вищі життєві орієнтири і за допомогою яких соціальних механізмів може «декодувати» над прагматичними орієнтаціями людини сучасна цивілізація, а також як мають бути поєднані культурні засади буття людини та інструментарій ринкової організації економічного життя.
Чим відрізняється людина доби постмодерну?
На думку Е. Фромма, соціальному характерові в XIX стадітті були притаманні такі визначальні риси, як суперництво, накопичування, експлузіаторство. авторитаризму агресивність та індивідуалізм.
У XX столітті на місце експлуататорської та накопичувальної орієнтацій приходять сприймаючи (рецептивна) та ринкова орієнтації Замість суперництва спостерігається зростання тенденції до спсчьної праці, замість прагнення до безперервного зростання прибутку - прагнення мати постійний і надійний дохід, затять ещплуащшщі - тенденція поділитися багатством з Ышимий маніпулювати ними \ сооою; замість раціональної чи ірраціональної, але явної влади, ми вшшяяємо владу анонімну - втлду громадської думки та ринку, замість власної совісті - потребу пристосовуватися й одержувати схвалення зі сторони, жшсть почуття власної гідноі ті та почуття господаря - постійно зростаюче, хоті здебільшого неусвідомлене почуття безсилля
Для XX століття характерні люди, які легко взаємодіють у великих групах, прагнуть споживати все більше й більше, чиї смаки стандартизовані і чиї реакції легко передбачувані; люди, які почуваються вільними й незалежними, не підкоряються авторитетам, принципам або совісті, проте готові до того, щоб ними командували; вепр роблять те, що від них очікують, легко пристосовуються до суспільного механізму. Характерною рисою сучасності Фромм вважає поширення абстрактного підходу: людина зводиться до одиниці у множинах, до функції, до її грошового еквіваленту (наприклад, мільйонер). Як наголошує Е. Фромм, ми живемо серед цифр і абстракцій. Раз немає нічого конкретного, значить, немає нічого реального. Усе стало можливим як практично, так і морально. Людина виявилася скинутою з будь-якого хоч мінімально визначеного місця, звідки вона могла б оглянути своє життя і життя суспільства й керувати тим та іншим. Сили, початково покликані до життя нею самою, втягують її у все стрімкіший рух. У цій шаленій круговерті вона думає, обчислює, занурившись із головою в абстракції, усе більше віддаляючись від конкретного життя.
Б. Фромм відповідно до обраної ним системи вихідних засад інтерпретує явище відчуження: людина відчуває себе не активним носієм власних сил і багатства особистості, а позбавленою індивідуальних властивостей річчю, яка залежить від зовнішніх сил, на які вона перенесла свою життєву субстанцію. Мета людини - постійно набувати щось нове, «жити з роззявленим від подиву ротом». Відбувається відчуження від суспільних сил, від інших людей: ставлення до ближнього набуває характеру стосунків між двома абстракціями.
Головною рушійною силою в сучасної людини стала потреба в обміні. Обмін перетворився в самоціль, пристрасть до обміну прийшла на зміну пристрасті до володіння. Так, людина купує машину або будинок, маючи намір за першої можливості замінити їх на іиші, престижніші, кохання часто виявляється вигідним обміном між людьми, які в результаті одержують максимум ТОГО, що вони можуть очікувати, виходяче зі своєї ціни на ринку особистостей. Весь хід життя сприймається неначе вигідне розміщення капіталу, де інвестований капітал - це моє життя і моя особистість. Тлумачення життя як комерційного підприємства лежить в основі тилового для наших днів явища -зростання кількості самогубств.
Одна з поширених причин самогубстві в наш час - «жйт гя не вдалося ■ «не варто жити далі» - це подібне до того, як підприємець оголошує себе банкрутом.
На зміну авторитетові видатних особистостей або інституцій приходить «анонімна влада»: авторитет прибутку, економічної доцільності, ринку, громадської думки, здорового глузду. З анонімною владою неможливо бороти* я, бо нема суб'єкта, якому можна протистояти. Механізм її панування - конформізм; бути прийнятним для соціального оточення означає не відрізнятися від інших.
Особливо виділяє Фромм серед визначальних деформацій людського ставлення до світу сформований сучасною економічною системою принцип безперешкодного задоволення: негайне виконання кожного бажання і відсутийСк>< перешкод на шляху задоволення кожного а них. Водночас праця, замість того, щоб бути діяльністю, що несе в собі втіху та задоволення, стала обов'язком. На тлі зростаючої потреби в грошах різко знижується мотивувальна роль трудової етики, того почуття відповідальності, яке в більш ранніх парадигмах культури було обумовлене вимогами релігії або світськими ідеалами раціоналізму. Робота для заробляння грошей перестає сприйматися як виконання обов'язку, на зміну моральній відповідальності в постмодерному суспільстві мотивом до праці нерідко стає трудоголізм. Трудова етика за таких умов мусить набирати терапевтичного характеру - як захист самого працівника від його небезпечного для здоров'я комплексу трудоголіка.
Г. Маркузе назвав «одновимірністю думки та поведінки - людини ті риси, що формує в ній сучасна економіка. Це підпорядкування потреб і прагнень людини особливій формі виробництва та розподілу, яка своею продуктивністю та ефективністю, здатністю збільшувати комфортність, перетворювати непотрібне в потребу створює нові, ефективніші та приємніші форми соціального контролю, породжує новий, найбільш небезпечний вид тоталітаризму; тоталітарним стає сам виробничий механізм. Вихолощується зміст основних цінностей ринкового суспільства - свободи, відповідальності та автономії людини, бо вільний вибір з-поміж усе зростаючого розмаїття товарів та послуг не означає свободи, оскільки ці товари та послуги реалізують витончену форму соціального контролю над людиною, а постійне відтворення в жнтгєдіяльності індивіда його зростаючих потреб не стверджує його автономії, позаяк ці потреби майстерно нав'язані і лише потверджують ефективність соціального контролю.
Людина ототожнює себе з речами, які формують ЇЇ життя, в них вона знаходить свій власний розвиток і задоволення, це відчужене існування повністю поглинає її. Скрізь, повсюдно, в усіх формах існує лише один вимір: виробничий механізм і товари, які він продукує, «продають» людині певний цілком визначений спосіб життя. Засоби масового пересування та зв'язку, предмети споживання: житло, їжа, одяг, безперервне продукування розваг, індустрія інформації несуть зі собою пропоновані установки та звички, певні інтелектуальні й емоційні реакції, котрі більш або Менш приємно схиляють споживачів до виробників... Товари повчають і маніпулюють; вони стимулюють хибну свідомість, яка е нечутливою до своєї хибності
У цьому новому Історичному тилові тоталітаризму гроші постають як чуттєво-наочне вираження «одновимірносгі», універсальний посередник, що пов'язує людину з усіма формами споживання, які є, по суті, формами соціального контролю над нею. і занурює її у світ відчуженого буття. Гроші і є тою єдиною «мірою», що зводить нескінченне розмаїття цих форм до «одновимірнсхлі», в якій існують лише кількісні відмінності, теж обраховувані саме за допомогою грошей.
Сказаного не слід розуміти в тому сенсі, що «одно в им і рн ість» зводиться до влади грошей над людиною. «Однонимірність» потрібно розглядати значно ширше - це тотальний контроль суспільства над індивідуальним буттям людини, який відрізняється від попередніх форм тоталітаризму проникненням соціального контролю у сфери, раніше недосяжні для уніфікуючих впливів соціуму. Гроші постають тут лише як дуже зручний та ефективний інструмент здійснення
Посилюється гедонютіfчна спрямопаність моделей споживацької поведінки.
Гедонізм та аскетизм - це крайні полюси спектра моделей Споживання життєвих благ. Гедонізм ставить за мату задоволення матеріальних потреб, він націлений на зростання цих потреб і вбачає а їх всебічному задоволенні справжню повноту життя. Його шлях -зростання багатства, максимум задоволень і насолод Аскетизм, навпаки, вбачає сенс життя у звільненні духу від матерії, тому його мета - мінімізація матеріальних потреб, заперечення багатства, грошей як спокуси І найбільшого зла. У культурі споживання аскетизм і гедонізм у своєму повному та завершеному вигляді трапляються рідко, зазвичай поведінка споживачів містить елементи як одної, так і іншої моделі в різних пропорціях і тяжіє до того чи того з означених полюсів. Співвідношення між цими моделями поведінки стає краще зрозумілим через їх співвіднесення з іншою бінарною опозицією - егоїзмом і альтруїзмом. Різний ступінь вираження тих чи інших елементів у культурі споживання формує широкий діапазон конкретних моделей поведінки. Крайні, загострені форми, як правило, притаманні спільнотам або окремим особистостям з аномальними життєвими обставинами, такі форми свідчать про відхилення від оптимальних моделей соціального і особистого буття. Оптимум, який формує модель поведінки споживача, має виходити не з інтересів економіки самої тю собі, а з різноплзновості людської особистості, для задоволений потреб якої ісмус економіка.
Характерні риси нового типу людини докладно і глибоко описав X. Ортега-і-Ґасет: пересічна людина нашого часу переконана, що життя легке, багате, позбавлене трагічних обмежень, а завтра воно буде ще багатшим і щасливішим. Вона «тгросякнута почуттям влади й тріумфуй По суті, це почуття розпещеиої дитини, яке в дорослих людях постає як тип «еамондоволеного панича» людини, яка прийшла у світ, щоб робити те, то їй заманеться.
Самовпевненість «людини - маси» породжена надмірними можливостями цивілізації XX століття - надмірними порівняно з примітивним рівнем потреб та здібностей цієї людини. X. Ортеґа-і-Ґасет уважає неодмінною умовою, «законом» людського життя співмірність засобів, що є в розпорядженні людини, та проблем, які вона мусить розв'язувати. У кінці XIX - XX століттях, коли пересічна людина влаштовується у світі багатств, коли вона бачить надмір засобів, не врівноважених життєвими труднощами, виникають деформовані зразки людського життя. Найважливіша деформація - це засади и ча невдячність ««люди ни-маси» стосовно всього, що уможливило їй легке і забезпечене життя. Вигоди цивілізації вона сприймає не як плоди тяжких зусиль І творчих здібностей, а як готову безпосередню реальність, котрої можна домагатися на засадах природного права-Люди всіх попередніх епох жили за умов, недостатніх в аспекті захищеності та комфортності, у світі, в якому не було нічого певного, багатого, сталого. Це прищеплювало їм почуття обмеженості власних можливостей,а водночас - присутності когось іншого, вищого та сильнішого, виховувала дисципліну та усвідомлення свого місця і своєї співвіднесеності з іншими людьми.
За виразом Ю. Габермаса, сучасні гроші як ніколи наблизили нас до парадоксально! мети - «звільнення людства від праці через найбільше в історії людства спонукання до праці», та водночас «капіталізм дедалі більше, ніж досі, руйнуватиме здатність традиційної культури наповнювати дозвілля смислом, тому цілком реальною є небезпека, що капіталізм, досягти своєї мети... закине людей у світ, який разом ІЗ втратою ритмічної аміни праці та дозвілля втратить будь-яку привабливість. Взаємодоповнювальність трудоголіка і споживача наявна вже сьогодні, і якщо на початку новочасової доби гідність пересічної людини визначається моральним і релігійним каркасом тодішньої культури, світ «бездуховних фахівців і безсердечних споживачів» може стати останнім словом капіталізму».
Соціальний світ XX століття творив у людини враження що все дозволено, бажання не обмежені, а обов'язків не існує, Вступаючшу XXI століття з такою настанов л еністю, людство опинилося на дуже небезпечній межі, за якою соціальна безвідповідальність створює реальну загрозу для його існування.
Aim не все так страшно.
На противагу негативним тенденціям, у житті економічно розвинених країн нашого часу дослідники виявляють також інший, принципово відмінний напрям - поступову заміну у громадян цих країн матеріалістичної мотивації постма-теріалістинною. Наприклад, Р. Інглгарт висуває гіпотезу щодо зміни ціннісних орієнтирів у ставленні до стандартів споживання при переході від індустріального до посгіндустріального суспільства. На його думку, ті матеріалістичні орієнтир»!, які утвердила модерна доба: гроші, багатство, матеріальний добробут, у добу постмодерну відходять на другий план, поступаючись чільним місцем духовним цінностям: на зміну економічним критеріям ЯК стандартам раціонального споживання приходить розуміння цш та сенсу людського буття.
Причини цих змін лежать не поза межами економічного життя, а, навпаки, зумовлені саме економічним розвитком. У другій половині двадцятого століття діяли три основні фактори:
* попереднє зростання добробуту забезпечило такий високий рівень життя значної частини населення розвинутих країн, що прагнення до вдосконалення власної особистості стало домінувати в системі цінностей усе ширшого кола людей;
розвиток нових виробничих форм, які вимагають засвоєння все більшої кількості інформації, викликає нагальну потребу в постійному підвищенні освітнього рівня й накопиченні нових знань; володіння інформацією та здатність продукувати нові знання стають сьогодні так само важливим джерелом соціального визнання і такою ж неодмінною умовою включення людини до складу домінуючих соціальних груп, якою була за умов індустріального суспільства власність на матеріальні багатства. Зростання кількості та різноманітності життєвих благ, які репрезентує людині інформаційне суспільство, знижує статус грошей у системі ціннісних орієнтацій людини. Так, кроскультурні дослідження показують, що люди в багатих країнах схильні надавати грошам менше значення, ніж люди в бідних країнах. Таке ж співвідношення простежується між ціннісними орієнтаціями різних верств населення в рамках однієї країни. Наприклад, дослідження в Англії показали, що серед тих, хто найбільше стурбований здобуванням грошей і вірить, що вони накопичуються завдяки власним зусиллям та здібностям, виявилося більше жінок, людей з низьким прибутком, а також людей, що розділяють протестантську трудову етику, в якій помітним мотивом є елементи аскетичного ставлення до життя.
Важливою особливістю є зростання плюралізму в смисловій значущості грошей для різних соціальних, демографічних верств, а також поглиблення диференціації у сприйнятті грошей, зумовленої соціально-культурною ідентичністю. Виділяють п'ять вимірів смислової значущості грошей, пов'язаних зособистісни-мн вимірами людей: влада, безпека, недовіра, особиста значущість, тривожність. Орієнтації у ставленні до грошей сильно залежать від статі:
• для чоловіків гроші є засобом акцентуації сили, влади, компетентності, мужності як готовності до ризику;
• для жінок гроші частіше виступають як засіб для одержання бажаних благ та задоволень.
Названі особливості ставлення до грошей, характерні для економічно нисо-корозвинених країн, в Україні мають свою специфіку, пов'язану з процесами соціально-економічної трансформації, яку проходить наше суспільство.
У нас свої особливості.
В Україні у системі життєвих цінностей гедоністичний ухил виявляється і сприймається набагато різкіше, що зрозуміло, якщо згадати «стартові умови» нашого стрибка у споживанні. За умов глибокої і по суті райтовоїі ренціації відбувається небезпечне соціальне розшарування. Обрана в перші роки незалежності логіка первісною нагромадження й приватизації призвела до того, що диференціація доходів населення перейшла припустимі межі. Українська модель економічних реформ не тільки породила проблему бідності для нижчая верств населення, а й перетворила її на життєво важливу проблему виживання для більшості громадян.
Разом з тим на цьому тлі формуються нові соціальні й культурні стереотипи, вони пов'язані з появою соціальних верств, чиї грошові ресурси несліввиміриі не лише з нижчим, а й середнім рівнем матеріального стану. Належність до забезпечених соціальних верств передбачає наявність дорогого автомобіля, елітного житла, дорогого виду спорту як хобі. Показне споживання стає розвагою та відпочинком, такий стиль життя передбачає споживання в усе ширших та ширших масштабах. Нестримне споживання небагатьох представників майнової верхівки та престижне споживання нечисленного середнього класу різко контрастують З тим, що для більшості населення стратегія споживання, та й узагалі стратегія фінансової поведінки зводиться до стратегії виживання. Так, за даними, які наводить Ю. Луценко, привілейована верства громадян України в листопаді 2008 року мала в особистій власності: 1600 яхт середньою вартістю 2 мли доларів кожна, 68 літаків (середня вартість 400тис. доларів), 51 гелікоптер, 27199 автомобілів найдорожчих моделей.
П'янкий дух грошової свободи для «обраних» культивує престижні трати великих сум, які не вкладаються в рамки раціональної поведінки. Для решти суспільства, особливо для його найбільш активної верстви - молодого покоління, - це створює серйозну спокусу казкового життєвого успіху через здобуття грошей, установку на збагачення будь-якою ціною, а така ціна, звичайно ж. лежить поза межами правового поля.
Не спостерігається поки що в Україні зниження соціальної значущості грошей на користь гуманітарних цінностей. Ця закономірність виявляється лише в країнах з високим рівнем добробуту та соціального захисту. В Україні ж тривалий час увага «пересічного» громадянина мимоволі концентрується на грошах із найвагомішої причини: їх відсутності або серйозної недостатності. Цю увагу закріплювали борги із зарплатні, ЇЇ недостатні розміри, неможливість заробити гроші через брак робочих місць, зростання цін, тарифів, комунальних платежів, а з другого боку - демонстративний наддостаток «нових українців». Тому стосовно вітчизняних умов є сенс говорити не про зниження, а про неправомірне перебільшення значущості грошей у масовій свідомості Приігьому в дефіциті залишається усвідомлення соціальної- відповідальності людини за те, який «плав чинять If гроші на соціальне оточення
Окреслені особливості сприйняття грошей в українському суспільстві накладають на їхній соціальний образ риси певної ірраціональності, їх нерідко сприймають як най могутнішу соціальну силу, але таку, що спрямована проти
фундаментальних основ людського співжиття, як соціальне зло, з яким неможливо боротися.
Це хибна по самій своїй суті позиція. Становлення нормального ладу нормального людського життя в Україні неможливе без, зокрема, переосмислення ролі грошей, яке передбачає:
• по-перше, зведення їх статусу до більш поміркованого рівня економічного інструменту;
? по-друге, відхід «рядової людини» від позиції жертви всевладдя грошей і перетворення її на свідомого та повноправного суб'єкта грошових відносин;
• по-третє, формування культури багатого життя, яка передбачає усвідомлення заможною людиною своєї підвищеної відповідальності за ті можливості, які створює для неї б багатство.
3. Якими робимо їх ми: гроші у світі людей
Гроші неможливо розглядати абстрактно, безвідносно до їх конкретної Історичної форми. ТЬж конкретизуймо: сучасні гроші мають цілковито визначену історично й досить специфічну сутність - це креддїтні гроші, позичковий капітал.
Кредит с субстанцією сучасних грошей до такої міри, що, якби ми всі водночас повернули всі свої борги, гроші просто зникли би, від них нічого б не залишилося. А що являє собою кредит за своєю суттю? У наступному рощ' я, як дасть Бог, своєю працею створю певну вартість. Ця вартість ще не існує, Й немає повної гарантв, що я зможу її створити, проте банк уже дав мені кредит і я вже приходжу з цими грошима на ринок. Припустімо, купуючи товар за сто гривень, я збільшила продаж даного продавця на сто гривень. Продавець одержав належну йому платню, виробник одержав зарплату, уряд одержав податок з продажу, поповнивши бюджет країни. Ці гроші буяй позичені з мого завтрашнього заробітку і вкладені в сьогоднішній ринок*
Таким чином, іфедитні гроші здійснили досі недосяжну мрію людини про наближення майбутнього. Вони діють усупереч векторній спрямованості часу зминулого через теперішнє в майбутнє, бо, по суті, вони переносять, перепом-повують вартість із майбутнього в нинішній час. Вартість, якої ще не існує, по суті-обіцянку про те, що ця вартість буде створена! Але можливий (і цілком реальний!) і такий варіант: ми взял и споживчі кредити, витратили їх для власного задоволення, проте а тих чи інших причин не створили обіцяну вартість. Кредит повертати нічим!
Чому людина так гаряче прагне наблизити майбутнє? Бо воно уявляється Світлана, щасливим, кращим за сьогодення. І ось ми, нарешті, доживаємо до цього жаданого майбутнього, але знаходимо... пограбовану скарбницю. Тут уже хтось був і все забрав. Хто? Ми, якими ми були десять або пить, або два роки тому. Ми зробили це за допомогою кредитних грошей. У цьому й полягає суть сучасної фінансової кризи і всіх майбутніх криз найближчих часів
Кредитні гроші перетворили світ Jul загальну фінансову піраміду, а що така піраміда собою являє, це вже знає кожен. Ми живемо за рахунок надмірних, невід-шкодовних позичок з майбутнього, відбувається надексплуатащя майбутньою. Надексплуатація природи призвела до екологічної кризи, фінансовий грабунок майбутнього вкидає у кризу весь наш життєвий лад.
Почалося це не тепер і навіть не в минулому столітті, а в добу Відродження, коли почала формуватися перша у світі банківська система. Саме тоді в самісіньку суть грошового механізму було закладено можливість вкладати в господарство «порожні» кредитні гроші, забезпечені довірою, вірою в те, що позички будуть повернуті. Ера кредитних карток та електронних грошей лише надала процесові несамовитого прискорення та інтенсивності, наповнюючи сучасну економіку, по Cfti, обіцянками, перетворюючи Б в мильну бульбашку, яка от-от лусне.
Якщо наші гроші забезпечені довірою, то й криза їх - це криза довіри як
головного в нашу добу, за Ф. Фукуямою, суспільного капіталу. Не даремно про дефіцит довіри в сучасному суспільстві говорять і пишуть не лише гуманітарії, а й найавторитетніші у світі економісти. І це не просто красивий риторичний зворот. Це констатація того, що етос «людини економічної» не відповідає економічним потребам сучасного господарювання.
«Людина економічна» - це не щойно досягнутий щабель розвитку, а витвір індустріальної епохи, якою її витворила доба Нового часу, ХУШ-ХГХ століття, а в нас, пострадянських, світогляд XIX століття був ще й законсервований марксизмом. І ось цей суб'єкт з минулої епохи одержав у своє розпорядження колосальну потугу сучасних постіндустріальних грошей, абсолютно неспіввимірну з моральними програмами, що керують його поведінкою. Ми люди індустріальної доби, яким випало жити на етапі її остаточного завершення: уже не технологічного, яке позаду, а екзистенційного - тобто вичерпання породженого цією епохою типу людини. Не сьогоднішня економічна етика, основний принцип якої «успіх за будь-яку ціну», а етика відповідальності людства у глобальних масштабах за результати своєї діяльності, обриси якої ще лише намагаються побачити філософій може врівноважити новою духовністю небачене зростання економічних викликів.
Маємо краще усвідомити, що грошові механізми - не демонічна сила, яку людина випустила на свободу собі на погибель, а об'єктивована, оречевлена форма соціальних зв'язків між людьми.
Гроші є зовнішнім вираженням Цілого комплексу соціальних зв'язків, які виникають на ґрунті обмінних угод, вираженням соціального консенсусу товаровиробників, досягігутого в результаті багатовимірних ринкових і госунків Таким чином, вони формують і виражають колективну волю гсктюдапської спільноти Тому гроші - неодмінний атрибут суспільного життя, вони протягом попереднього
ричного розвитку лише зміцнювали свої позиції в життєвому світі людини, і ь-яка модель гармонізації нашого життя не може не враховувати функціону-ння грошових механізмів саме в ролі інструменту соціальних відносин. Для українського суспільства таке усвідомлення утруднюється тим, що в ньому відбувається далеко ще не завершений перехід до ринкових відносим» який стосується не лише економічної сфери, а багатьох різноманітних сторін життя та свідомості людей. Ідеологізований образ грошей як соціального зла доповнюється браком реального досвіду цивілізованих ринкових стосунків та надміром гіркого досвіду пострадянського періоду «дикого накопичення капіталу». Це створює несприятливий ґрунт для усвідомлення того, що все наше майбутнє життя проходитиме в суспільстві, де роль грошей буде дуже значною і дедалі зростатиме - адже Україна не так давно визнана країною з ринковою економікою і до справжнього утвердження грошово-ринкових моделей їй доведеться витримати довгий «навчальний процес».
Чому ми не стали щасливими.
Ядром соціальних змін в Україні, поряд із процесом розбудови незалежно! держави, а нерідко й випереджаючи цей процес, став демонтаж економічної системи, що мала в ході свого розвитку втілити в собі проект безгрошового соціуму. Гроші, які в радянській економіці виконували свої функції в неповному, урізаному обсязі, позаяк не існувало повноцінного ринку, були не лише економічно «реабілітовані», але раптово, навально й агресивно почали завойовувати величезні простори життєвого світу колишніх радянських людей. Як у публіцистичній, так і в науковій літературі цей процес дістав означення «шокової терапії», проте період «дикого накопичення капіталу» є, скоріше, «шоком без терапії». Цей шок мав не тільки економічний аспект, а й ідеологічний: це був крах на лише ідеологічної доктрини, а й переконань мільйонів реальних людей, які втратили не просто роботу, заощадження, добробут, а й упевненість в упорядкованості, стабільності, розумності та моральності свого життєвого світу.
Очікування доби горбачовської «перебудови» живилися значною мірою переконанням, що нездорові соціальні явища, породжені адміністративно-командною системою, можна легко усунути за допомогою лібералізації та нормального функціонування товарно-грошових механізмів. Та, як відомо, лібералізація в тій формі, в якій вона відбулася в більшості пострадянських країн, не привела до створення нормальної цивілізованої ринкової економіки. Незмірне зростання ролі та значущості грошей не звільнило суспільство від деформацій, а багатократно примножило їхні масштаби.
Однією з причин формування негативного образу грошей у свідомості українського суспільства був катастрофічний за своїм характером період інфляції, яка в 1993 році досягла 1 870%, а в 1994-му - 720%. У соціально-психологічному плані ситуація ускладнювалася тим, що інфляція зненацька вибухнула в країні, населення якої з покоління в покоління виховувалося в ситуації повної грошової стабільності, яке взагалі не мало уявлення про коливання грошового курсу і ризики, пов'язані із заощадженнями (це населення взагалі не маю уявлення про банківський депозит, бо зберігало гроші лише в ощадній касі зі ставкою 2% річних). Перше знайомство з грошима своєї молодої незалежної держави для цих людей почалося з їх наростаючого знецінення, зарплатні а кілька доларів на місяць, яку виплачували із запізненням мало не на рік (а бувало Й більше), з ностальгічних спогадів про радянські рублі, зібрані протягом усього трудового житті і раптово безповоротно втрачені* Не дивно, що назва «фантики» була не найобразливішою з тих, якими народ охрестив ті гроші
Дата публикования: 2014-11-28; Прочитано: 188 | Нарушение авторского права страницы | Мы поможем в написании вашей работы!