Главная Случайная страница Контакты | Мы поможем в написании вашей работы! | ||
|
Мета заняття:Познайомити з особливостями декоративно- прикладного мистецтва України, основними осередками декоративно- прикладного мистецтва; видами візерунків, їх особливостями.; послідовністю виконання декоративного малюнка.
Навчитись малювати візерунки і орнаменти, передавати ритм, симетрію., гармонічні поєднання кольорів, знаходити різні композиційні рішення при малюванні візерунків.
Розвивати мислення, пам'ять, увагу, спостережливість.
Виховувати інтерес до народного мистецтва.
Забезпечення заняття:
* наочно-демонстраційний матеріал
Таблиці, динамічні таблиці з послідовністю виконання роботи.
* Роздатковий матеріал
Інструкційні карти, таблиці.
* ТЗН
ЛІТЕРАТУРА:
Основна
Кириченко М. А. Основи образотворчої грамоти. - К., 1982.
Бутник-Сіверський Б.С. Українське народне мистецтво.- К., 1967.Кузин В.С.
Практичне заняття.
Тема. Українське декоративно- прикладне мистецтво. Копіювання декоративних візерунків за мотивами народних промислів.
Мета. Навчитись
- аналізувати композиційне рішення, колір, національні особливості візерунків за мотивами народних промислів;
- копіювати зразки візерунків, використовуючи характерні прийоми.
Матеріали і обладнання. Фарби, пензлі, папір, інструкційні карти.
Література.
1. Бутник-Сіверський Б.С. Українське народне мистецтво.- К., 1967.
Хід роботи.
1. Підготовча частина.
1.1.Українські народні промисли та їх особливості.
Народне декоративно-прикладне мистецтво, як і музика, фольклор, театр, інші види народної творчості, є важливою галуззю художньої культури. Воно розкриває безмежний світ краси і мудрості народу, втілює його талант, розуміння добра і краси. Народне декоративно-прикладне мистецтво тісно пов'язане з життям і побутом людей. Археологічні дослідження підтвердили високий мистецький рівень виробів ужиткового мистецтва, наскельних зображень, орнаментального оздоблення, створених нашими пращурами.
У докласовому суспільстві народне мистецтво розвивалося досить повільно і мало здебільшого прикладний характер. Саме в цей період формувались основні принципи формотворення та орнаментики.
З формуванням класового суспільства ремесла відділяються від землеробства, їх центри зосереджуються в давньоруських містах, які виникають у VII—VIII ст. Глибоких змін прикладне мистецтво зазнає з виникненням феодального суспільства і появою панівної верхівки. Житло, одяг, побутові предмети багато оздоблювали, перетворюючи їх у справжні витвори мистецтва.
Поступово починається поділ мистецтва на два русла народне і професійне.
Протягом століть народне мистецтво, зберігаючи сталу, традиційну основу, розвивалось і вдосконалювалось. Кожне нове покоління майстрів, запозичивши все краще у своїх попередників, додавало власні знахідки у його скарбницю.
Майстерність художників з народу передавалася від батька до сина, зберігаючи основні характерні особливості орнаменту, композиції, колориту, сюжету. Ця повторюваність основних елементів у мистецтві називається традицією.
Матеріалом для творчості служило все, що оточувало народних майстрів: дерево, глина, кістка, камінь, метал, нитка, тканина.
З давніх-давен людина намагалася прикрасити свій побут, мати речі не просто зручні та потрібні, а й красиві. Прикрашені різьбою меблі, розписаний посуд, одяг, оздоблений вишивкою, були звичайним явищем у побуті наших прадідів.
Творчість, працьовиті руки народних умільців створювали вироби, які красою, естетичним смаком і технікою виконання й сьогодні зачаровують нас.
За багато століть наш народ створив безцінну і надзвичайно різноманітну художню спадщину.
В Україні сформувалося багато видів народного мистецтва: художня обробка дерева, каміння, металу; гончарство; художня вишивка; ткацтво і килимарство; декоративний розпис тощо. Кожен вид тісно пов'язаний з історією, національними традиціями регіонів і свідчить про мистецьку обдарованість народних майстрів.
За творами народного мистецтва наші сучасники пізнають традиції, звичаї, особливості життя народу, прилучаються до нього.
Глибоке вивчення і подальший розвиток народної художньої спадщини, її використання в сучасному побуті та навчальній творчій діяльності учнів одне з важливих завдань загальноосвітнього предмета, яким є образотворче мистецтво. У цьому посібнику ми розглянемо український народний декоративний розписи. Ознайомлення з ним допоможе школярам створювати власні декоративні й тематичні композиції.
Народний декоративний розпис увійшов яскравою сторінкою в історію культури українського народу. До нього належать: настінний розпис культових приміщень (церков), жител і надвірних господарських споруд, багатобарвні декоративні малюнки на папері, відомі як мальовки, станковий народний живопис і графіка, оздоблення олійними фарбами дерев'яних виробів (скринь, мисничків, вуликів, віялок, дерев'яного посуду, Іграшок, музичних Інструментів), писанка рство, розпис тканин, малюнки на склі (поширені переважно в західних областях України). Ці види народного розпису виникли в різні часи й пов'язані з різними сторонами народного побуту. В розписі відбилися місцеві особливості, що позначалися на різноманітності орнаментальних мотивів, колориту і композиції.
Про давність народного живопису свідчать згадки в піснях, думах, прислів'ях, художній та етнографічній літературі. Видатний політичний і громадський діяч передреволюційного часу та доби УНР, дослідник української культури Д. Антонович пише: "Мабуть, українське малярство, бодай як засіб декорації, таки існувало ще в часах передхри-стиянських, та пам'яток його до нас не дійшло, бо мальована кераміка, яку збирають археологи, ще не є малярство, хоч обумовлює в малярів, що ту кераміку розмальовували, певне вміння рисунку"
Академік Д. Айналов доводить, що в передхристиянську добу в Україні побутувало малярство, але переконливо довести цього ми не можемо; не знаємо, який воно мало вигляд і характер та які були його особливості.
Малярство в Україні, вже пов'язане а християнським культом, було візантійського стилю. Його найдавніші пам'ятки дійшли до нас із X ст. Це малярство, хоч і виросло з малярства античного, але перейшло дуже велику еволюцію.
Український народний живопис зародився в часи формування української народності. У рукописних книгах XV—XVI ст. знаходимо чимало кольорових заставок, ініціалів, кінцівок з мотивами, що трапляються в пізніших українських народних вишивках і в керамічному або різьбленому орнаменті.
Народний декоративний розпис розвивався паралельно з народним станковим живописом. До нас дійшло чимало різноманітних декоративних розписів у дерев'яних церквах XVII—XVIII ст. (наприклад, настінний розпис у церкві Воздвиження в м. Дрогобичі, виконаний олійними фарбами по дереву (1636 р.)), а також народних станкових картин, датованих XVIII ст.
1.2. Аналіз декоративних елементів на зразках, запропонованих викладачем.
2. Основна частина.
2.1. Копіювання декоративних візерунків за інструкційною картою.
Інструкційна карта 1.
Копіювання декоративних візерунків за мотивами народних промислів.
1. Проаналізувати конкретно вибраний зразок для копіювання (визначити композицію, підпорядкування елементів розпису формі, характер елементів, кольорове рішення).
2. Обвести шаблон посуду чи іграшки олівцем.
3. Намітити олівцем композиційне розміщення елементів, допоміжні лінії.
4. Підібрати відповідну гаму фарб; затонувати фон; виконати розпис шаблону за зразком, використовуючи характерні прийоми розпису.
Інструкційна карта 2.
Послідовність малювання візерунка
1. Обрати форму для складання візерунка.
2. Підібрати та стилізувати елементи рослинного світу.
3. Визначити композицію, ритмічність.
4. Намітити олівцем композиційне розміщення елементів, допоміжні лінії.
5. Підібрати відповідну гаму фарб; затонувати фон; виконати візерунок, використовуючи характерні прийоми.
Заключна частина.
3.1. Усний порівняльний аналіз студентських робіт; визначення та обговорення типових помилок.
3.2. Здача робіт на перевірку.
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ПЕДАГОГІЧНИЙ КОЛЕДЖ
ДНІПРОПЕТРОВСЬКОГО НАЦІОНАЛЬНОГО УНІВЕРСИТЕТУ ім. О.ГОНЧАРА
Дата публикования: 2015-10-09; Прочитано: 2200 | Нарушение авторского права страницы | Мы поможем в написании вашей работы!