Главная Случайная страница Контакты | Мы поможем в написании вашей работы! | ||
|
Перевагою цього типу побудови питань в анкеті є наочне зіставлення найважливіщих аспектів людського життя і задоволеність ними, міра їхнього досягнення. Відповідно аналіз наведених у таблиці результатів - дає можливість припустити, що:
• з шести головних для людей аспектів життя лише три до певної міри реалізуються на практиці, з приводу чого респонденти висловлюють своє задоволення: це стосунки у сім'ї і дружба в особистісному оточенні, а також мир і спокій у країні — на суспільнісному рівні;
• стан здоров'я, рівень добробуту і можливість отримати зароблене, хоч безумовно є важливими для респондентів, у плані соціальних реалій ще далекий від досягнення і, відповідно, виникнення почуттів задоволеності;
• респонденти більше задоволені своєю законослухняністю і релігійністю, а також своїм внутрішньо гармонійним світом; ці характерне-тикц не є для них дуже важливими, однак на практиці саме ці риси реалізуються досить повно;
• поширеність законослухняності може опосередковано пояснювати, чому при великому і дедалі більше зростаючому протестному потенціалі населення не відбувається масових акцій публічного протесту;
• задоволеність у внутрішній гармонійності є свідченням живучості й поширеності мозаїко-амбівалентного типу особистості, про який ішлося вище, суттю якого є мирне співіснування суперечливих, а то й полярно протилежних життєвих настанов.
Останнє припущення також можна проілюструвати даними досліджень того самого Центру Разумкова. В одному з опитувань респондентам ставили запитання про т^, які їхні дії можуть бути виправданими і до якої міри. Так от, законослухняність і внутрішня гармонійність особи пересічного українського громадянина дивним способом уживаються з такими речами, як несплата податків, якщо є така можливість (22,6% відповідей), отримання державної допомоги, на яку респондент не має права (14,2%), проїзд у транспорті без оплати квитка (32,4%) тощо.
Ці дослідження змальовують особу з виразним домінуванням приватних цінностей і матеріальних потреб, внутрішньо суперечливу, з паростками нових соціальних здібностей і залишками старих, яка рівною мірою є далекою і від соціальних груп та спільнот, і від держави; людину, яка живе в суспільстві, не довіряючи-нічому й нікому, крім себе і найближчого оточення, а також Бога (див. Табл. № 5)
Рівень довіри населення
Структура вільного часу населення
Табл. № 5. Рівень довіри населення людям і соціальним інституціям (інтегральні показники у балах; максимальний бал — 5)
бал | ранг | бал | ранг | |
Собі самому | 4,61 | 1. | 4,64 | Г |
Сім'ї та рідним | 4,45 | 4,54 | ||
Богу | 3,81 | 4,05 | ||
Колегам, співробітникам | 3,26 | 3,26 | ||
Сусідам | 3,27 | 3,17 | ||
Співгромадянам | 3,13 | 3,12 | ||
Церкві й духовенству | 3,12 | 3,10 | ||
Збройним силам країни | 3,15 | 3,01 | ||
Засобам масової інформації | 2,71 | 2,87 | ||
Приватним власникам | 2,44 | - | 2,51 | 10-11 |
Керівникам великих державних підприємств | 2,51 | 2,49 | - | |
Традиційним профспілкам | 2,42 | - | 2,51 | 10-11 |
Новим профспілкам | 2.46 | 2,43 | - |
Для з'ясування повнішої картини світу цінностей і потреб пересічного громадянина країни багато інформації дають опитування щодо змісту і способів проведення вільного часу (див. Табл. № 6).
Табл. № 6. Структура вільного часу (у %; види занять, які здійснювалися не менте одного разу на тиждень; усього 31 позиція; наведені дані про найтиповіші види діяльності на дозвіллі)
Відвідування друзів | 39,6 | 44,3 | 38,8 |
Прийняття гостей у себе вдома | 38,2 | 40,4 | 36,3 |
Читання художньо-розважальної літератури | 37,7 _ | 40,3 | 28,9 |
Слухання музики | 32,4 | 35,3 | 27,2 |
Проведення часу з дітьми | 38,6 | 33,7 | 27,8 |
Відвідування магазинів для покупок ^ | 30,0 | 29,4 | 25,1 |
Перегляд програм телебачення | 79,2 | 87,0 | 80,7 |
Прослуховування радіопередач | 47,3 | 54,6 | 42,9 |
Читання газет | 53,6 | 70,3 | 61,1 |
Пасивний відпочинок, коли можна нічого не робити | 42,9 | 45,7 | 38,6 |
Конфесійна
приналежність
респондентів
З наведеної таблиці випливають такі міркування:
• протягом останніх років структура вільного часу практично не змінилася; на перших рангових місцях види дозвілля, пов'язані зі споживанням продукції засобів масової інформації та розваг;
• активність у споживанні продукції ЗМІ щороку зростає;
• (серед видів діяльності на дозвіллі переважають пасивні за характером;
• серед видів дозвілля, що мають бодай позірну суспільність, усталено високим є проведення вільного часу відвідуючи друзів та прийняттям їх у себе вдома;
• у структурі вільного часу практично не представлені види його творчо-продуктивного проведення, скеровані на всебічний розвиток і вдосконалення особистості.
Виразними прикметними особливостями соціокультурних характеристик особистості посттоталітарних суспільств на всьому пострадянському просторі є зростання важливості й значення релігії і віри в Бат. З року в рік збільшується кількість віруючих і належних до певної конфесії (див. Табл. № 7).
Табл. № 7. Конфесійна приналежність респондентів (у %)
Українська православна церква (Київський патріархат) | 25,7 | 30,2 |
Українська православна церква (Московський патріархат) | 3,3 | 12,4 |
Українська автокефальна православна церква | 1,7 | 0,7 |
Російська православна церква | 7,2 | - |
Греко-католицька церква | 6,1 | 8,1 |
Не належу до жодної церкви чи конфесії | 37,2 | З1,7 |
Отже, питома вага респондентів, що належать до певної конфесії, зросла в останні роки до двох третин із відповідним зменшенням опитаних, які не вірять у Бога і не є членами певних релігійних громад. Зіставлення кількості релігійних організацій і розподілу респондентів за приналежністю до певної конфесії свідчить, що незважаючи на кількісне переважання релігійних інституцій УПЦ МП, Українська православна церква Київського патріархату є більша за кількістю членів релігійних громад і релігійних симпатиків. Якщо ж поглянути на
Дата публикования: 2015-09-17; Прочитано: 263 | Нарушение авторского права страницы | Мы поможем в написании вашей работы!