Студопедия.Орг Главная | Случайная страница | Контакты | Мы поможем в написании вашей работы!  
 

Реформування законодавства та розвиток галузей права. 6 страница



ТЕСТОВІ ЗАВДАННЯ ЗАКРИТОГО ТИПУ

1. З якими суспільними науками найбільше переплітається

“Історія вчень про державу і право”:

а) філософія права;

б) політологія юриспруденції;

в) соціологія;

г) етика;

д) естетика;

е) економічна теорія.

2. На Стародавньому Сході панував:

а) християнський світогляд;

б) мусульманський світогляд;

в) міфологічний світогляд;

г) атеїстичний світогляд.

3. Хто з римлян відстоював теорію циклічності держави:

а) Полібій;

б) Тіт Лукрецій Кар;

в) Цицерон;

г) Сенека.

4. Фома Аквінський поділяв людські закони на:

а) природний закон і право народів;

б) право народів і позитивне право;

в) позитивне право і природне право;

г) право народів і право громадян

5. Якими ознаками характеризується поняття “східна деспотія”:

а) монархічна форма правління;

б) поділ влад на судову і законодавчу; 22

в) спадковість влади монарха;

г) децентралізація влади;

д) тоталітарний режим.

6. Які існують функції історії вчень про державу і право:

а) пізнавальна;

б) світоглядна;

в) прогностична;

г) соціальна;

д) професійна.

7. Вищим органом влади в Грецьких полісах слугували:

а) народні збори;

б) державні збори;

в) збори громадян;

г) збори самоврядування.

8. Політичні і правові погляди теолога Аврелія Августина

викладено в книзі:

а) Закон Божий;

б) Про Божу милість;

в) Закон про Божу благодать;

г) Про град Божий.

9. З якими суспільними науками “найбільше переплітається

“Історія вчень про державу і право”:

а) філософія права;

б) політологія юриспруденції;

в) соціологія;

г) етика;

д) естетика;

е) економічна теорія.

10. На Стародавньому Сході панував:

а) християнський світогляд;

б) мусульманський світогляд;

в) міфологічний світогляд;

г) атеїстичний світогляд.

11. Хто з римлян відстоював теорію циклічності держави:

а) Полібій;

б) Тіт Лукрецій Кар;

в) Цицерон;

г) Сенека. 28

12. Фома Аквінський поділяв людські закони на:

а) природний закон і право народів;

б) право народів і позитивне право;

в) позитивне право і природне право;

г) право народів і право громадян.

13. Основні ідеї брахманізму будувалися:

1. на загальній рівності

2. в повазі до старших

3. на запереченні війн та конфліктів

4. на законах природи

5. на розподілі суспільства на касти

14. Вчення Конфуція пропагувало:

1. вирішення конфліктів за допомогою сили;

2. не повагу до старшого покоління

3. розподіл суспільства на касти

4. рівність всіх прошарків населення.

5. закликало до непокори волі імператора

15. Буддизм стверджував:

1. що все в повній мірі залежить від бога

2. що доля людини залежить від самої людини

3. що будь які засоби підходять для досягнення мети

4. що держава і бог єдині

5. що доля людини залежить від рішення родини

16. Ідеальна держава Платона це:

1. коли всі товари безкоштовні

2. коли населення міста працює тільки чотири години на добу

3. коли відсутня приватна власність

4. коли будь-хто має право голосу на виборах

5. коли жінки і чоловіки мають абсолютно рівні права

17. Які форми держави Аристотель вважав правильними?

1. тиранія

2. олігархія

3. демократія

4. монархія

5. змішана форма

18. Хто одним із перших відстоював ідею верховенства Закону:

а) Фома Аквінський;

б) Марсилій Падуанський;

в) Аврелій Августин.

19. Яка із провідних світоглядних ідей панувала в Стародавній

Греції:

а) ідея Сонця;

б) ідея Землі;

в) ідея Богів;

г) ідея Космосу.

19. Арійська кастова система відносин ідеологічно обгрунто-

вувалась у філософії:

а) брахманізму;

б) буддизму;

20. На Стародавньому Сході панував:

а) християнський світогляд;

б) мусульманський світогляд;

в) міфологічний світогляд;

г) атеїстичний світогляд.

21. Сукупність логічних засобів і конкретних способів пізнання

загальної закономірності виникнення, розвитку вчень про

державу і право – це:

а) метод наукового пізнання;

б) предмет наукового пізнання;

в) система наукового пізнання;

г) спосіб наукового пізнання.

22. Всі державно-правові вчення за критерієм оцінки

класифікуються на:

а) прогресивні;

б) консервативні;

в) реакційні;

г) ліберальні.

23. Які існують функції історії вчень про державу і право:

а) пізнавальна;

б) світоглядна;

в) прогностична;

г) соціальна;

д) професійна.

24. Якими ознаками характеризується поняття “східна деспотія”:

а) монархічна форма правління;

б) поділ влад на судову і законодавчу;

в) спадковість влади монарха;

г) децентралізація влади;

д) тоталітарний режим.

25. Хто одним із перших відстоював ідею верховенства Закону:

а) Фома Аквінський;

б) Марсилій Падуанський;

в) Аврелій Августин.

26. Яка із провідних світоглядних ідей панувала в Стародавній

Греції:

а) ідея Сонця;

б) ідея Землі;

в) ідея Богів;

г) ідея Космосу.

27. Арійська кастова система відносин ідеологічно

обгрунтовувалась у філософії:

а) брахманізму;

б) буддизму;

в) дхармасутри;

г) мануізму.

28. Сукупність логічних засобів і конкретних способів пізнання

загальної закономірності виникнення, розвитку вчень про

державу і право – це:

а) метод наукового пізнання;

б) предмет наукового пізнання;

в) система наукового пізнання;

г) спосіб наукового пізнання.

29. Хто є автором трактатів “Про державу”, “Про закон”:

а) Аристотель;

б) Цицерон;

в) Демокрит;

г) Сенека.

30. Що із зазначеного нижче не є принциповою засадою раннього

християнства:

а) теїзм;

б) дуалізм;

в) персоналізм;

г) колективізм;

д) провіденціалізм.


Тема 1. Предмет і метод історії вчень про державу та право.

1. Предмет Історії вчень про державу та право і її місце в системі юридичних дисциплін.

2. Поняття вчень про державу та право. Закономірності розвитку вчень про державу та право.

3. Місце курсу в системі юридичних і суспільних наук. - Предмет, об'єкт «Історії вчень про державу і право». - Структура курсу: програмні й оціночні засади; методологічна основа, теоретичний зміст.

4. Періодизація Історії вчень про державу та право.

5. Метод історії вчень про державу та право.

- Методи науково пізнання курсу. - Філософські методи: діалектики, герменевтики; загальнонаукові: порівняння, логічно-історичний, структурно-функціональний; конкретно-наукові: соціально-юридичний, порівняльно-правовий. - Прогресивні, консервативні, реакційні критерії оцінки державно-правових вчень. - Критерії оцінки державно-правових доктрин. Загально-гуманістичний соціальний підхід.

6. Принципи та функції науки історії вчень про державу та право. - Науково-практичне значення вивчення історії вчень про державу та право. - Пізнавальна, світоглядна, евристична, комунікативна, прогностична, навчально-прикладна функції курсу.

7. Взаємозв’язок історії політичних і правових вчень з теорією держави та права.

Література.

1. Аристотель. Никомахова этика // Сочинения: В 4 т. — М., 1983. — Т.

2. Аристотель. Политика. — // Сочинения: В 4 т. — М., 1983. — Т..

3. Гегель Г. Лекции по истории философии // Сочинения: В 14 т.—М., 1932. — Т. 10.

4.Дигесты Юстиниана. — М., 1956.

5.История политических й правових учений / Под ред. В. С. Нерсесянца. — М., 1999.-C.-3-50.

6.Лурье С.Я. Демокрит. — Л., 1970.

7.Материалисты Древней Греции. — М., 1955.

8.Нерсесянц В.С. Право и закон. — М., 1983.

9.Платон. Государство // Сочинения: В 3 т. — М., 1971. —

Т. 3.

10.Платон, Законы. — Там само.

11. Семенов В. Г., Шаповал В, Я.,Шульженко Ф,Ф. К вопросу

философских основаниях права. —

К., 1995. — С. 5—12.

12.Фрагменты ранних греческих философов. — М., 1989.

13.Хрестоматия по истории Древнего Рима. — М., 1962.

14.Цицерон. О государстве // Цицерон. Диалоги. — М., 1966.

15..Луковская Д.И. Политические й правовьіе учення. Историко- теоретический аспект. -Л., 1985. -С. 18-139.

16.Мірошниченко М. І., Мірошниченко В.1. Історія вчень про державу і право: Навч. посібник. -К., 2001. -С. 5-60.

17. Разумович Н. Политическая й правовая культура. Идеи й институти ДревнейГреции-М.,1989.

18.Темпов Е. М. О деидеологизации методологических подходов в историко-политических й государственно-правовых исследованиях// Государство й право. -1992.№3. -С.73-79.

19.Шульженко Ф.П.Історія політичних і правових вчень. – К.,Юрінком

Інтер,2001.

20.Безродний Є.Ф. Світова класична думка про державу і право.- К.,Юрін

ком Інтер,1999.

Тема 2. Виникнення та розвиток поглядів на державу та право у країнах Стародавнього світу.

1. Становлення державно - правових поглядів у давні часи.

2. Загальна характеристика релігійно-міфологічних уявлень про державу та право в країнах Стародавнього Сходу у 11-І тисячоліттях до н.е.

- Становлення поглядів на державу та право в стародавній Індії. Політичні та правові Ідеї брахманізму та раннього буддизму. Школа локаяти. Раціоналістичні погляди у трактаті «Артхашастра».

- Політико-правова ідеологія Стародавнього Китаю. Вчення Конфуція про ідеальну державу та методи здійснення державної влади. Політико-правові ідеї Мо-дзи. Вчення про природний та людський закон Дао.. Вчення логістів. Етико-правовий аспект зороастризму. Специфіка і значення політико-правової думки цивілізацій Сходу.

3. Держава і право в теоріях мислителів Стародавньої Греції.

Міфоепічні уявлення про державу та право періоду становлення

давньогрецької державності. Гомер. Гесіод, творчість “семи мудреців“.

· Формування філософського підходу до проблем держави та права в творчості Піфагора. Геракліта, Демокріта. Раціоналістична інтерпретація держави та права з поглядах софістів.

· Вчення про державу та право періоду розквіту древньогрецької філософії та державно-правової думки. Логіко-понятійний аналіз держави та права Сократа і Платона. Співвідношення справедливості і законності у вченні Сократа. Проекти ідеальної держави Платона утворах «Держава», «Закон».

· Зародження емпірично-наукового підходу до вивчення держави і права в творчості Арістотеля, Співвідношення законного і справедливого. Політико-правова думка періоду еллінізму і кризи давньогрецької державності.

· Матеріалістичне розуміння виникнення держави і права Епікуром, Лукрецієм Каром. Теорія світової держави і природного права стоїків. Історико - політичні погляди Полібія на державу і право, його теорія циклічності форм держави.

4. Розвиток державно-правових концепцій у Стародавньому Римі.

· Особливості розвитку політико-правової думки у Стародавньому Римі.

· Теорії змішаної форми влади, циклічності форм правління, природно-правова традиція у творі М.Цицерона.

· Погляди римських юристів на право. Поділ права на публічне і приватне. Започаткування Ульпіаном традиції юридичного позитивізму.

5. Ідеї про державу та право раннього християнстві. Зародження доктрин, Іоанн Златоуст. Погляди на державу та право, співвідношення світської і духовної влад у творчості Августина Блаженного.

Література.

1.Борисов Л.П. Краткие очерки истории политических учений: Древний мир. Эпоха просвещения. -Учебное пособие.-М.,1996.

2.История политических й правових учений. Древний мир. -М., 1985.

3.НерсесянцВ. С. Политические учення Древней Греции.-М.,1973.

4.НерсесянцВ. С. Платон. -М.,1984.

6.История политических й правових учений. Хрестоматия для юрид. вузов й факультетов/Сост. Г.Г.Демиденко. Харьков,1999.-С. 9-51

7..Луковская Д.И. Политические й правовьіе учення. Историко- теоретический аспект. -Л., 1985. -С. 18-139.

8.Мірошниченко М. І., Мірошниченко В.1. Історія вчень про державу і право: Навч. посібник. -К., 2001. -С. 5-60.

9. Разумович Н. Политическая й правовая культура. Идеи й институти ДревнейГреции-М.,1989.

10.Темпов Е. М. О деидеологизации методологических подходов в историко-политических й государственно-правовых исследованиях// Государство й право. -1992.№3. -С.73

11. Аристотель. Никомахова этика // Сочинения: В 4 т. — М., 1983. — Т.

12. Аристотель. Политика. — Там само.

13. Гегель Г. Лекции по истории философии // Сочинения: В 14 т.—М., 1932. — Т. 10.

14.Дигесты Юстиниана. — М., 1956.

15.История политических й правових учений / Под ред. В. С. Нерсесянца. — М., 1999.-C.-3-50.

16.Лурье С.Я. Демокрит. — Л., 1970.

17.Материалисты Древней Греции. — М., 1955.

18.Нерсесянц В.С. Право и закон. — М., 1983.

19.Платон. Государство // Сочинения: В 3 т. — М., 1971. — Т. 3.

20.Платон, Законы. — Там само.

21. Семенов В. Г., Шаповал В, Я.,Шульженко Ф,Ф. К вопросу о философских основаниях права. — К., 1995. — С. 5—12.

22.Фрагменты ранних греческих философов. — М., 1989.

23.Хрестоматия по истории Древнего Рима. — М., 1962.

24.Цицерон. О государстве // Цицерон. Диалоги. — М., 1966.

25.Шульженко Ф.П.Історія політичних і правових вчень. – К.,Юрінком Інтер,2001.

26.Безродний Є.Ф. Світова класична думка про державу і право.- К.,Юрін ком Інтер,1999.

Тема 3. Особливості розвитку вчень про державу і право середньовічного суспільства.

1. Виникнення християнських державно-правових ідей.

- Християнська державно-правова концепція – вчення гіппонського єпископа Аврелія Августина (354-430).

- Вчення про державу,право й закон Фоми Аквінського.

2. Основні риси та особливості феодальної політико-правової думки.

- Теологічний світогляд середніх віків. Хома Аквінський про сутність держави, елементи державної влади, про закон та його види. Політико-правова теорія неотомізму. Політичні і правові ідеї середньовічних єресів.

3. Становлення поглядів на державу і право в ранньофеодальній Київській Русі.

- Політичні і правові погляди в X - XII ст. Трактат Київського

митрополита Ілларіона «Слово про Закон і благочесть». - Розвиток політичних ідей у «Повісті врем’яних літ». - Політична програма Володимира Мономаха. Політичні ідеї в «Слові о полку Ігоревім»

4. Закріплення правових поглядів у «Руській правді» Ярослава Мудрого. «Правда Ярославичів».

5. Державно-правові концепції італійських мислителів і юристів середньовіччя.

· Вчення Марсілля Падуанського про державу і право як прояв інтересів середньовічного бюргерства.

· Ідеї природного права постглосаторів у вченні Луллія Раймунда (1234-1315).

6. Мусульманська політико-правова думка у Середні віки.

Література.

1.Богош Ю, Фома Аквинский. — М., 1975.

2.Бондарь С. В. Философско-мировоззренческое содержание "Изборников 1073—1076 годов". — К., 1990.

3.Горский В. С. Образ истории в "Слове о законе й благодати" Иллариона // Человек и история в средневековой философской мысли русского, украинского й белорусского народов: Сб. науч. трудов. — К., 1987. — С. 39—50.

4.Горський В. С. Нариси з історії філософської культури Київської Русі. — К., 1993.

5.Данило Заточеник. Слово Данила Заточеника, що написав він князю своєму Ярославу Володимировичу // Історія філософії України: Хрестоматія. — К., 1993. — С. 30—37.

6.Іларіон Київський. Слово про закон і благодать // Історія філософії України: Хрестоматія. — К., 1993. — С. 27.

7.История политических й правовых учений / Под ред. В. С. Нерсесянца. — М., 1999.

8.История политических й правових учений. Средние века и Возрождение / Под ред. В. С. Нерсесянца. — М., 1986.

9.Клевченя А. С. Социально-политические идеи в творчестве Кирилла Туровского // Отечественная общественная мысль эпохи средневековья: Сб. науч. трудов. — К., 1988. — С. 185—194.

10.Мильков В. 3. "Слово о законе и благодати" Иллариона и теория "казней Божьих" // Человек и история в средневековой философской мысли русского, украинского и белорусского народов: Сб. науч. трудов. — К., 1987. — С. 50—57.

11.Нерсесянц В. С. Право и закон. — М., 1983.

12.Семенов В. Г., Шаповал В. Н., Шульженко Ф. Ф. К вопросу о философских основаниях права. — К., 1995. — С. 13—19.

13.Шульженко Ф. П. Держава і право у суспільно-політичній думці України: основні етапи розвитку. — К., 1995. — С. 5—12.

14.Шульженко Ф.П.Історія політичних і правових вчень. – К.,Юрінком

Інтер,2001.

15.Безродний Є.Ф. Світова класична думка про державу і право.- К.,Юрін

ком Інтер,1999.

16..Луковская Д.И. Политические й правовьіе учення. Историко- теоретический аспект. -Л., 1985. -С. 18-139.

17.Мірошниченко М. І., Мірошниченко В.1. Історія вчень про державу і право: Навч. посібник. -К., 2001. -С. 5-60.

Тема 4. Політичні та правові вчення у Західній Європі в ХV – ХVІ ст.

1. Державно – правові концепції обґрунтування абсолютизму в ХV – ХVІ ст.

· Світська державно – правова концепція ранньобуржуазного періоду Нікколо Макіавеллі.

· Вчення про державу і право Жана Бодена.Політико-правові ідеї Реформації: М.Лютер, Т.Мюнцер, Ж.Кальвін.

2. Держава і право у вченнях мислителів нового часу.

· Виникнення теорії природного права.

· Вчення про державу і право голландських мислителів Г.Гроція та Б.Спіози. Г.Гроцій про види права. Призначення природного права. Погляди Спінози на природне право, ідея демократичної республіки.





Дата публикования: 2014-12-11; Прочитано: 697 | Нарушение авторского права страницы | Мы поможем в написании вашей работы!



studopedia.org - Студопедия.Орг - 2014-2024 год. Студопедия не является автором материалов, которые размещены. Но предоставляет возможность бесплатного использования (0.021 с)...