![]() |
Главная Случайная страница Контакты | Мы поможем в написании вашей работы! | |
|
Таким образом, к середине 80-х годов завершились работы по кодификации основных отраслей права, продолжавшиеся более 30 лет.
СТУДЕНТАМ:: Лекции (УМК):: История отечественного государства и права Тема 18. Советское государство и право в период перестройки (апрель 1985 - декабрь 1991 гг.) Вопросы: 1. Перестройка, ее содержание и хронологические рамки. 2. Форма государства. 3. Изменения в праве. 1. Перестройка, ее содержание и хронологические рамки. При раскрытии данного пункта необходимо показать: что такое перестройка, каков был ее замысел, и каким было ее действительное содержание. Представители различных социальных групп и политических направлений в обществе дают на эти вопросы далеко не одинаковые ответы. Есть три основных подхода к толкованию понятия «перестройка». Первый подход — под перестройкой понимается «революция сверху»: слом тоталитарной политической системы, изменение общественного и государственного строя в СССР. Второй подход: перестройка есть предательство социализма, антисоциалистические манипуляции. Сторонники третьего подхода употребляют слово «перестройка» для обозначения того периода, который был связан с действительностью М.С. Горбачева на высших партийных и государственных постах, избравшего путь реформирования социализма. Чтобы определить свою позицию, необходимо обратиться к решениям партийных органов второй половины 80-х годов (апрельского пленума ЦК КПСС 1985г., январского пленума ЦК КПСС 1987г., XIX партийной конференции), выступлениям на них и перед массовой аудиторией главного инициатора и «архитектора» перестройки М.С.Горбачева. Если судить по его докладу на январском пленуме ЦК КПСС 1987г., где был сделан специальный доклад о перестройке, главный ее замысел состоял в том, чтобы обновить социализм, «придать ему второе дыхание». Но этот замысел в процессе перестройки претерпевал определенные изменения. На первом этапе перестройки (1985–1988 гг.) ее идеологическим стержнем, как отмечает В.В.Согрин, автор ряда работ по политической истории России 80-90-х гг., являлась своего рода «презумпция невиновности» социализма в обозначившемся экономическом и социальном застое СССР. Проблема, доказывал Горбачев, заключалась не в недостатках социализма, а в том, что была деформирована ленинская модель социализма и что потенциальные возможности социализма использовались недостаточно. Ключевым понятием первого этапа перестройки было «ускорение» социально-экономического развития страны. Практически все реформы первого этапа, осуществлявшиеся при помощи традиционных командно-административных методов, только усугубили экономические проблемы советского общества. Поэтому на XIX партийной конференции была изложена новая идеология и стратегия реформ, в основу которой была положена попытка заменить советскую модель социализма моделью так называемого «демократического социализма» западного образца. Однако и демократическая модель социализма» потерпела крах. Поэтому уже с осени 1988г. в СССР стал оформляться курс, альтернативный Горбачеву, получивший название «движение российского радикализма», связанный с именами Ельцина, Попова, сделавший ставку на полный разрыв с социалистическим идеалом и построение «народного капитализма». Какой же можно сделать вывод? Если говорить о перестройке в горбачевском понимании, то, наверное, правы те, кто ограничивает ее хронологические рамки периодом нахождения на высших партийных и государственных постах М.С. Горбачева (апрель 1985 — декабрь 1991 гг.). Но надо иметь ввиду, что вопреки ожиданиям ее организаторов, перестройка, в конечном счете, привела к глубоким изменениям в политической системе. 2. Форма государства Форма правления в процессе перестроенного периода претерпевает определенные изменения. На начальном этапе перестройки она оставалась олигархической, однако в ходе политической реформы, осуществлявшейся на основе решений XIX партийной конференции, когда были внесены заметные изменения в государственный механизм и Конституцию СССР 1977г., форма правления меняется. Высшим органом государственной власти становится Съезд народных депутатов СССР. Начинает действовать на постоянной основе Верховный Совет. Третий съезд народных депутатов в марте 1990г. изымает из Конституции СССР ст.6 о руководящей и направляющей роли КПСС. Ликвидация монополии КПСС в идеологии и государственной политике создали предпосылки для формирования многопартийности, а также создания демократических государственных структур не только на союзном, но и республиканском уровне. Этот же съезд ввел в механизм государственной власти пост Президента СССР (см. Закон СССР «Об учреждении поста Президента СССР и внесении изменений и дополнений в Конституцию СССР» //Правда. 1990. 16 марта). Пост Президента вводится и в РСФСР. Это было началом превращения республиканской формы правления из юридической фикции, которой она была до сих пор, в реальность. Перестройка характеризовалась демократизацией политического режима. Государство отказывается от уголовного преследования за инакомыслие. В соответствии с Законом СССР, а затем РСФСР «О средствах массовой информации» ликвидируется цензура на периодическую печать. Разрешаются митинги и демонстрации. Вместе с тем «демократизация» и «гласность» носили во многом декларативный, дозированный характер. «Гласность» во время перестройки, по мнению многих обществоведов, это горбачевский вариант свободы слова, когда и разрешалась критика дозволенного в определенных пределах. Вывод: тоталитарный политический режим пошатнулся. По его устоям были нанесены значительные удары. Но в рамках перестройки устои тоталитаризма не были еще полностью разрушены. В вопросах государственного устройства политика М.С.Горбачева мало отличалась от своих предшественников: провозглашался федерализм, а на практике осуществлялся унитаризм. Попытки сбить остроту межнациональных отношений прежними методами, лишь внешне модернизировав национальную политику, не меняя ее принципиальной сути, как это было сделано на сентябрьском (1989г.) пленуме ЦК КПСС, не только не удовлетворили союзные республики, но и резко усилили центробежные тенденции, что в конечном счете привело к распаду СССР. 3. Изменения в праве. Выделим основные тенденции в развитии права в период перестройки. Первая тенденция — возрастание роли и усиление самостоятельности республиканского законодательства, отход от принципа соответствия законодательства союзных и автономных республик федеральному. Так, 24 октября 1990 г. в РСФСР принимается закон «О действии актов органов Союза СССР на территории РСФСР», в котором подчеркивалось, что в РСФСР действуют только те акты органов власти СССР, которые были приняты в пределах полномочий, определенных Декларацией о государственном суверенитете РСФСР. Вторая тенденция — обновление законодательства, связанное на первом этапе – до 1989г. – с необходимостью регулирования процессов либерализации и демократизации общества, государства и экономики, а в последствии — с созданием правовой базы перехода к многоукладной экономике, рынку на основе частной собственности, свободы предпринимательства и приватизации. В сфере государственного права вносятся многочисленные изменения в Конституции СССР и союзных республик, принимаются законы об учреждении поста Президента СССР, о выборах народных депутатов СССР, о средствах массовой информации, об общественных объединениях, о порядке решения вопросов, связанных с выходом союзной республики из СССР и др. Гражданское право на первом этапе перестройки характеризовалось изменениями, не порывающими с социалистическими принципами. В это время принимаются законы, обеспечивавшие расширение хозяйственной инициативы предприятий и граждан. Важнейшими законодательными актами данного периода были: закон «О государственном предприятии» (июнь 1987 года), который предоставил предприятиям возможность самостоятельно планировать свою деятельность; закон об аренде (1988 год), санкционировавший заключение арендных договоров на землю на срок до 50 лет; закон об индивидуально-трудовой деятельности, легализовавший частную предпринимательскую деятельность. На втором этапе перестройки, под воздействием начавшегося перехода от государственного монополизма к многоукладности, в гражданское право вносятся изменения принудительного характера. В соответствии с законом «О собственности в СССР» (1990 год) осуществляется отказ от приоритета государственной собственности, допускается собственность советских граждан, под которой понимается частная собственность, коллективная собственность (представленная арендными, коллективными предприятиями, акционерными обществами и т.д.). По закону СССР от 4 июня 1990 года «О предприятиях СССР» разрешается предпринимательство в различных формах — от индивидуального до акционерных обществ и товариществ. Появляется блок законодательства, регулирующий деятельность коммерческих банков. Комплексом правовых актов расширяется свобода сделок с иностранной валютой. |
СТУДЕНТАМ:: Лекции (УМК):: История отечественного государства и права
![]() ![]() |
LITERATURE (THE 5 - 11th CENTURIES)
Before the 5 century the British were many times invaded by different tribes from the Continent: the Celts/Kelts invaded the country in the 6th с. В. C. (before Christ), the Romans came here in the 1st c. A. D. (Anno Domini). After the fall of the Roman Empire the British Isles began to be invaded from the Continent by the Germanic tribes of Anglos/Angles, Saxons and Jutes in the middle of the 5th c. The warlike tribes drove the native population, the Celts who lived in tribes, to the western & north-western outskirts of the country. At the end of the 5th century Anglos, Saxons & Jutes settled in the central, southern & eastern parts of Great Britain. They formed 7 kingdoms: Kent, Sussex, Essex, Wessex, Norfolk, Northumbria, Mercia. Each of them tried to dominate the others. The adoption of Christianity in the 6th c. & the process of power centralization contributed to the strengthening of the state unity. The fall of the tribal system & the establishment of feudalism were accompanied by class division in society.
The new-comers began to call themselves English (after the principal tribe of settlers called E n g 1 i s с). So the country was called England. Despite the primary hatred between Anglo-Saxons & Celts, the further historical development of the country determined other new & more sophisticated forms of their cooperation, as far as the peoples & their cultures are concerned. For example, later on Celtic legends formed the bases for medieval romances about King Arthur and the Knights of the Round Table.
Although we know very little of this period from literature, some poems have nevertheless come down to us. In those early days songs called epics(epic poems - эпопеи или эпические поэмы) were created in many countries. The epics tell of the most remarkable events of a people's history & deeds of heroic men. The first epic poems known in literature are Homer's "Iliad" & "Odyssey" (the end of the 6th c).
The native population of Britain, the Celts, was pagan/heathen. They believed in & worshipped different elements (стихии): the Sun, the Moon, the wind, etc. The signs of their beliefs can be found in the days of the week: Monday - the day of the Moon, Sunday - the day of the Sun, etc. In the medieval folklore (folk - народ, lore - запас знаний) there were elements of their beliefs, too.
Medieval literature existed in the form of songs & poems. As Anglo-Saxons had brought their language & culture to Britain, the earliest literary works were composed in Anglo-Saxon, which would be the bases for English in the future.
Some monuments of Anglo - Saxon runic (рунический) writing came down to us: inscriptions on swords, household articles, the inscription on the stone cross at the village R u t h w e 1 1 (Рутвелл) in Scotland. We also have some information about the songs that were sung during burial & wedding ceremonies, in labour process, during military campaigns. Legends & songs passed orally from generation to generation. There were singers in each tribe who sung them. The singers were divided into scopes (скопы) who performed their own songs & g 1 e e m e n (glee - радость) who sang the others' songs. These singers were highly respected, as they preserved the national legends & were skilful masters.
It was forbidden by pagan priests to take down poetic compositions. And the songs began to be taken down by monks-scholars when Christianity came to Britain. Naturally, not everything was written down. A great number of records had been lost. Many of the lists (списки) & manuscripts were many times changed: the stories of the pagan times were Christianized. In addition, it is very difficult to find out the precise date when the manuscripts were written. Sometimes the time when some literary monument appeared & the time when it was first recorded does not coincide with the time when the story got the wording we have now. There is often an interval of several centuries between the first & the last wordings.
The first known English literary monument, the epic poem (эпическая поэма) "The Song of Beowulf" ("Песнь о Беовульфе"), was composed somewhere in the 8th c. It came down to us in the lists of the 10 c. The poem was found in England somewhere in the 18 c. (in 1833 the first English publication of the poem appeared). Now the poem is kept & preserved in the British Museum. "The Lay of the Host of lgor" ("Слово о полку Игореве") can be regarded as the Russian analogy to "Beowulf, as the former was the first literary monument in Russian literature.
"Beowulf is an example of medieval heroic epos, which was based on the ancient Germanic legends that date back to the pagan times. They had appeared among Germanic tribes by far before the time when Anglo-Saxons settled in Britain. The action of the poem takes place on the banks of the Baltic Sea. The plot had been borrowed from Germanic mythology. And naturally there is no mention of England here. So the very legend could have been brought from the Continent but in the 8th c. it was written down in England in Anglo-Saxon.
The poem consists of 2 parts. The first part opens with the introduction that tells of S с у 1 d Scefing (Скильд Скефинг) (who was the ancestor of the Danish kings), of the honorable kin of Scyldings to which king Hrothgar himself belonged.
The first part also tells of the deeds & feats of Beowulf as a young man. He was a brave warrior of the Geatmen (геаты)/Jutes.
The second part tells of Beowulf s reign as king of Scandinavia. At the end of the story we read about Beowulf s burial ceremony by his loyal warriors. (See the description of the whole story in the additional papers.)
The wording that has come down to us proves that the basic magic motifs of the poem were later reworked according to the principles of the heroic epos. The motifs of early medieval epics (the descriptions of the battles with the sea-monsters & the dragon that have parallels in folk fairy tales & Icelandic sagas) are combined with religious elements. It proves that the poem was later reworked according to the principles of Christianity. So the names of the pagan gods disappeared from the text. But there is a mention of Biblical personages (Abel- Авель, Noah- Ной) & events. Moreover G г e n d e 1 is called an off-spring / descendant of Cain-Каин, and the sea-monsters are called creatures from the hell. Beowulf's speech is also very often Christian by character. In the poem we often see that God himself interferes with the events (for example, Beowulf wins the race as it is desired by God); in the first part of the story one can find several lines about the creation of the world, etc.
Yet the poem's pagan-mythological bases are vivid & evident. The fantasy of the poem reflects mythological realization of history & the relations among the tribes in the early Middle Ages. People are shown in their opposition to the merciless natural powers, embodied in the images of the sea, sea-monsters, fiery dragon, etc. Goodliness & asceticism are not characteristic features of Beowulf. He is full of primitivism. Yet his personality is integral. The naive heroic simplicity of the poem, its serious tone, slow tempo are sort of charm of the epic narration. Beowulf embodies the ideal of a medieval warrior, a hero, who can submit the powers of nature, a person who is a moral ideal of the early Middle Ages.
The construction of the poem is rather difficult because Beowulf s life-story is not given coherently & successively. Some facts from his biography are retrospective by character. Some episodes are not connected with Beowulf at all: they tell of the life of Germanic tribes & include details concerning the history of the Royal families of the Geatmen / Jutes, Danes, Swedes & continental Anglos. The poem is really important as a source of information about the life of the tribes which inhabited North Germany & Scandinavia. The main hero is involved in different historically important events (the conflicts among north Germanic tribes & their wars against west Germanic tribes).
The narration is quite often interrupted: the author makes the reader acquainted with the heroes' prehistory, foretells their future, and complicates the plot giving extra details about different episodes. The poem also reflects the characteristic features of English & Scandinavian nature. Scandinavian landscapes are felt in the descriptions of the rocky seashore, high cliffs, caves under the rocks (the episode when Beowulf fights with the fiery dragon). (Так, описывая Гренделя, автор говорит, что он живёт в "трясинах... в глубинах болот и топей... на болотах, скрытых туманами...").
The poetic language & rhythm of the poem are also very specific. The poem is written in a very beautiful picturesque style. It abounds in exquisite images & descriptions. The most characteristic features of the language are the following:
1) parallelism is very characteristic of the poem (like of epic works in general). Repetitions of the same motifs - contextual parallelism - accentuate some episodes & deepen their importance & inner sense. So, H i g e 1 а с ' s campaign is mentioned 4 times (1 - in the 1st part, 3 - in the 2nd part). This campaign was a success at the beginning but then the king of Jutes was defeated & Beowulf was one of the few who remained alive. The mentions of Higelac's campaign appear alongside the final episodes of the poem, they "foretell" the death of Beowulf & the defeat of Jutes. The theme of vendetta is also many times repeated. It underlines the idea that vendetta is a kind of a warrior's debt. Parallelism is also used as far as the choice of epithets is concerned - verbal parallelism;
2) there are also many double metaphors in the poem:
- whale-road (дорога китов) sail-road
- playground of winds (площадка ветров) about the sea;
- salt streams
- joy-wood
- glee-wood about musical instruments;
- light of battle (свет битвы) - about a sword;
- peace-weaver (прядильщица мира)
- dwelling-ornament (украшение жилища) _ about a woman;
3) there was no rhyme at that time & the rhythm of the poem was created by means of
alliteration (there were to be 4 stresses in a line - 2 stresses in half a line; and the
same consonant sounds were repeated at more or less equal intervals at the beginning of thewords that build a line. The stress falls onto the syllables beginning with the same sounds.It was obligatory for the early Germanic alliteration verse to repeat the prestressed consonant sound at the beginning of the 1st & 2nd half a line:
F olk-princes f ared then f rom f ar and f rom near, Through l ong-stretching journeys to l ook at the wonder.
Then the b aleful f iend its f ire b elched out, And b right homes b urned. The blaze stood high And landfolk frighting.
Besides there were several other epic poems or their fragments that came down to us:
- the heroic song "The Fight at Finnsburg" ("Битва при Финсбурге",10-11в.в.);
- the epic about Waldere ("Сказание о Вальдере", 10в.);
- the song about "The Battle ofMaldon" ("Песнь о битве при Мальдоне", конец 10-11в.в.).
Some lyric poems also date back to this period. They are not very long examples of Anglo-Saxon poetry:
- "The Wife's Lament" ("Сетования жены", 8в.) -the story tells of a wife who was belied & parted with her husband. And she laments about the injustice of her fate. Her lyric monologue is full of deep sorrow & grief;
- "The Husband's Message" ("Послание супруга");
- "The Wanderer" ("Странник") -it tells of a warrior who had to become a wanderer after his lord had died. And the past years of his life are full of sorrow.
These songs & poems are very emotional & the expressed feelings are deep & strong. Besides the unknown authors created bright pictures of the severe northern nature with its storming sea, dark woods... These poems were included into the manuscript "Exeter Book" ("Эксетерский кодекс") which dates back to the middle of the 11th c. And it is rather difficult to define the exact date of the poems' appearance.
- "Deor's Complaint" ("Сетования Деора",8в.) tells of a medieval singer, his misfortunes & looses. The bitterness & despair are felt in the poem.
Since the end of the 6 c. due to the wide spread of Catholicism all over England Christian church literature began to develop since (it was composed in Latin). The monasteries of Kent, Wessex, Northumbria were the centers of Medieval science & enlightenment. The activity of the following representatives of Christian religious poetr у in Anglo-Saxon was connected with monasteries - Caedmon (Кэдмон,7в.)& Cynewulf (Кюневульф,8 - начало 9 в.).
One of the most prominent writers of this time is Bede Venerabilis/Bede the Venerable (Беда Достопочтенный, 673-735г.г.). He was a writer, historian, scholar... Among his best known works are:
- "Historia Ecclesiastica Gentis Anglorum, 73 1" ("Церковная история английского народа"). This book includes valuable information about English history, Anglo-Saxon legends, etc. He was also the first author who dealt with works on philology:
- "De orphographia" ("Об орфографии");
- "De arte metrica" ("Об искусстве стихосложения"), etc.
The founder of literary prose in Anglo-Saxon is considered to be King Alfred the Great who was king of W e s s e x (848-901). He is famous for his translations of Latin works into Anglo-Saxon, his works on history & juridical issues. Naturally these works cannot be regarded as fiction (художественная литература). But nevertheless they influenced the further development of Anglo-Saxon prose greatly.
ANGLO - NORMAN PERIOD IN ENGLISH LITERATURE (THE 11 - 13th CENTURIES)
1 0 6 6 was a turning point in British history: in this year in the battle at Hastings the Norman king William, Duke of Normandy (later he got the name William the Conqueror) defeated the British army led by King Harold II. Since then the Norman invasion / conquest began. The Normans (they were the descendants of those tribes that a long time before their invasion into England had come to the north-west of France & absorbed the culture & language of that country) became lords while the Britons turned into their serfs. The Normans spoke F r e n с h, the Britons - Anglo-Saxon, & another language spoken in the country was Latin which was the language of the Roman Catholic church. Respectively there were three cultures & three literatures in the country.
Дата публикования: 2014-11-28; Прочитано: 540 | Нарушение авторского права страницы | Мы поможем в написании вашей работы!