Студопедия.Орг Главная | Случайная страница | Контакты | Мы поможем в написании вашей работы!  
 

Розвиток економічної думки Стародавньої Греції. Дайте характеристику працям філософів: Ксенофонта, Платона, Аристотеля



Давньогрецька цивілізації є самої яскравої цивілізацією у світовій історії. За двох тисячолітній період історії стародавні греки створили раціональну економічну систему, засновану на економному використанні трудових та природних ресурсів, громадянську суспільну структуру, полісну організацію з республіканським пристроєм, високу культуру, що зробила величезний вплив на розвиток римської та світової культури. Ці досягнення давньогрецької цивілізації збагатили світовий історичний процес, послужили фундаментом для подальшого розвитку народів Середземномор'я в епоху римського панування.

В даній контрольній роботі, ми розглянемо основні економічні вчення Платона, Ксенофонта, Арістотеля. Подивимося, наскільки кожен з них привніс внесок у розвиток економіки.

Ксенофонт народився в Афінах у 430 р. до н.е.. (Помер у 355 р. до н.е.), належав до багатої рабовласницької аристократії. Він - учень відомого старогрецького філософа Сократа. За своїми політичними поглядами виступав як прихильник аристократичної Спарти і супротивник афінської демократії.

Економічні погляди Ксенофонта викладені в роботі «Домострой», підготовленої як керівництво для ведення рабовласницького господарства. Визначаючи предмет домоведення, він характеризував його як науку про ведення і збагачення господарства. Основною галуззю рабовласницької економіки Ксенофонт вважав землеробство, яке він кваліфікував як найбільш гідний вид заняття

До ремесел Ксенофонт ставився негативно, вважав їх заняттям, придатним тільки для рабів. Не включалася в розряд гідних видів діяльності вільного грека і торгівля. Разом з тим в інтересах рабовласницького господарства Ксенофонт припускав використання товарно-грошових відносин.

У Ксенофонта намітилося розуміння двоякого призначення речі: як споживної вартості, з одного боку, і мінової вартості - з іншого. Будучи ідеологом натурального господарства, він не надавав особливого значення мінової вартості. Цінність речі ставилася в залежність від корисності, а ціна безпосередньо пояснювалася рухом попиту і пропозиції.

Платон приділяв велику увагу проблемі поділу праці, розглядаючи його як природне явище. У його концепції обгрунтовувалося природжена нерівність людей. Поділ на вільних і рабів він тлумачив як нормальний стан, дане самою природою. Раби розглядалися в якості основної продуктивної сили, а їх експлуатація - як засіб збагачення рабовласників. Вільними громадянами могли бути тільки греки. У рабів перетворювалися варвари, іноземці.
Головною галуззю господарства Платон вважав землеробство, але схвально ставився і до ремесла. Економічну основу держави він бачив у натуральному господарстві, що базується на експлуатації рабів. З природним поділом праці Платон пов'язував необхідність обміну Він допускав дрібну торгівлю, яка покликана була обслуговувати розподіл праці. Проте в цілому до торгівлі, особливо великої, до торгового прибутку Платон ставився дуже негативно. На його думку, торгівлею повинні займатися в основному іноземці, раби. Для вільного грека заняття торгівлею він вважав негідним і навіть ганебним.

В ідеальній державі Платона вільні люди ділилися на три стани: 1) філософів, покликаних керувати державою; 2) воїнів, 3) землевласників, ремісників і дрібних торговців. Раби не включалися в жодне з цих станів. Вони прирівнювалися до інвентарю, розглядалися як говорять знаряддя виробництва. Філософи і воїни складали вищу частину суспільства, про яку Платон виявляв особливу турботу. Він мав намір забезпечити їм усуспільнене споживання, що дало привід тлумачити це як якийсь «аристократичний комунізм».

3. Погляди Аристотеля

Найбільший внесок у розвиток економічної думки Стародавньої Греції вніс найбільший мислитель давнини Аристотель. Він народився в 384 р. до н.е. в сім'ї лікаря (помер у 322 р. до н.е.). Будучи учнем Платона по Академії, Аристотель не поділяв, проте, платонівського ідеалізму. Проявляючиколивання між матеріалізмом і ідеалізмом, він йшов до матеріалізму.

Які аргументи Аристотель висунув проти вчення Платона про ідеї?
Аристотель відомий як вихователь спадкоємця престолу в Македонії знаменитого Олександра Македонського. Надалі він заснував філософську школу Лікей в Афінах, займався науковою та педагогічною діяльністю, став автором численних творів по природничо тематиці, філософії, логіки, економіки, літератури, історії і т.д. Його політичні погляди викладені у праці «Політика» та інших творах. Він - супротивник аристократичного ладу, олігархічної влади, прихильник рабовласницької демократії. Аристотель виправдовував розподіл людей на рабів і вільних, сприймаючи його як природне. На його думку, свобода була долею лише еллінів. Що стосується іноземців (варварів), то вони за своєю природою могли бути тільки рабами. Громадян Греції він поділяв на п'ять груп (класів): 1) землеробський клас, 2) клас ремісників, 3) торговий клас, 4) наймані робітники, 5) військові. Раби складали окрему групу, не включаються до цивільну громаду. Рабство Арістотель зв'язував з природним розподілом праці, вважаючи, що раби за своєю природою є такими і здатні тільки до фізичної праці. Раб прирівнювався до інших речей, що належали вільним, включався в їхнє майно. Раби, на думку Аристотеля, повинні були забезпечувати всі види фізичної праці.

Визначною заслугою Аристотеля в розвитку економічної думки є його спроба проникнути в суть економічних явищ, розкрити їх закономірності. У цьому Аристотель істотно відрізнявся від своїх попередників (Ксенофонта, Платона), поклавши початок економічному аналізу, що проявилося в підході до визначення предмета економічної науки, у вивченні обміну, форм вартості і т.д.

Будучи прихильником натурального господарства, заснованого на експлуатації рабів, Аристотель розглядав економічні явища з точки зору найбільшої користі. Все, що відповідало інтересам зміцнення господарства, приймалося як природне і справедливе. Навпаки, все, що розхитував ірозкладало господарство, відносилося до розряду явищ протиприродних. З цієї точки зору оцінювалося багатство і його джерела, засоби задоволення потреб суспільства. Природні явища Аристотель відносив до економіки, яка розкривала джерела «істинного багатства», що складається із споживних вартостей. Економіка забезпечувала вивчення шляхів зміцнення натурального господарства; можливості розширення виробництва споживчих вартостей. Це відповідало підтримці помірних розмірів багатства, прихильником яких був Аристотель, який відкидав надмірне накопичення грошей, збагачення за рахунок форми звернення, спекулятивної торгівлі, лихварства і т.п. Він допускав мінову торгівлю, оскільки вона не порушувала переважної ролі споживчої вартості, і відносив її до економіки.
Протиприродні явища Аристотель пов'язував з надмірним розвитком сфери обігу і включав в хрематистику (хремастика - це наука про господарювання, про те, як нажити стан, збагатитися будь-якими способами), яка розглядалася як мистецтво «робити гроші», створювати багатство, яке не має кордонів. Він відкидав велику, спекулятивну торгівлю, котра має на меті накопичення грошових багатств, засуджував лихварство. Будучи прихильником ведення господарства на основі економіки, великий мислитель стародавності рішуче виступав проти того, що відносилося до хрематистике.
Геніальні здогади висловив Арістотель з приводу обміну, мінової вартості. Він розумів, що обмінювані товари без тотожності їхніх сутностей не могли б ставитися один до одного як сумірні величини. На його думку, обмін не може мати місця без рівності, а рівність - без сумірності. В обміні прирівнюються всі ремесла і мистецтва, а що у ньому споживчі вартості мають чимось загальним, хоча таке прирівнювання Аристотель не міг пояснити. Геній Аристотеля проявився в тому, що у виразі вартості товару він відкриває ставлення рівності. Лише історичні межі суспільства, в якому він жив, перешкодили йому розкрити, в чому ж полягає «в дійсності» це відношення рівності.

Представляє інтерес і те, як Арістотель розглядав форму вартості. Грошова форма товару приймалася як розвиток простої форми вартості. Хоча він не міг науково пояснити походження і суть грошей, однак важливо те, що він пов'язував їх з розвитком обміну, поклав початок розгляду функцій грошей як міри вартості і засобу обігу. «В історії економічних вчень давньогрецькі мислителі виявляють таку ж геніальність і оригінальність, - зазначав К. Маркс, - як і у всіх інших областях. Історично їх погляди утворюють тому теоретичні вихідні пункти сучасної науки»

Висновок
У процесі роботи, ми з'ясували, що в кожного представника, а саме, Ксенофонта, Платона, Аристотеля, були свої погляди і думки на розвиток економіки Стародавньої Греції. Кожен з представників вніс свій внесок.





Дата публикования: 2015-11-01; Прочитано: 320 | Нарушение авторского права страницы | Мы поможем в написании вашей работы!



studopedia.org - Студопедия.Орг - 2014-2024 год. Студопедия не является автором материалов, которые размещены. Но предоставляет возможность бесплатного использования (0.01 с)...