Студопедия.Орг Главная | Случайная страница | Контакты | Мы поможем в написании вашей работы!  
 

Практичні заняття. Семінар 3,4. Основні етапи та проблеми античної філософії (4год.)



Семінар 3,4. Основні етапи та проблеми античної філософії (4год.)

1. Особливості виникнення філософії в Давній Греції.

2. Досократична філософія:

а) проблема першоначала: мілетська школа, Геракліт, піфагорійці;

б) проблема буття; елеати, Емпедокл і Анаксагор.

3. Атомізм Левкіппа і Демокріта.

4. Софісти і Сократ – антропологічний поворот в античній філософії..

5. Філософія Платона – загальна характеристика.

6. Філософія Аристотеля – загальна характеристика.

Завдання для самостійної роботи

Підготовка рефератів з наведених тем:

1. Розуміння філософії в античну добу.

2. Проблема першопричини світу в античній натурфілософії.

3. Проблема буття в античній філософії.

4. Сутність полеміки Сократа з софістами.

5. Основні ідеї філософії Платона.

Контрольні запитання та завдання:

1. Які етапи виділяють в розвитку античної філософії?

2. Чому представників філософії “ранньої класики” називали натурфілософами?

3. У чому полягає філософський сенс апорій Зенона?

4. Що означає вислів “антропологічний поворот в античній філософії” і з іменами яких мислителів він пов’язаний?

5. Якими рисами відрізнялось розуміння світу за Платоном?

6. Яким був науковий здобуток Аристотеля?

Додаткова література:

Антология мировой философии. – М., 1969. – Т. 1.

Аристотель. Соч. В 4 т. – М., 1975.

Арістотель Нікомахова етика. К., 2002.

http://ae-lib.org.ua/texts/aristoteles__nicomachean_ethics__ua.htm

Арістотель Політика. – К., 2003.

Асмус В. Ф. Античная философия. – М., 1976.

Гегель Г. Лекции по истории философии. – СПб., 1993.

Герокліт Про природу // Тихолаз, А.Г. Геракліт. – К.: Абріс, 1995. – С.41–131.

Диоген Лаэртский. О жизни, учениях и изречениях знаменитых философов. – М., 1979.

Кессиди Ф. X. От мифа к логосу. – М., 1972.

Лосев А. Ф. История античной философии. – М., 1989.

Лукреций. О природе вещей. – М., 1983.

Марк Аврелий. Размышления. – М., 1985.

Платон. Діалоги. – К.: "Основи", 1995.

Платон. Бенкет. – Л.: Видавництво Українського Католицького Університету, 2005.

Рассел Б. Історія західної філософії. – К.: "Основи", 1995

Секст Эмпирик. Соч. В 2 т. – М., 1975.

Сенека. Моральні листи до Луцілія. – К., 1996.

http://ae-lib.org.ua/texts/seneca__ad_lucilium_epistularum_moralium__ua.htm

Тіт Лукрецій Кар Про природу речей // Антична література: хрестоматія. – К., 1968. – С.407-415. http://ae-lib.org.ua/ texts/lucretius__de_rerum_natura_by_zerov__ua.htm

Чанышев А. Н. Курс лекций по древней философии. – М., 1986.

Семінар 5,6. Головні ідеї філософії Середньовіччя й Відродження(3 год.)

1. Загальна характеристика філософії Середньовіччя: основні ідеї та персоналії.

2. Основні етапи розвитку середньовічної філософії:

a) патристика (Аврелій):

б) схоластика (Аквінський).

3. Головні теологічні проблеми Середньовіччя та їх філософські інтерпретації:

а) полеміка між номіналізмом і реалізмом;

б) проблема співвідношення віри і знання;

в) проблема людини: душа і тіло.

4. Загальна характеристика філософії епохи Відродження: основні ідеї та персоналії.

5. Гуманізм та новий ідеал людини.

6. Філософія М.Кузанськго.

7. Наука епохи Відродження (Л.да Вінчі, М.Коперник).

8. Пантеїзм Дж.Бруно.

Завдання для самостійної роботи

Підготовка рефератів з наведених тем:

1. Філософія Середньовіччя ті її зв’язок з християнською релігією та теологією.

2. Спроби доведення буття Бога в середньовічній філософії.

3. Нова натурфілософія епохи Відродження.

Контрольні запитання та завдання:

1. Яка головна особливість християнської середньовічної філософії?

2. Розкрийте зміст понять “апологетика”, “патристика”, “схоластика”.

3. Які головні теологічні проблеми Середньовіччя?

4. До якого знання відновлюється інтерес в епоху Відродження?

5. В чому полягає гуманістичний характер філософії доби Відродження?

6. Розкрийте зміст понять “теїзм”, “пантеїзм”, “космологія”.

Додаткова література:

Августин Святий. Сповідь. – К.: Основи, 1996.

Аквінський Т. Коментарі до Арістотелевої «Політики». – К.: Основи. – 2003.

Библия. Книги Священного писания Старого и Нового заветов. – М., 1968.

Боецій. Розрада від філософії. – К.: Вид-во Соломії Павличко "Основи", 2002.

Василій Великий. Морально-аскетичні твори. – Л.: Свічадо, 2007.

Горфункель А. X. Философия эпохи Возрождения. – М., 1980.

Гуревич А. Я. Проблемы средневековой народной культуры. – М., 1991.

Данте Алигьери. Божественная комедия. – М., 1992.

Кузанский Н. Об ученом незнании. – Соч. 2-х т. – М., 1979 – Т.1 /http://philsci.univ.kiev.ua/biblio/kuzanski.html

Культура эпохи Возрождения и Реформации. – М., 1981.

Лосев А. Ф. Эстетика Возрождения. – М., 1978.

Мак`явеллі Н. Державець. – К., 1998.

Монтень М. Опыты. – М., 1992.

Мор Т. Утопия. – М., 1978.

Роттердамський Е. Похвала Глупоті…– К., 1993.

http://ae-lib.org.ua/texts/erasmus__fool__ua.htm

Соколов В. В. Средневековая философия. – М., 1979.

Соловьев Э. Ю. Прошлое толкует нас. – М., 1991.

Федотов Г. П. Социальное значение христианства // Философские науки. – 1991. – № 3.

Чанышев А. Н. Курс лекций по древней и средневековой философии. – М., 1991.

Семінар 7. Західноєвропейська філософія Нового часу та доби Просвітництва (2год.)

1. Загальна характеристика філософії Нового часу: основні ідеї та представники.

2. Проблема методу в філософії Нового часу (Ф.Бекон, Р.Декарт).

3. Проблема емпіризму в філософії Ф.Бекона (програма “великого відновлення наук”, концепція “ідолів”).

4. Проблема раціоналізму в філософії Р.Декарта (принцип методичного сумніву, теза “cogito ergo sum”, вчення про “вроджені ідеї”).

Завдання для самостійної роботи

Підготовка рефератів з наведених тем:

1. Природознавство та філософія Нового часу.

2. Взаємозв’язок філософії й математики в добу Нового часу.

3. Соціальна концепція Т.Гоббса.

4. Проблема субстанції у Новий час: Декарт, Спіноза, Ляйбніц.

5. Людина як предмет філософського аналізу в добу Просвітництва.

Контрольні запитання та завдання:

1. У чому полягає зв’язок філософії Нового часу з математикою й природознавством?

2. Чому раціоналізм вважається протилежністю сенсуалізму?

3. У чому полягає сутність поглядів на субстанцію в новоєвропейській філософії?

4. Що означає поняття “скептицизм”?

5. Яка система поглядів і чому отримала назву Просвітництва?

6. У чому полягає сутність “механістичного принципу” філософії доби Просвітництва?

Додаткова література:

Бэкон Ф. Великое восстановление наук //Соч.: В 2т. – М., 1972 /http://ru.philosophy.kiev.ua/library/bacon/idol.html

Бэкон Ф. Новый Органон //Соч.: В 2т. – М., 1972. /http://ru.philosophy.kiev.ua/library/bacon/idol.html

Гоббс Т. Левіафан. – К., 2000.

Г`юм Д. Трактат про людську природу. – К., 2003.

Гельвецій К.А. Про людину, її розумові здібності та її виховання. – К., 1994.

Декарт Р. Міркування про метод. – К.: Тандем, 2001.

Декарт Р. Метафізичні розмисли. – К.: Юніверс, 2000.

Лейбниц Г.В. Монадология // Соч. в 4 т. – М., 1982. – Т.1 /http://ru.philosophy.kiev.ua/library/leibnitz/mon.html

Лябніц Г.-В. Принципи природи і благодаті, засновані на раціо // Філософська думка: український науково-теоретичний часопис. – К., 2008. – № 4. – С. 25–43.

Лок Д. Два трактати про врядування. К., 2001.

Нарский И. С. Западноевропейская философия XVII века. – М., 1974.

Паскаль Б. Думки. Філософська думка: український науково-теоретичний часопис.– К., 2009. – № 5. – С. 114–139.

Руссо Ж.-Ж. Про суспільну угоду. – К., 2001.

Спиноза Б. Этика // Избр. произв.: В 2 т. – М., 1957, – Т.2 /http://ru.philosophy.kiev.ua/library/spinoza/01/00.html

Спіноза Б. Теологічно-політичний трактат. – К., 2005.

Соколов В. В. Европейская философия XV-XVII веков. – М., 1984.

Семінар 8, 9. Визначальні риси німецької класичної філософії (4год.)

1. Загальна характеристика німецького ідеалізму ХVIII-XIX ст.

2. Система критичної філософії Канта.

3. Натурфілософія Шеллінга.

4. Система трансцендентального ідеалізму Шеллінга.

5. Діалектична логіка Гегеля.

6. Система абсолютного ідеалізму Гегеля.

7. Характеристика антропологічного матеріалізму Фойербаха.

Завдання для самостійної роботи

Підготовка рефератів з наведених тем:

1. Сутність теорії пізнання І.Канта.

2. Натурфілософські концепції філософів німецької класики.

3. Проблеми етики в німецькій класичній філософії.

4. Своєрідність діалектики Гегеля.

5. Філософська характеристика людини за Л.Фойербахом.

6. Філософська антропологія та філософія історії К.Маркса.

Опрацювання першоджерел:

Контрольні запитання та завдання:

1. Чому своє пояснення процесу пізнання Кант називав "коперніканським поворотом у філософії"?

2. Що означає поняття “суб’єкт” у Фіхте?

3. У чому полягає суть натурфілософії Шеллінга?

4. Що таке “абсолютна ідея” в філософії Гегеля?

5. З яких філософських позицій Фойєрбах критикував гегелівську філософію?

Додаткова література:

Гегель. Кто мыслит абстрактно? // Работы разных лет. В 2 т. – М., 1972. – Т.1.

Гегель. Г. В.Ф. Феноменологія духу. – К., 2004.

Гегель Г. Энциклопедия философских наук. В 3 т. М., 1974-1977.

Кант І. Критика чистого розуму. – К., 2000.

Кант І. Пролегомени до кожної майбутньої метафізики. – К., 2005. http://philsci.univ.kiev.ua/biblio/Kant/index.htm

Маркс К. Тезисы о Фейербахе //Маркс К., Энгельс Ф. Соч. 2-е изд. Т.3.

Фейербах Л. Основные положения философии будущего //Избр. филос. произв.: В 2 т. – М., 1995. – Т.1.

Фихте И.Г. Наукоучение в его общих чертах // Фихте И.Г. Соч. в 2-х т. –СПб.: Мифрил, 1993. – Т.2. – С.771 789.

Фіхте Й.Г. Промови до німецької нації. – Івано-Франківсь. – Вид-во "Лілея-НВ", 2003. – С. 110–134.

Шеллінг Ф.В. Про відношення образотворчих мистецв до природи // Мислителі німецького Романтизм. – Івано-Франківсь. – Вид-во "Лілея-НВ", 2003. – С. 364–372.

Шеллинг Ф.В.Й. Натурфилософия // Шеллинг Ф.В.Й. Сочинения в 2 т. – М.: “Мысль”, 1989. – Т.2. – С.472-495.

Семінар 10. Українська та російська філософія (2год.)

1. Зародження філософських учень у Київській Русі та їхні специфічні особливості.

2. Філософська освіта в братських школах та Києво-Могилянській Академії.

3. Філософські погляди Г.Сковороди.

4. "Філософія серця" П.Юркевича.

5. Філософія "української ідеї" (М.Драгоманов, М.Грушевський, В.Винниченко, Д.Донцов).

6. Філософія "всеєдності" В.Соловйова.

7. Релігійний екзистенціалізм М.Бердяєва.

Завдання для самостійної роботи

1. Який змістовний зв'язок існує між давньослов'янською міфологією та філософією Києво-Руської доби?

2. Який вплив виявило християнство на філософські ідеї мислителів Київської Русі?

3. У чому полягає специфіка філософських курсів професорів Києво-Могилянської Академії?

4. Що означає поняття "кордоцентризм" у філософії Г.Сковороди?

5. У чому полягає суть концепції "трьох світів" у філософії Г.Сковороди?

6. Що означає визначення "філософія серця" стосовно поглядів П.Юркевича?

7. Розкрийте зміст поняття "всеєдність" у філософії В.Соловйова.

8. Як визначається свобода в концепції М.Бердяєва?

Теми рефератів

1. Філософські ідеї Києво-Руської доби, їх зв'язок із міфологією та християнською релігією.

2. Києво-Могилянська Академія як осередок духовності українського народу.

3. Філософські курси в Києво-Могилянській Академії.

4. Філософська творчість Г.Сковороди.

5. Ідея "серця" в українській філософії.

6. Обґрунтування української національної ідеї в філо­софській творчості визначних українських мислителів (на вибір).

7. Учення про доброчинність та мораль у філософії В.Соловйова.

8. Людина як центральна проблема філософії з погляду М.Бердяєва.





Дата публикования: 2014-12-08; Прочитано: 923 | Нарушение авторского права страницы | Мы поможем в написании вашей работы!



studopedia.org - Студопедия.Орг - 2014-2024 год. Студопедия не является автором материалов, которые размещены. Но предоставляет возможность бесплатного использования (0.014 с)...