Студопедия.Орг Главная | Случайная страница | Контакты | Мы поможем в написании вашей работы!  
 

Палагута К.О



П 15 Інформатика та комп’ютерна техніка. Використання мови програмування Visual Basic для розв’язання економічних задач. Навчальний посібник для студентів спеціальностей 7.050106 “Облік і аудит”, 7.050105 “Банківська справа”, 7.050104 “Фінанси” денної та заочної форм навчання: Донецьк, 2005. - 137 с.

У навчальному посібнику викладено теоретичний матеріал за темами курсу “Інформатика та комп’ютерна техніка”, які присвячено вивченню основ алгоритмізації та програмування. У посібнику розглянуті основи створення програм у середовищі Visual Basic, основні оператори мови програмування, використання елементів управління, масивів, меню в програмах, створення програм з використанням підпрограм, файлів, застосування Visual Basic for Application для автоматизації роботи з документами у Microsoft Excel. У навчальному посібнику за кожною темою надані детально описані приклади виконання практичних завдань, індивідуальні завдання для самостійної роботи студентів, засоби контролю знань студентів.

ББК 32.973

Ó Палагута К.О., 2005

ÓДонецький державний університет

економіки і торгівлі

ім. М.Туган-Барановського, 2005

Вступ

Важливу роль у професійному зрості фахівця на сучасному етапі відіграє володіння комп’ютерними технологіями, вміння застосовувати обчислювальну техніку у повсякденній діяльності. Тому кваліфікований спеціаліст повинен мати високий рівень знань в області інформаційних технологій, вміти застосовувати на практиці різні програмні засоби, вільно адаптуватися до змін, пов’язаних з бурхливим розвитком комп’ютерних технологій. Цьому в значній мірі сприяє володіння основами алгоритмізації і програмування.

Мова програмування Visual Basic є об’єктно-орієнтованою мовою програмування, дає змогу студентам познайомитися з основами об’єктно-орієнтованого програмування, яке в сучасних програмах автоматизації професійної діяльності часто застосовується для настроювання середовища. Наприклад, об’єктно-орієнтовані технології використовуються у програмах 1С: Підприємство, Акцент – бухгалтерія та ін. Мова Visual Basic є також базовою для додатків Microsoft Office, які на теперішній час є найбільш вживаними для обробки текстової, табличної інформації, роботи з базами даних.

Навчальний посібник підготовлено по основних темах розділу “Основи програмування мовою Visual Basic” дисципліни “Інформатика та комп’ютерна техніка” у відповідності з типовою програмою базового рівня підготовки спеціалістів вищої кваліфікації з урахуванням сучасних досягнень в області комп’ютерних технологій.

Посібник містить сім розділів. У першому розділі розглядаються питання створення програм у середовищі Visual Basic 6.0 – основні поняття мови програмування, етапи створення програм. Другий розділ присвячено питанням використання операторів мови для організації розгалужених і циклічних обчислювальних процесів. У третьому розділі розглянуто розробку програм із застосуванням смуг прокручування, перемикачів, прапорців, груп, списків, що розчиняються, декількох форм. Четвертий розділ дає змогу познайомитися з процесом створення програм із застосуванням меню і масивів елементів управління та змінних. У п’ятому розділі розглядаються питання створення програм із використанням підпрограм – процедур і функцій. Шостий розділ присвячено знайомству з роботою з файлами. У сьомому розділі викладені основні поняття Visual Basic for Application для табличного процесору Microsoft Excel, правила роботи з редактором VBA, розглянуті питання створення функцій користувача, автоматизації розрахунків на робочому листі, роботи з формами у середовищі VBA.


1 Створення програм у середовищі Visual Basic 6.0.

Основні поняття - об'єкт, властивість, подія.

Середовище візуального програмування Visual Basic завантажується так само, як і будь-яка програма за допомогою головного меню операційної системи Windows: Пуск - Програми - … Для створення нової програми необхідно виконати команду меню File - New Project, обрати у вікні діалогу New Project значок Standard EXE, клацнути на кнопці Ok. У результаті виконання команди з'являються вікна проекту, у тому числі вікно першої форми з заголовком Form1. Можна приступити до створення програми.

Процес розробки програм у середовищі Visual Basic містить у собі 2 етапи:

Ø етап візуального програмування;

Ø етап програмування у вихідному коді.

1.1 Візуальне створення програми

На етапі візуального програмування створюються вікна (форми) програми, на них розташовуються необхідні елементи управління - текстові поля, кнопки, лінійки прокручування, прапорці та ін., визначаються властивості елементів, що зумовлюють зовнішній вигляд і особливості роботи в програмі.

Форми і всі елементи управління, які використовуються в Windows-додатках, є об'єктами. Мова програмування Visual Basic реалізує концепцію об'єктно-орієнтованого програмування, відповідно до якої програміст одержує можливість працювати з об'єктами так, як це виконується в навколишньому світі. Поняття об'єкта містить у собі елемент роботи (наприклад, форму, перемикач або командну кнопку), параметри об'єкта, що називаються властивостями, і програмні засоби для роботи з ним - методи.

Для створення нової форми проекту потрібно виконати команду меню Project - Add Form, створення інших об'єктів виконується за допомогою панелі елементів. Управління виведенням панелі елементів здійснюється за допомогою команди меню View - Toolbox.

За допомогою кнопок на панелі елементів можна помістити у форму необхідний елемент управління. Для цього потрібно клацнути на значку елемента управління, далі при натиснутій лівій кнопці миші визначити розмір і місце розташування елемента у формі. Коли об'єкт є виділеним, активним (рамка об'єкта містить маленькі прямокутники) можна змінити розмір об'єкта, переміщувати об'єкт за допомогою миші. Рисунок 1.1 - Вікно панелі елементів

Щоб ідентифікувати значок елемента на панелі, можна встановити на нього покажчик миші, при цьому з'явиться жовтий прямокутник із назвою відповідного об'єкта. На панелі елементів містяться такі основні елементи:

- Малюнок (PictureBox)
- Етикетка або поле напису (Label)
- Текстове поле, що можна використовувати для введення, виведення даних (TextBox)
- Група (Frame)
- Командна кнопка (CommandButton)
- Прапорець (CheckBox)
- Перемикач (OptionButton)
- Горизонтальна смуга прокручування (HScrollBar)
- Вертикальна смуга прокручування (VScrollBar)
- Таймер (Timer)

Кожний об'єкт характеризується набором властивостей. Властивість об'єкта визначає як об'єкт виглядає або як він себе поводить. Наприклад, властивостями об'єктів є їхні імена, надпис об'єкту, колір фону, символів.

Для зміни властивостей об'єктів необхідно відчинити вікно властивостей командою View - Properties Window. У вікні відображається список властивостей активного в даний момент об'єкта. Склад переліку властивостей залежить від типу об'єкта. Щоб змінити значення властивості потрібно клацнути на кнопці праворуч від рядка властивості або активізувати рядок і ввести дані за допомогою клавіатури.

Характеристика деяких властивостей об’єктів подана в таблиці:

Об'єкт Властивість Опис
     
Форма (Form) Name Ім’я об’єкту
Caption Опис - текст, який буде видаватися в заголовку форми
BackColor Колір форми
BorderStyle За замовчуванням приймає значення 2 - Sizable - розмір вікна під час роботи програми можна змінити за допомогою рамки. Якщо властивості привласнити значення, наприклад, 1 - Fixed Single, рамка стає недоступною
ControlBox Властивість управляє виведенням кнопок Згорнути, Розгорнути, Зачинити, системного меню. Якщо властивість приймає значення True (Істина), кнопки у вікні присутні, False (Брехня) - відсутні.
Командна кнопка (CommandButton) Name Ім’я елемента управління
Caption Надпис - текст на кнопці
  Font Шрифт надпису
     
Етикетка (Label) Name Ім’я елемента управління
Caption Надпис - текст, який друкується в формі
BackColor Колір фону
ForeColor Колір символів
Alignment Спосіб вирівнювання: Left Justify - по лівому краю, Right Justify – праворуч, Center - по центру.
AutoSize Розмір надпису визначається автоматично, якщо значення властивостей True (Істина), користувачем - при значенні False (Брехня).
Текстове поле (TextBox) Name Ім’я елемента управління
Text Надпис - текст, який друкується в полі
BackColor Колір фону
ForeColor Колір символів
Alignment Спосіб вирівнювання
Enabled Значення властивості True визначає, що поле можна використовувати як для введення, так і для виведення інформації, False – лише для виведення.

Для кожного об'єкта програми потрібно визначити його ім'я. Відповідно до узвичаєних угод про імена об'єктів перші три символи імені повинні відбивати вид елемента, інші символи - призначення. У таблиці подані сполучення перших символів для використовуваних елементів.

Об'єкт Перші 3 символи імені Приклад імені
Form frm frmMyForm
Picture Box pic picChema
Label lbl lblInfo
Text Box txt txtInput
Frame fra fraChoices
Command Button cmd cmdExit
Check Box chk chkSound
Option Button opt optLevel
HScrollBar hsb hsbSpeed
VScrollBar vcb vcbSpeed
Timer tmr tmrAnswer

Як приклад створення програми в середовищі Visual Basic описано процес розробки програми «Обчислення квадрата числа», у ході виконання якої користувач може ввести в поле Число будь-яке число і після натискання кнопки Обчислення в поле Результат вивести квадрат числа. Натискання кнопки Очищення призводить до видалення значень із полів Число і Результат, Вихід - до завершення роботи програми. Після запуску програми повинно з'явитися вікно, аналогічне поданому на рис.1.2.

Рисунок 1.2 - Вікно програми обчислення квадрата числа

У ході візуальної розробки програми необхідно створити елементи керування, визначити їхні властивості відповідно до опису, що подано в таблиці.

Об'єкт Властивість Значення
     
Форма (Form) Name frmSolve
Caption Програма обчислення квадрата числа
BackColor жовтий (властивість доцільно визначити за допомогою вкладинки Palette)
Командна кнопка (Command Button) Name cmdSqr
Caption &Обчислення·
Font Times New Roman Cyr, Bold (напівжирний), 12 пунктів
Командна кнопка (Command Button) Name cmdClear
Caption Очи&стка
Font Times New Roman Cyr, Bold, 12 п.
Командна кнопка (Command Button) Name cmdExit
Caption &Вихід
Font Times New Roman Cyr, Bold, 12 п.
Етикетка (Label) Name lblNumber
Caption Число:
Font Times New Roman Cyr, Bold, 14 п.
BackColor жовтий
ForeColor коричневий
AutoSize True
Етикетка (Label) Name lblResult
Caption Результат:
Font Times New Roman Cyr, Bold, 14 п.
BackColor жовтий
ForeColor коричневий
AutoSize True
     
Текстове поле (TextBox) Name txtNumber
Text порожній рядок - пробіл (властивість не повинна мати значення)
Font Times New Roman Cyr, Bold, 14 п.
Enabled True
Текстове поле (TextBox) Name txtResult
Text порожній рядок - пробіл
Font Times New Roman Cyr, Bold, 14 п.
Enabled False

Після створення форми, елементів управління, визначення властивостей об'єктів етап візуального програмування завершено.

1.2 Створення вихідного коду

Visual Basic є мовою, що орієнтована на опрацювання подій. Це означає, що визначені частини програми виконуються у відповідь на визначені події. Подією є, наприклад, клацання лівою кнопкою миші на командній кнопці (подія Click), натискання клавіші на клавіатурі (подія KeyPress).

Щоб увести вихідний код для визначеного елемента потрібно виконати подвійне клацання на елементі. У результаті відчиняється вікно коду, в якому міститься заголовок і останній рядок процедури. Дана процедура описує дії, що потрібно виконати, у випадку настання визначеної події (наприклад, для командних кнопок за замовчуванням створюється процедура для події Click - натискання лівої кнопки миші). Ім'я процедури містить ім'я об'єкта, знак підкреслення, назву події. Щоб змінити подію можна використовувати список у верхній правій частині вікна коду Procedure.

У процедурах можна змінювати властивості об'єктів. Для цього потрібно зазначити ім'я об'єкта, поставити крапку, визначити властивість, після знака = увести нове значення властивості. У цьому випадку знак = використовується як оператор привласнення. Властивостям об'єктів можна привласнювати числові та текстові значення. Якщо властивостям об'єктів слід надати текстові значення, їх треба зачинити у подвійні лапки (“_”). Наприклад,

txtZ.Text = 45 – властивості Text текстового поля txtZ привласнюється значення 45
txtMes.Text = “Помилка” – властивості Text текстового поля txtMes привласнюється значення рядка символів “Помилка”
lblY.Caption = 100 – властивості Caption етикетки lblY привласнюється значення 100
lblV.Caption = “Результат: ” – властивості Caption етикетки lblY привласнюється значення рядка символів “Результат: ”

У програмах можуть використовуватись змінні. Змінні – це ділянки оперативної пам’яті, в які протягом роботи програми можна поміщати різні дані. Звернення до ділянок пам’яті здійснюється за іменем. Тобто змінні – це значення, що зберігаються певний термін, можуть використовуватись для обчислень, привласнень значень властивостям, іншим змінним, змінюються протягом виконання програми.

Змінні, використовувані в програмі, потрібно оголосити в розділі оголошення змінних. Для цього у вікні коду в списку Object потрібно вибрати General (Загальний розділ), у списку Procedure - Declaration (Оголошення). На початку розділу доцільно ввести оператор Option Explicit. Даний оператор визначає, що в програмі заборонено використання змінних, які не оголошено. Якщо в процедурах будуть використовуватись змінні, які попередньо не оголошені, система видасть повідомлення про помилку. Щоб уникнути зайвих помилок оператор Option Explicit у програмах потрібно використовувати.

Для оголошення змінних використовується оператор Visual Basic Dim. При оголошенні змінних слід визначити їх ім’я, можна задати тип даних. Мова Visual Basic підтримує роботу з такими типами даних:

integer - ціле число
single - число
currency - грошове значення
string - рядок символів
byte - ціле число в діапазоні від 0 до 255
boolean - логічне значення, що може приймати лише значення True (Істина, 1) або False (Брехня, 0)

Якщо при оголошенні змінних не визначено їх тип, система працює зі змінними у відповідності з типами тих значень, які привласнюються змінним. Приклади оголошення змінних:

Dim X





Дата публикования: 2014-12-28; Прочитано: 172 | Нарушение авторского права страницы | Мы поможем в написании вашей работы!



studopedia.org - Студопедия.Орг - 2014-2024 год. Студопедия не является автором материалов, которые размещены. Но предоставляет возможность бесплатного использования (0.009 с)...