Главная Случайная страница Контакты | Мы поможем в написании вашей работы! | ||
|
План.
1. Первісні культи (срс).
2. Особливості ранніх та пізніх національних релігій.
3. Релігійна система Давнього Сходу, Давньої Греції та Риму (срс).
4. Китайські національні релігії: конфуціанство, даосизм, сучасний синкретизм.
5. Індійські національні релігії.
6. Іудаїзм - перша монотеїстична релігія (срс).
Особливості ранніх національних релігій
• об’єктами поклоніння були вже не духи, а боги, які, мали антропоморфний і деколи зооморфний характер;
• послідовний політеїзм (poly-багато, teoc – Бог), виникають ієрархії богів, на їх чолі стоять, як правило, боги Сонця чи Неба, або ж боги-деміурги;
• зародження уявлень про потойбічний світ та загробну відплату;
• особливості культової діяльності:
- існування спеціальних служителів культу – жреців;
- поява постійних культових споруд;
- формування релігійного ритуалу, основою якого були жертвопринесення.
Характерні особливості пізніх національних релігій:
• поширення релігійних вірувань та офіційного відправлення культу серед усіх верств населення;
• виникає стійка система приписів та заборон, які детально регулюють всі сфери життя віруючого;
• співіснування політеїзму та монотеїзму;
• спрощення ритуалів жертвоприношень;
• довготривалість існування.
Конфуціанство
Засновник - Конфуцій (Кун-цзи, Кун Фу-цзи, 551 – 479 рр. до Р.Х.).
Священна книга: “Лунь юй” (“Бесіди та судження”).
Кількість прихильників: 580 млн. чол.
Особливості:
• було не лише основною релігією, але й виконувало функції офіційної державної ідеології;
• вирізнялося байдужістю до містики і емоційного накалу (окрім загальнодержавного культу Неба не визнають жодних божеств);
• конфуціанські вчені були не так жрецями як чиновниками;
• базувалося на вченні про досконалу людину (цзюнь-цзи), основними чеснотами якої повинні бути: гуманність (жень) і почуття обов’язку (і), вірність і щирість (чжен), благопристойність і дотримання церемоній та обрядів (лі), строге підкорення старшим (сяо);
• форма стала еквівалентом релігійного ритуалу.
Наслідки:
• кожен китаєць, незважаючи на віросповідання, перш за все є конфуціанцем;
• культ предків сприяв розвитку культу сім’ї, клану, звідси – постійна тенденція до росту сім’ї, це з часом призвело до виникнення могутніх кланів, які було засновано на конфуціанських принципах: чіткого патерналізму, залізної дисципліни і строгого церемоніалу, консерватизму;
• культ освіченості, ієрогліфа призвів до появи верстви шеньши (вчених-чиновників);
• конфуціанство підтримало культ правителя “сина Неба”, який керує Піднебесною від імені великого Неба, отже утвердився культ Піднебесної, яка розглядалася як центр Всесвіту, вершина цивілізації.
Даосизм
Засновники: Лао-цзи (VI-V ст. до Р.Х.), Чжуан Чжоу (IV-III ст. до Р.Х.)
Священна книга: “Дао де цзін” (“Книга про шлях до доброчестя”).
Кількість прихильників: більше 31 млн. чол.
Особливості:
• заповнив вакуум містичного, що існував в конфуціанстві;
• базується на концепціях Дао, Інь і Ян;
• проповідує відносність буття, життя і смерті, принцип недіяння
• обгрунтування концепції безсмертя: в тілі людини є духи-монади і тому потрібно створити умови, щоби вони стали в тілі домінуючими, внаслідок чого тіло дематеріалізується.
Умови досягнення безсмертя:
• Регулювання тіла;
• Регулювання дихання;
• “Регулювання серця”.
• пантеон даосизму величезний, особливо виділяли кількох: імператора Юй Хуан Шанді (родоначальник китайців), Сіванму (богиня заходу), Паньгу (першоістота), Тайцзи (Велика Межа). Крім того входили герої і навіть прості люди, які проявили себе після смерті. Особливою категорією були безсмертні (ба-сянь).
• даоси не створили чіткої церковної структури; створювали храми, монастирі;
У 1957 р. створена проурядова Китайська даоська асоціація.
Наслідки:
- серед даосів з’явилися перші аскети;
- визвали розвиток алхімії, астрології (створили гороскопи), геомантії (фен шуй), медицини (внаслідок пошуків шляхів безсмертя).
Сучасна релігійна система Китаю (синкретизм).
Відбулося поступове поєднання:
• конфуціанства (домінувало в сфері етики і соціально-сімейних відносин);
• даосизму (звернення до сфери почуттів, з його магією, містикою);
• буддизму (замолював гріхи, породжував і підтримував мрії про світле майбутнє).
Ознаки синкретизму:
· еклектизм і універсалізм пантеону, терпимість у сфері культу, простота і легкість деіфікації нових святих;
· суттєвої різниці між богом, героєм і звичайною людиною, особливо після смерті не було;
· не стільки особисті зусилля релігійно активного індивіда, скільки поєднання незалежних від нього обставин визначали статус людини після смерті;
· звичка ставитися до божих сил не як до чогось надзвичайного, діяти за принципом “я – тобі, ти – мені”.
Індуїзм
Індуїзм дуже розпливчате поняття, яке охоплює образ життя, всю суму життєвих принципів, норм, цінностей, вірувань, обрядів, міфів і т.д.
Час заснування: ІІ-І тис. до Р.Х.
Священні книги: “Веди”, “Брахмани”, “Упанішади”, епічні поеми.
Кількість прихильників: 720 млн.чол.
Особливості віровчення
n спирається на категорії:
- Сансара - нескінченне коло перероджень душі людини;
- Карма – закон моральної відплати;
- Мокша – вічне злиття зі світовою душею (Брахманом), припинення перероджень;
- Дхарма - закон, порядок, якого потрібно дотримуватися, до основних заповідей належать:
- не заподіяння шкоди живому,
- правдивість,
- нестяжання,
- утримання від негативних почуттів,
- не прелюбодіяння.
- практика аскези, медитації;
- акцент на індивідуальний пошук шляхів спасіння;
- індуїзм тісно пов’язаний із поділом суспільства на варни, касти;
- для релігійної системи характерні структурна неоформленість, терпимість, свобода особистого вибору.
Пантеон індуїзму
Основні боги (Трімурті):
Брахма.
Основна функція – творець.
Світовий цикл триває 2 млрд. 160 млн. р. (одна доба в житті Брахми). Потім все гине у вогні і Брахма знову створює світ. Це триватиме 100 років життя Брахми
Вішну.
Основна функція – збереження.
Мав безліч перевтілень-аватар, але основними вважаються десять, зокрема Рама, Крішна, Будда, месія-Калка, прихід якого очікують.
Шива.
Основна функція – руйнування (бог смерті, змін), звичайно сприймається танцюючим, бог ритму і танцю. Вважається також грозою демонів, з якими постійно воює.
Жіноче джерело символізували дружини Шиви (богині плодовитості, яким до сих пір приносять людські жертви).
Богиня Калі вважається покровителькою всіх занятих нечистими справами.
Дата публикования: 2015-09-17; Прочитано: 222 | Нарушение авторского права страницы | Мы поможем в написании вашей работы!