Главная Случайная страница Контакты | Мы поможем в написании вашей работы! | ||
|
Теорії індустріального суспільства. Науково-технічна революція справила великий вплив на всю систему сучасної політичної економії. Основи індустріальної концепції було закладено ще у працях Веблена. Родоначальником концепції «індустріального суспільства» вважають американського економіста П. Дракера, який у 40-х рр. опублікував кілька праць, присвячених цій проблемі: «Майбутнє індустріальної людини» (1942), «Ідея корпорації» (1946), «Великий бізнес» (1947), «Нове суспільство. Анатомія індустріального ладу» (1949). Становлення «індустріальної системи» він відносить до XX ст. Її основу створюють великі підприємства й корпорації, що здійснюють масове виробництво. «Індустріальна система» знаменує перехід до «індустріального суспільства». Центральним інститутом «індустріального суспільства» є велике спеціалізоване підприємство. Дракер визначає два різновиди «індустріального суспільства»: капіталістичне й соціалістичне. Капіталістичне «індустріальне суспільство» Дракер називав «вільним», а соціалістичне — «рабським».
У 60-х рр. теорію «індустріального суспільства» розвинули американський соціолог і економіст Уолт Ростоу, французькі соціологи Жак Еллюль і Раймон Арон. Ростоу опублікував книжку «Стадії економічного зростання. Некомуністичний маніфест» (1960), який виклав власну концепцію суспільного розвитку, як альтернативу марксистській формаційній теорії. Він виділяє п'ять стадій економічного зростання: 1) традиційне суспільство, 2) підготовка передумов для піднесення, 3) піднесення, 4) рух до зрілості, 5) ера високого масового споживання. Cаме Четверта стадія характеризується постійним прогресом, удосконаленням техніки, поширенням нової технології на всю сферу господарської діяльності, більш швидким зростанням випуску продукції порівняно зі зростанням кількості населення. стадію Ростоу називає «індустріальним суспільством». Найхарактернішою рисою п'ятої стадії економічного зростання є випуск товарів тривалого користування. На цій стадії змінюються пріоритети суспільства. На перший план виходить не виробництво, а «споживання і благоденство в самому широкому розумінні»3. П'ятою стадією Ростоу не завершує періодизацію суспільного розвитку. Майбутнє суспільство він зв'язує зі стадією «за споживанням», для неї характерним є переважання сімейних та інтелектуальних цінностей над споживанням.
Рачмон Арон — французький соціолог. Свою концепцію індустріального суспільства він виклав у таких творах: «18 лекцій про індустріальне суспільство» (1962) та «Три нариси про індустріальну епоху» (1966), Індустріальне суспільство він визначає як таке, у котрому найбільш поширеною формою виробництва є велика промисловість. Такому суспільству притаманні повне відокремлення від сім'ї, технологічний поділ праці, нагромадження капіталу, концентрація робітників. Він також виділяє два типи індустріального суспільства: капіталістичне й радянське. Різницю між ними він бачить у формі власності на засоби виробництва і способах регулювання економіки. Жак Елпюль — французький соціолог, розробив концепцію «технологічного суспільства». Основою «технологічного суспільства» у нього є техніка, яка панує над суспільством і людиною.
Теорія постіндустріального суспільства широко визнана і розповсюджена в Західному світі. Теорія постіндустріального суспільства розглядає формування і розвиток суспільства на основі прогресу наукового знання, технології суспільного виробництва. Термін "постіндустріальне суспільство" виник ще на початку XX століття. Вважається, що термін "постіндустріальне суспільство" зі змістом, наближеним до сучасного (хоч і ще далекого від нього), введений у науковий оборот у 1958 р. американським соціологом Д. Рісменом, який певною мірою виявив розуміння внутрішнього змісту теорії постіндустріального суспільства.
Белл визначає постіндустріальне суспільство як «суспільство, в економіці якого пріоритет перейшов від переважного виробництва товарів до виробництва послуг, проведення досліджень, організації системи освіти і підвищення якості життя, в якому клас технічних спеціалістів став основною професійною групою.
ТОФФЛЕР (Toffler) Олвин - книга “Шок майбутнього”. Її осн. ідея: прискорення соціальних і технологічних змін створює все більше труднощів для адаптації, надають шоковий вплив на індивіда і на про-во в цілому. В даних умовах збереження демократії можливе лише на основі її розширення і визнання плюралізму як осн. принципу у всіх сферах товариств. життя. Ці ідеї були теоретично поглиблено у книзі “Третя хвиля”. Тоффлер констатує крах усіх соціальних ін-тів і прагне виявити тенденції, що саме напрям наукової думки (від аналізу до синтезу) веде від централізації до децентралізації, чи від скупченості на підприємствах до надомному праці в “електронному котеджі”, від уніфікації до різноманіття життя в децентралізованих громадах. Криза, пережита суч. про-вом, Т. пояснює переходом до нової цивілізації “третьої хвилі” (перша - аграрна цивілізація, друга-індустріальна).
Дата публикования: 2015-02-03; Прочитано: 4514 | Нарушение авторского права страницы | Мы поможем в написании вашей работы!