Главная Случайная страница Контакты | Мы поможем в написании вашей работы! | ||
|
1. Основні причини зміни світоглядних орієнтирів при переході
від Античності до Середньовіччя.
2. А. Блаженний - засновник християнської антропології.
3. Сповідальна танатологія Аврелія Августина.
4. Провідні ідеї схоластики та їх історичне значення.
5. Провідні ідеї містики та їх роль у людському самоусвідомленні.
6. Полеміка номіналізму і реалізму в середньовічній філософії.
7. Концепція гармонії віри та розуму у філософії Т. Аквінського.
Ключові терміни: Біблія. Теоцентризм. Креаціонізм. Теологія. Теїзм. Абсолют. Одкровення. Екзегетика. Патристика. Апо-логетика. Систематика. Схоластика. Універсалії. Реалізм. Номі-налізм. Містицизм. Теодицея. Есхатологія.
Питання для творчого осмислення теми
1. Які основні ознаки середньовічної філософії?
2. Розкрийте і поясніть основні відмінності у світогляді Античнос-
ті і європейського Середньовіччя.
3. Чому філософи епохи Середньовіччя були релігійними мислителя-
ми?
4. Філософи Середньовіччя головними вважали не "тілесні", а "духов-
ні" характеристики людини. Як ви розумієте і що включаєте в тілесні
та духовні характеристики? Які з них будуть визначальними у
Вашому розумінні? Чи є між ними взаємовплив? Якщо є, то в чому
він виявляється? Як ви ставитесь до "середньовічного" підходу з
приводу цього питання? Аргументуйте свої відповіді.
5. Чому християни називали себе "новими людьми"?
6.Які філософські джерела теоцентризму?
7. Яке завдання виконувала епоха патристики?
8. Як вирішується питання про співвідношення віри і розуму в Тертулі-
ана, Августина і Т.Аквінсьюго?
9. Що зближує Августина і Платона і що їх роз'єднує?
11. Чому саме Августин Блаженний є автором розуміння часу як
однолінійної перспективи?
12. За якими критеріями Августин поділяє історію на періоди і в
чому вбачає мету історії?
13. Як ви розумієте вислів Тертуліана: "Остерігайтесь, щоб вас не зваби-
ли філософією"?
14. Що таке "схоластика"?
15. Відомий представник середньовічної схоластики Іоан Скот Еріуге-
на (810—877) у своїх працях "Про розділення природи", "Про
провидіння" визначає такі позиції:
- "Світ або буття поділяється на суще та несуще";
- "Істинна філософія є істинна релігія, і навпаки, істинна релігія є
істинна філософія";
- "Бог є у всьому, він існує як сутність всього, буття Бога - це творе-
ння";
- "Самопізнання - основний шлях споглядання Бога та пізнання
світу".
Проаналізуйте такі світоглядні позиції Еріугени. Дайте характе-
ристику його вчення про буття і пізнання світу, співвідноше-
ння віри та знання.
16.У чому суть суперечки між номіналістами та реалістами? Що оз-
начає концептуалізм?
17.Визначний представник схоластичного реалізму Ан-
сельм Кентерберійський (1033-1099) пропонує оригінальне
доведення буття Бога: "Навіть безумець, який вигукнув, що
немає Бога, розуміє слово "Бог" як таке, що означає істоту,
вищої і досконалішої від якої помислити неможливо. Отже, Бог
реально існує в свідомості при одній думці про нього. А джере-
лом такої думки є він сам - Бог, який існує реально поза люд-
ською свідомістю". Ваш коментар такого доведення, побудо-
ваного філософом-схоластом. В якій мірі воно може бути аргу-
ментом на користь буття Божого, а в чому, на Вашу думку його
слабкі сторони?
18.У праці "Діалог між філософом, іудеєм і християнином" П'єр
Абеляр (1079-1142), філософ і церковний діяч середньовіч-
чя, пише: "...люди особливо вихваляються вустами... І до
такого ступеня зухвалими і зарозумілими робить їх виклю-
ченість власного переконання, що всіх тих,кого вони вважа-
ють іншими від них по вірі, вони оголошують чужими для
милосердя Божого, і, осудивши всіх інших, вважають блаже-
нними тільки себе". Проаналізуйте цю думку П. Абеляра з по-
зиції логіки, життєвої практики та моралі. В якій мірі ці слова
актуальні в наш час, зокрема з огляду на відсутність толеран-
тності як у світському так і в церковному житті? Чому нічого
не змінилось у цьому плані за такий тривалий час? Чи це –
вічна проблема?
19. Чому і нині не припиняється суперечка між номіналіс-
тами і реалістами?
20. Тома Аквінський, засновник християнської філософії томі-
зму, названий "ангельським доктором", вважав, що те, чого
не може довести філософія, доводить релігійна віра, у свою
чергу, філософська логіка допомагає зміцнювати релігійну ві-
ру. Зокрема, буття Бога підтверджується 5-ма логічними дове-
деннями:
- "Бог як першопричина руху";
- "Бог як першоджерело творення";
- "Бог як абсолютний еталон якостей";
- "Бог як абсолютна цілеспрямовуюча сила";
- "Бог як першопричина існування".
Поясніть кожне з цих доведень. Поясніть, чому, виходячи
з таких доведень, теолог приходить до висновку, що Бог не
тільки є, а й мусить бути?
20. У чому суть теорії "двох істин"?
21. Як вирішувалась проблема Трійці у середні віки?
22. Чи вважаєте ви середні віки "темними віками"?
23. Які риси середньовічної філософії зберегли свою актуаль-
ність?
Дата публикования: 2014-12-11; Прочитано: 909 | Нарушение авторского права страницы | Мы поможем в написании вашей работы!