Студопедия.Орг Главная | Случайная страница | Контакты | Мы поможем в написании вашей работы!  
 

End Sub. Програми складаються з операторів і називаються програмними кодами



’Інші процедури

Програми складаються з операторів і називаються програмними кодами.

Basic - програма складається з програмних рядків. Один програмний рядок не повинен бути довшим за 255 символів. Якщо програмний рядок не поміщається в один рядок на екрані монітора, тоді він може складатися з кількох звичайних рядків (при цьому в кінці попереднього рядка ставлять пропуск та символ підкреслення). Кілька команд в одному рядку розділяється символом «:» - розділювач між операторами.

Програма – впорядкована послідовність команд для комп’ютера.

Переклад програми з однієї мови програмування на іншу називається ТРАНСЛЯЦІЕЮ.

ТРАНСЛЯТОР - це програма, яка перетворює програму, написану мовою високого рівня, в машинні коди. Транслятори поділяються на КОМПІЛЯТОРИ та ІНТЕРПРЕТАТОРИ.

Інтерпретатор - це програма, яка здійснює переклад команд і програм, написаних мовою високого рівня, в коди машини і забезпечує негайне їх виконання. Повторний запуск програми супроводжується повторним перекладом, тому що сам переклад у пам`яті машини не зберігається.

Компілятор перекладає програму в коди машини, але на відміну від інтерпретатора, не виконує її, а зберігає перекладений текст у вигляді окремого файлу. При повторному запуску ні текст програми, ані транслятор можна не використовувати, тому що переклад зберігається у пам`яті машини.

Структура програми:

Show

<оператор 1>

<оператор 2>

<оператор 3>: <оператор 4>

<оператор 5>

Основні компоненти середовища VB

1. Label (напис ) – елемент керування, що застосовується для відображення інформації, яку користувач не може змінити безпосередньо там. Де вона знаходиться. Часто виколристовується для виведення заголовків і написів на формі. Напис містить текст, який можна прочитати під час виконання програми.

2. CommandButton ( командна кнопка ) – елемент керування, що застосовується для запуску чи закінчення деякого процесу. Здійснює виконання покладених на неї програмних функцій.

3. TextBox (текстове поле ) – вікно, яке можна помістити на формі в режимі розробки, а вводити текст у це вікно користувач може в режимі виконання програми або програмним способом, використовуючи процедуру обробки подій.

4. OptionButton (кнопка-перемикач ) – елемент керування, який використовується, якщо користувачеві потрібно вибрати одну з декількох наявних можливостей. Розміщаються на формі групами і повинні працювати спільно. Для цього вони створюються як масив за допомогою буфера обміну.

5. CheckBox (індикаторна кнопка ) – елемент керування, що використовується для встановлення прапорця. При кожній зміні користувачем стану прапорця використовується подія Click, яка виникає або після клацання на ньому ЛКМ, або після встановлення фокуса клавішею Tab і наступному натисканні клавіші Space Bar.

6. ListBox (список ) – елемент керування, що служить для виведення значень змінних у кілька рядків. Н-д, при табулюванні функції. Для додавання рядка у список використовується метод Additem. Його синтаксис має вигляд: NameList.Additem рядок. Якщо кількість рядків, що додаються в список, перевищує висоту поля списку, автоматично додається смуга прокручування. Методу значення можна лише передати, але не присвоїти.

7. Image (зображення ) – елемент керування, що служить для розміщення графічного зображення у формі. Для масштабування розмірів зображення відповідно до розмірів елемента необхідно використовувати властивість Stretsh. Перед тим, як завантажувати зображення необхідно задати значення True даної властивості.

8. SetFocus – метод, який передає фокус об’єкту, до якого цей метод застосовано (тобто встановлюється курсор на вказаному об’єкті).

Властивості об’єктів

  1. Alignment – вирівнювання тексту (зліва, справа, по центру).
  2. BorderStyle – тип границі.
  3. BackColor – колір фону (заливки).
  4. ForeColor – колір шрифту.
  5. Font – вибір шрифту, розміру, накреслення.
  6. Caption – заголовок елемента управління (текст, що з’являється на об’єкті).
  7. Visible – видимість об’єкта під час виконання програми (true або false).
  8. Value – значення.

Спільні властивості елементів керування

- ім’я (Name)

- шрифт (Font) – для написів та повідомлень

- вибір кольору фону та написання (BackColor, ForeColor)

- вирівнювання (Alіgnment) – 0-зліва, 1-справа, 2-по центру.

- видимість (Visible)

- розташуваня (Left, Top, Height i Width)

Left – відстань від лівого краю екрана чи форми

Top – відстань від верхнього краю екрана чи форми

Height – висота елемента

Width – ширина елемента

Зовнішній вигляд елемента керування можна змінити під час виконання програми, змінюючи значення цих властивостей. Розміри елементів вимірюються у твіпах (1 дюйм=1440 твіпів=12,2 см).

Тобто 1 мм=120 твіпів. Властивості Left, Top можуть набувати і від’ємних значень, тоді елемент буде розміщений за межами вікна чи форми.

Тема 11. Величини та вирази у програмуванні

Дані – числова або текстова інформація, яку опрацьовують за допомогою комп’ютера.

Дані складаються з величин, які поділяються на:

- сталі та змінні (за принципом зміни значення в процесі виконання алгоритму);

- числові та текстові (за типом значень).

Числові величини поділяються на цілі та дійсні (короткі та довгі). У Visual Basic можна зберігати і використовувати числові дані 6 типів: byte, integer, long, single, double, currency.

Byte – 0-255, Integer – від -32468 до 32767, Long – від -47483648 до 2147483647, Single – дійсні з плаваючою крапкою, Double – з великою кількістю значущих цифр дійсних чисел, Currency –висока точність при округленні, що впливає на результати при роботі з фінансами.

Типи нечислових даних: Boolean, string, date, variant (довільний тип даних), object.

Значення текстових величин записується в подвійних лапках і не довші 255 символів.

Типи величин описуються на початку програми або за допомогою спеціальних знаків справа від назви величини. Цілі короткі &(2Б), цілі довгі %(4Б), дійсні короткі! (4Б), дійсні довгі # (8Б), текстові $ (1Б).

Const змінна (As тип) = значення

Сталі бувають двох типів: вбудовані та користувацькі.

Користувацькі константи описують та створюють так:

У зображеннях сталих з фіксованою крапкою розміщення десяткової крапки вказує на величину числа. Наприклад, 2. -10. 0.0006 90000000.

Зображення сталих з плаваючою крапкою використовується для зручного написання дуже малих та дуже великих чисел. Відповідна стала зображається так: +mЕ+p, тут m - мантиса числа, р - порядок числа (0<p<38). Наприклад, 2Е 0, -1Е1, 0.6Е-3, 9Е7.

Стала називається НОРМАЛІЗОВАНОЮ, якщо 0.1<m<1.

Оскільки розміщення десяткової крапки явно не вказує на величину числа, то кажуть, що “крапка плаває”.

Оператори опису типів записуються, як правило, на початку програми, так як це робиться в навчальній алгоритмічній мові.

Типи величин необхідно вказувати для того, щоби ЕОМ отримала інформацію про:

- кількість байтів, яку потрібно відвести для зберігання значення величини у пам`яті;

- діапазон допустимих значень величини;

- множину допустимих операцій над величинами цього типу.

Запис виразів та величин

Вираз визначає операції над даними. Виконуючи їх, отримуємо деякий результат. Відповідно до типу результату розрізняють арифметичні та текстові вирази.

Арифметичні вирази описують дії з числовими даними. Результатом буде число. Арифметичні вирази будує користувач відповідно до умови задачі зі сталих, змінних, функцій, з`єднуючи їх за певними правилами знаками арифметичних операцій.

Знаки арифметичних операцій: ^ піднесення до степеня; * множення; / ділення; + додавання; - віднімання., \ ціла частина від ділення, mod - залишок від ділення.

Два знаки не можуть стояти поруч.

Послідовність виконання операцій визначається правилом пріоритетів.

Є 4 рівні пріоритетів:

- обчислюються значення функцій, якщо вони входять до виразу;

- виконуються всі наявні операції піднесення до степеня;

- виконуються операції множення та ділення;

- виконуються операції додавання та віднімання.

Операції одного рівня виконуються послідовно зліва направо.

Для зміни природної послідовності виконання операцій використовуються круглі дужки.

Мова програмування – система позначень, яка використовується для запису алгоритмів для виконання їх на ЕОМ.

Складовими мови програмування є алфавіт, синтаксис та семантика.

Алфавіт – літери латинського алфавіту, цифри, знаки арифметичних операцій, спеціальні символи, ключові слова мови.

Синтаксис мови – сукупність правил побудови команд.

Семантика мови – сукупність правил виконання комп’ютером команд, записаних мовою програмування.

Алфавіт мови Basic складається з таких символів:

- латинські букви від A до Z;

- цифри від 0 до 9;

- знаки математичних операцій: + – * / ^ \;

- знаки відношення: =, <, >, >=, <=, <>;

- розділові знаки:.,:; " () _;

- спеціальні символи:! # $ % та інші.

Оператор (команда) = службове слово + список операндів

Службове слово вказує на _______________________________________.

Операнди – це_________________________________________________.

За призначенням оператори мови Basic поділяються на такі групи:

- описові оператори - використовуються для опису типів змінних, розмірів масивів і нестандартних функцій;

- оператори присвоєння - використовуються для надання початкових значень та зміни біжучих значень змінних;

- оператори введення-виведення - використовуються для введення-виведення інформації, зокрема, для організації діалогу користувача з ЕОМ;

- оператори керування процесом опрацювання інформації – сюди входять оператори переходу, умовний оператор, оператори циклу...

- інші оператори - забезпечують додаткові можливості: оператори підтримки файлової структури, оператори графіки, звукових ефектів тощо.

В операторах важливу роль відіграють службові слова - набір англійських слів, які входять у конструкції операторів і позначають дії, які необхідно виконати над даними.

!!! Вирази описуються в одному або в кількох рядках без знаку переносу і без дублювання знаків арифметичних операцій при переносі (допоміжні рядки не нумеруються). Показники степеня, індекси, чисельники та знаменники розміщуються у горизонтальному рядку.

Стандартні функції мови програмування

SQR (X) квадратний корінь з числа х

|x| ABS (X) модуль числа х

sіn x SІN (X) синус кута х в радіанах

cos x COS (X) косинус кута х в радіанах

tg x TAN (X) тангенс кута х в радіанах

arctg x ATN (X) арктангенс числа х

ln x LOG (X) натуральний логарифм числа х

EXP (X) експонента в степені х

[x] ІNT (X) ціла частина числа х, не більша від х

sіgn x SGN (X) знак числа х

Наведемо приклади:

Математичні В и р а з и мовою Basic

вирази неправильно правильно

A/B*C A/B/C

5A+3B 5*A+3*B

A*-B A*(-B)

SІNX+B SІN(X)+B

X+1/X+2.5 (X+1)/(X+2.5)

SІN^2(X) SІN(X)^2

5*X/(COS(5X)+B) 5 *X/(COS(5*X)+B)

SQR(LOG(X)) SQR(ABS(LOG(X))

(-8)^(1/3) невизначено

Від`ємне число до дійсного степеня підносити не можна.

Крім цих операцій існує ще операція цілочисельного ділення (знак \).

Внаслідок її виконання відкидається дробова частина результату.

Наприклад, 269 \ 100 = 2; 38 \ 5 = 7;

7 \ 2 = 3; 3 \ 5 = 0.

Завдання для самостійного виконання:

1. Запишіть оператори оголошення змінних А цілого типу, В логічного типу, С рядкового типу двома способами:

· з використанням ключового слова As;

· з використанням суфіксів.

____________________________________________________________________________________________________________________

2. Вкажіть тип констант: 3; 300; 5.4; True; “324”.

__________________________________________________________

__________________________________________________________

3. Обчислити значення виразів:

1. 17 mod 3___________________________________________

2. 18 \ 5______________________________________________

3. Int(3.7) ____________________________________________

4. Sgn(–6)____________________________________________

5. Abs(3–8)___________________________________________

6. Sqr(36) ____________________________________________

7. Log(Exp(5)) ________________________________________

8. Cos(0)_____________________________________________

9. Sqr(Abs(36-100))____________________________________

4. Запишіть оператори присвоєння, які виконують такі дії:

· змінній S присвоїти значення суми змінних А і В

____________________________________________________

· обчислити значення добутку змінних А і В і результат присвоїти змінній С

____________________________________________________

· подвоїти значення змінної А

____________________________________________________

· змінити знак змінної t_ ________________________________

5. Чому дорівнює значення х після виконання послідовності присвоювань:

· у=2, х=у х=______

· х=8, х=х+2 х=______

· х=5, х= –х х=______

· х=10, х=х+3 х=______

· y=2, x=y, x=3*x–y х=______

6. Після виконання оператора х=у+х нові значення змінних х =10, у =3. Чому дорівнювали значення х та у до виконання оператора присвоєння? х=______, у=______.

7. Після виконання оператора х=у+х нові значення змінних х =3, у =10. Чому дорівнювали значення х та у до виконання оператора присвоєння? х=______, у=______.

8. Поясніть призначення та дію вказаних операторів:

· А=val(Text1.Text)____________________________________

· Text3.Text=str(b)_____________________________________

· С=7________________________________________________

· A=A+6_____________________________________________

· Y=X*3+8___________________________________________

· B=X>Y_____________________________________________

· Command1.Caption=”Привіт!”__________________________

_____________________________________________________

· Dim A As Integer, B,C As String, D As Boolean_____________

_____________________________________________________

9. Запишіть оператори присвоєння, які виконують такі дії:

· змінній А цілого типу присвоїти значення властивості текстового поля Text1

_____________________________________________________

· вивести до текстового поля Text2 значення змінної В типу Single

_____________________________________________________

· властивості Caption елемента Label1 присвоїти значення “Новий текст”

_____________________________________________________

10. Запишіть програмний код обчислення площі круга та довжини кола за заданим діаметром D. (Число D вводиться до текстового поля Text1, результати виводяться до текстових полів Text2 і Text3).

________________________________________________________

________________________________________________________

________________________________________________________

________________________________________________________

________________________________________________________

________________________________________________________

________________________________________________________

________________________________________________________

11. Записати вирази мовою програмування:

  1. ________________________________________________
  2. ________________________________________________
  3. ________________________________________________
  4. ________________________________________________
  5. ________________________________________________
  6. ________________________________________________

7. ________________________________________________

8. ________________________________________________

9. ________________________________________________

10. ________________________________________________

11. ________________________________________________

12. ________________________________________________

13.

__________________________________________________________________

14.

_______________________________________________________________

15.

__________________________________________________________________

16.

__________________________________________________________________

12. Створити простий лінійний проект засобами мови програмування Visual Basic

1) Розробити форму до задачі;

2) Описати елементи управління, що розміщені на формі;

3) Скласти математичну модель задачі;

4) Скласти блок-схему алгоритму;

5) Скласти програмний код, який реалізує алгоритм.

Проект «Будівельний магазин». У магазині купують буд. матеріали: Цемент по 25 грн. за кг, Плитка по 18 грн. за шт.., Гіпс по 19 грн. за кг. Покупець обирає матеріали, вводячи кількість кілограмів або штук. Програма обчислює вартість покупки.

Дано:_____________________________________________________

__________________________________________________________

Знайти:___________________________________________________

Метод:___________________________________________________

Словесний алгоритм:

__________________________________________________________

__________________________________________________________

__________________________________________________________

__________________________________________________________

Конструювання форми: Готова форма:

       
   


Блок-схема алгоритму: Програмний код:

                       
                       
                       
                       
                       
                       
                       
                       
                       
                       

_____________________________

_____________________________

_____________________________

_____________________________

_____________________________

_____________________________

_____________________________

_____________________________

_____________________________

Пояснення до програмного коду:

__________________________________________________________

__________________________________________________________

__________________________________________________________

__________________________________________________________

__________________________________________________________

__________________________________________________________

__________________________________________________________

__________________________________________________________

Присвоїти значення змінній означає:__________________________

____________________________________________________________________________________________________________________


Тема 12. Вказівки розгалуження

Розгалуження – це така форма організації дій, при якій в залежності від виконання чи невиконання деякої умови здійснюється або одна, або друга послідовність дій.

Умова – це будь-яке твердження або запитання такого типу, що допускає лише дві можливі відповіді: «так» або «ні». Перевірка умови повинна бути допустимою дією виконавця. Умову записують за допомогою логічного виразу. Логічні вирази бувають прості і складені.

Простий логічний вираз – це два арифметичних вирази, з’єднані знаками відношення.(<, >, =,<>, >=, <=). Наприклад, a>5, cos(x)<=0, a<>b.

Складений логічний вираз – це декілька простих логічних виразів, з’єднаних назвами логічних операцій: NOT, AND, OR.

Операція NOT А дає істинний результат, якщо логічний вираз А є хибний і навпаки.

Операція А AND В дає істинний результат, якщо обидва логічні вирази є істинні.

Операція А OR В дає істинний результат, якщо хоча б один з логічних виразів є істинним.

Приклад. Нехай x=3, y= -9. Обчислити значення логічних виразів.

Прості вирази Значення Складені вирази Значення
Х=3   Not Y<= -50  
X<Y   1<x and x<5  
7 mod 3=1   x>4 or y< -15  
Y\2=4   x>4 or y> -15  

Якщо відповідь на умову є позитивною, то виконується серія команд «оператор1», якщо ж відповідь негативна, - серія команд «оператор2». Після виконання <серії команд> виконавець переходить до наступної після розгалуження команди.


+ -

 
 


Така алгоритмічна конструкція називається «Повне розгалуження». Їй відповідає повний умовний оператор:

If <умова> Then <оператор 1> Else <оператор 2>

Іf A<5 Then A=A+1 Еlse А=А*2

Якщо умова істинна (true), то виконуються послідовність операторів після слова Then, а якщо хибна (false), то керування передається на оператор, що слідує за Else.

Може статися, що у випадку невиконання умови не потрібно виконувати ніяких дій. Тоді використовується коротка форма розгалуження.

If <умова> Then <оператор 1>

+ –

If A<5 Then A=A+1

Якщо умова істинна (true), то виконуються послідовність операторів, а якщо хибна (false), то керування передається на оператор, що слідує за оператором End If

У випадку, коли необхідно використовувати декілька вказівок розгалуження, вкладених одна в одну, краще замінити їх оператором вибору. Оператор вибору Select Case дозволяє вибрати одну з декількох груп команд залежно від значення деякої змінної.

Синтаксис оператора:

Select Case TestValue





Дата публикования: 2014-11-04; Прочитано: 791 | Нарушение авторского права страницы | Мы поможем в написании вашей работы!



studopedia.org - Студопедия.Орг - 2014-2024 год. Студопедия не является автором материалов, которые размещены. Но предоставляет возможность бесплатного использования (0.038 с)...