Главная Случайная страница Контакты | Мы поможем в написании вашей работы! | ||
|
Терцина (іт. terzina, від terra rima — третя рима) — строфа з трьох рядків
п’ятистопного ямба, в якій середній рядок римується з крайніми (першим і третім) у наступній строфі, завершуючись окремим рядком, римованим з другим рядком попередньої строфи. Схема: аба бвв вгв гдг і т. д.
Наприклад:
Земную жизнь пройдя до половины,
Я очутился в сумрачном лесу,
Утратив правый путь во тьме долины.
Каков он был, о, как произнесу,
Тот дикий лес, дремучий и грозящий,
Чей давний ужас в памяти несу.
Терцина вперше була використана в поемі Данте і мала наслідувачів
майже в усіх європейських літературах.
10. Уявлення про світ у «Божественній комедії»
Дантівська земля має форму кулі і розташовується, згідно з середньовічними переконаннями, у центрі Всесвіту. Північна півкуля населена людьми, південна — безлюдна і вкрита океаном, лише посередині Всесвіту підноситься велика гора, де Данте розташовує чистилище — царство, у якому душі померлих, що грішили, але розкаялися за життя, отримують муки, щоб позбавитися своєї вини, вознестися у рай. Земля оточена дев’ятьма небесними сферами: сімома сферами планет, зірковим та кристалічним небом. За ним, у просторі, де вже не діють фізичні закони, розташований Емпірей, царство ангелів та блаженних душ.
12. Концепція світу в «Божественній комедії»
Пекло. У Північній півкулі розташована глибока вирва Пекла, має вигляд воронки, яка утворилася внаслідок падіння Люцифера-ангела, що був вигнаний із раю Центр її — у середині Землі. У дев'яти колах Пекла страждають душі грішників. Це всеосяжна картина людських вад і пороків.
Чистилище. У Південній півкулі розташована гора Чистилища, оточена з усіх боків океаном. Разом із Передчистилищем і Земним Раєм тут також дев'ять кіл. У Перед-чистилищі очищуються душі померлих, не примирених із церквою, недбайливі, такі, що померли не своєю смертю.
Рай. Навколо Землі рухаються Сонце і планети. Вони також утворюють дев'ять кіл, на яких розташований небесний рай, де живуть у вічному блаженстві душі праведників.
13. Алегоризм образів та ситуацій. Поема «вказує людству шлях від гріховності й політичної анархії, у яких воно погрузло, до спасіння і щастя - через засудження (Пекло), спокуту (Чистилище) до Блаженства.»
Поет писав свою поему з тлумаченням у чотирьох аспектах:
1-ий аспект — буквальний, коли текст сприймається реально | мандри Данте в загробному світі |
2-ий аспект — алегоричний, коли під текстом розуміються події зовнішнього світу. | людство потонуло у гріхах і тільки мудрість і потреба віри зможуть урятувати його. |
3-ій аспект — моральний — передбачає опис переживань і пристрастей людської душі. | боротьба відбувається в людській душі, звідусіль оточеній гріхами, яким протистоїть ідеал громадських чеснот. |
4-ий аспект — містичний, філософський. | людство втратило духовні орієнтири, потрапило в полон до жахливих пороків, але пройшовши шляхом морального очищення, знайде свій шлях істини. |
14. Символіка чисел. Трійка, дев’ятка – числа Святої Трійці. Три частини – це три світи, де водночас жив Данте: реальне життя, яке багато в чому схоже на пекло; чистилище – внутрішня боротьба; рай – віра, добро й доброчинність.
15. Багатозначність образів та ситуацій «Божественної комедії»
Образи | Буквальний | Алегоричний | Моральний | Філософський |
Поет | Данте | -- Пошуки людиною свого місця у суспільстві -- гріховне людство | Людська душа оточена гріхами, але прагне очищення, морального відродження | Пошук людиною духовних ідеалів задля всього людства |
Вергілій | Римський поет Публій Вергілій Марон — автор «Енеїди», «Буколік», «Георгік» | -прихильник суспільної єдності - земний розум | Ідеал громадянських чеснот і людських якостей | Провісник християнства, уособлення Божественної мудрості, що виведе людство до світла |
Беатріче | Кохана поета — Беатріче Портінарі | Ідеал Краси, Кохання, Жіночості | Любов, моральні цінності, що просвітлюють душу людини, роблять її кращою | Символ Божественної любові, що веде людство до духовного відродження, вічного життя |
Ліс | Темний густий ліс | внутрішні хитання і сумніви Данте; Папський Рим; політичні вари в Італії | Людські гріхи й помилки | Втрата людством Божественної істини, правильного шляху, духовних орієнтирів |
Хижаки | Леопард | Політичні супротивники | чуттєвість брехня, зрада, | Людські вади, спокуси |
Лев | Король Франції. | гордість, жадоби влади, пихи | ||
Вовчиця | Римське папство | Егоїзм, жадібність, скупість, користолюбство | ||
Пагорб | Узвишшя | Над лісом гріхів і помилок височить рятівний пагорб Доброчесності, осяяний сонцем Істини | Доброчесність — це моральна мета кожної людини | Через доброчесність можна піднестися до Бога |
16. Духовні шукання поета. Поетові було 35 років, коли він опинився у фантастичному темному лісі — «на півшляху свого земного світу» (середня тривалість життя за часів Данте становила 70 років). У житті кожної людини настає момент, коли вона повинна переосмислити своє життя з точки зору духовного ідеалу й визначити, яка вона, людина, куди йде і що має у своїй душі. Герой Данте (почасти це він сам) — філософ, шукач істини, правди, вищого смислу буття, Бога. Водночас він шукає і самого себе. Він загубився не тільки в лісі гріхів і помилок, політичних суперечок, але й у своїх протиріччях, втративши правильний шлях.
Ліричний герой Данте втілює шукання й поривання людського духу, його нелегкий шлях до усвідомлення себе й світу. Хижі звірі, що перешкоджають йому, — своєрідне випробування людини на моральну міць. Невідомо, чим би завершилася ця боротьба, якби героя не врятував Вергілій. Ця ситуація набуває символічного змісту. В образі Вергілія Данте утверджує рятівну роль античності, мистецтва взагалі й Божественної мудрості (бо Вергілія вшановували в середні віки за те, що він передбачив прихід Христа). Усе це допоможе людині, на думку письменника, вижити серед гріхів і пороків, серед політичних чвар і суперечок, зберегти свою людську сутність, не схилитися перед спокусами й випробуваннями. Але далі — все залежить від людини, від її морального вибору. Уже в першій пісні «Божественної комедії» ми відчуваємо, що герой Данте — сильна й мужня особистість. Незважаючи на вагання й суперечності, він сміливо йде слідом за Вергілієм, бо прагне пізнати, як живуть люди й людство і куди прямує у своїй духовності все суспільство.)
«Божественна комедія» — це велика алегорія людини, гріха й спокутування з релігійної та моральної точки зору. Тут відкривається падіння й відродження людини. Таким чином, у творі міститься алегорія внутрішнього та зовнішнього розвитку людини. Усяка людина носить всередині себе своє пекло й свій рай. Пекло — смерть душі, владарювання тіла, образ зла й пороку. Рай — образ добра й доброчесності, внутрішнього миру й щастя. Чистилище — перехід від одного стану в інший через каяття. Пантера, лев і вовчиця, які загороджують шлях до сонячного пагорба, зображують собою три найбільші вади людини, а саме: пристрасть, гордість і жадібність. У трьох цих вадах криється причина людської зіпсованості, як вважали у середні віки.
Дата публикования: 2015-10-09; Прочитано: 602 | Нарушение авторского права страницы | Мы поможем в написании вашей работы!