Главная Случайная страница Контакты | Мы поможем в написании вашей работы! | ||
|
У розвитку художньої культури Стародавнього Риму можна умовно виділити такі основні періоди: етруський пе-ріод (VIII–II ст. до н.е.), ранній («царський») період (VIII–VI ст. до н.е.), період республіки (510–31 рр; до н.е.), період імперії (31 р. до н.е. — 476 р. н.е.).
У VIII ст. до н.е. високого культурного рівня досягла Етрурія, розташована в Середній Італії. Тут утворилась най-давніша цивілізація на Апеннінському півострові, створена етрусками. Жваві торговельні зв'язки Південної Італії з грецькими колоніями та Карфагеном сприяли поширенню грецьких і малоазійських впливів, але загалом культура етрусків мала виразний, своєрідний характер.
У мистецтві етрусків домінувало прагнення до реалізму, особливо помітне в розписах гробниць і скульптурах тва-рин. Етруська архітектура характеризувалася чітко розпланованими містами, численними гробницями, які нагадували будинки з чотирискатним дахом. Всередині їх прикрашали багатим розписом із зображенням бенкетів, полювання, спортивних ігор, боїв гладіаторів, сцен з грецьких міфів. Майстри оволодівали технікою зображення рухів, виразних жестів, побудовою складних композицій.
Етруська скульптура створювалась з теракоти, бронзи, вапняку. Чудовими її зразками стали великі саркофаги, на яких зображені чоловіки й жінки на бенкеті, статуї Аполлона, менади, химери. Всесвітньо відома так звана Капітолій-ська вовчиця (її автором вважається етруський майстер).
Поступово у мистецтві посилювалися трагічні, скорботні мотиви. На картинах бенкетів усі присутні охоплені скор-ботою і меланхолією, зображення спортивних ігор, веселощів змінюють хороводи жахливих демонів, похмурі картини загробного світу. В мистецтві нібито відбивається занепад етруського суспільства. В ІІІ ст. до н.е. Етрурія була завойо-вана Римом і припинила існування.
Релігія, мистецтво, побут, традиції етрусків вплинули на культуру Риму. До римлян перейшли окремі культи, релі-гійні обряди, типи житлових будинків з внутрішніми подвір’ями, мистецькі прийоми, зокрема відливка бронзової скульптури, мистецтво скульптурного портрету.
Наприкінці VI ст. до н.е. в Римі була знищена царська влада і встановлена аристократична республіка. На відміну від грецьких полісів вона мала виразно військовий характер, що з часом дало змогу їй захопити всі держави Середзем-номор’я. Внаслідок цього римська культура, насамперед релігія, збагатились грецькими елементами. Поступово утво-рився пантеон дванадцяти головних олімпійських божеств (Юпітера, Юнони, Нептуна, Мінерви, Марса, Венери, Апол-лона, Діани, Вулкана, Вести, Меркурія, Цербери). На римському форумі були встановлені їх позолочені скульптури, на їх честь будувались за грецьким зразком храми. Разом з богами римляни запозичили і грецькі міфи, дещо латинізував-ши їх. Поряд з власними історичними легендами ці міфи стали невичерпним джерелом натхнення всієї римської художньої культури.
Провідними жанрами римської літератури у III ст. до н.е. були епос і драма. З епічних творів до наших часів зберег-лися лише уривки, краще збереглися твори видатних римських комедіографів Плавта та Теренція. Тит Макцій Плавт (250–184 pp. до н.е.) – автор 120 комедій, з яких до нас дійшли лише 17. Серед них «Хвалькуватий воїн», «Скарб», «Ос-ли» та ін. Він прославляв старовинні римські звичаї, трудівників, що живуть бідно, але чесно, висміював скнарість, пи-хатість, легковажність тощо. Музика і спів супроводжували комедії Плавта, робили їх схожими на сучасну оперету. Публій Афр Теренцій (195–159 pp. до н.е.), автор шести комедій, прагнув насамперед показати високі, благородні риси людини, її роздуми над вибором життєвого шляху. На відміну від Плавта, котрий зображав кохання як затьмарення, Те-ренцій перший в історії римської літератури продовжив грецьку традицію, зображуючи кохання високим і шляхетним почуттям. У деяких комедіях (наприклад, «Свекруха») Теренцій взагалі не описував негативних персонажів, а комізм виникав унаслідок непорозуміння, що наприкінці твору розв’язується. З-поміж сучасників Теренцій уславився не лише як драматург, а й як витончений стиліст з бездоганною літературною мовою.
Гостра політична і соціальна боротьба, яка розгорнулась у Римі з другої половини II ст. до н.е., сприяла розвиткові низки прозаїчних жанрів: публіцистики, памфлетів, промов, мемуарів, історичних коментарів. Це трактати державного діяча і письменника Марка Порція Катона Старшого (234–149 рр: до н.е.), у яких він закликав римлян до мужності, на-слідування доблесті предків. Квінт Енній (239–169 pp. до н.е.) склав перший національний епос «Аннали», присвячений історії Риму до другої Пунічної війни. Він прославляв римську доблесть, оспівував гуманність, культуру, освіченість.
Значна кількість творів дійшла до нас з І ст. до н.е. Публіцистична та мемуарна література цього часу представлена славетними іменами Цезаря, Саллюстія, Ціцерона. Марк Туллій Ціцерон (106–43 pp. до н.е) увійшов в історію як видат-ний оратор, філософ і письменник. Він залишив зразки теорії риторики, а також філософські трактати, промови. Най-більшу славу принесли йому промови на захист республіки, зокрема промови проти Катиліни та Марка Антонія. Ціце-рон фактично став засновником європейського ораторського мистецтва.
Лірична поезія була представлена в Римі творами Гая Валерія Катулла (84–54 pp. до н.е.). Він складав невеликі пое-ми на міфологічні сюжети, найвідоміші з яких «Аттіс» та «Весілля Пелея і Фетіди», писав ліричні вірші й уперше в ан-тичній ліриці прославив кохання як могутнє почуття, що звеличує людину.
Мистецтво Риму періоду республіки формувалось під значним впливом етруського та грецького мистецтва доби ел-лінізму. Цей вплив яскраво виявився у портретній скульптурі та живописі. Для римського мистецтва була характерна натуралістична точність зображення у портретах, практичність і водночас пишність архітектури, використання рельє-фів, присвячених історичним подіям.
У цей період римляни будують головно споруди практичного призначення – міські мури, дороги, мости, акведуки, базиліки, складські приміщення, цирки. Дотепер функціонує Аппієва дорога, побудована у 312 р. до н.е., водогін Аква Аппіа завдовжки 16 км 617 м – критий канал, місцями прорубаний у скелі або складений з кам’яних плит і піднятий на підпори, де цього вимагав рельєф місцевості. Значними громадськими спорудами в Римі були базиліки – крупні прямо-кутні будови з великим залом, розділеним рядами колон на декілька приміщень. Збереглися рештки базиліки Еміліїв.
Центром торгового і суспільного життя Риму став форум Романум – площа, навколо якої розташовувались культові та громадські споруди: Табулярій (державний архів), храм Сатурна, храм богині Конкордії, базиліка Юлія. Для римсь-кої культової архітектури був типовим храм Вести з круглою в плані формою з колонами. Відомі також своєрідні по-гребальні споруди – мавзолеї, колумбарії, що мали різноманітні архітектурні форми – у вигляді вежі, хлібного кошика, піраміди.
Досить поширеною була портретна скульптура. Відповідно до культу предків, римляни замовляли зображення по-мерлих. Для них характерні точність передання рис обличчя, незворушний спокій. На початку І ст. до н.е. під впливом грецького мистецтва портрети набувають більшого одухотворення та виразності, що засвідчує, наприклад, портрет Юлія Цезаря. Поряд із погруддям створювались статуї, що зображали видатних полководців та політичних діячів на повний зріст.
Живописом римляни прикрашали стіни храмів. Тріумфальні процесії римських полководців супроводжували кар-тини із зображенням битв, які потім виставляли в.базиліках і храмах. Після завоювання Греції поширився декоративний розпис будинків, що імітував кольоровий мармур, а у 80 р. до н.е. з’явився новий стиль розпису. На стінах зображували пейзажі, сцени з міфів. Чудова пам’ятка живопису І ст. до н.е. – розпис вілл, розташованих недалеко від Помпей і пізні-ше засипаних попелом під час виверження вулкану Везувій.
Громадянські війни І ст. до н.е. завершилися встановленням імператорської влади. Поступово Римська держава стає імперією рабовласницької знаті Середземномор’я, поглиблюються й міцніють господарські зв'язки її різних частин, по-силюються культурні впливи країн Південного Середземномор’я, зокрема в галузі літератури, архітектури, скульптури.
Східні релігійні культи, що існували в Римі з II ст. до н.е., поширилися в період імперії. Зокрема, імператор Калігу-ла спорудив храм єгипетської богині Ізіди в Римі, на Марсовому полі. Культ імператорів мав офіційний характер, на їх честь зводили храми, ставили скульптури.
«Золотим віком» римської літератури називають І ст. до н.е. – початок І ст. н.е., представлений іменами таких авто-рів, як Вергілій, Горацій, Овідій. Найвизначнішим твором поета Публія Марона Вергілія (70–19 pp. до н.е.) вважається поема «Енеїда» – класичний зразок римської епопеї. Вона присвячена мандрам і діянням троянського героя Енея – за-сновника в Італії нового царства, яке поклало початок Риму. «Енеїда» створена під великим впливом гомерівських по-ем, але є оригінальним, суто римським твором з власним поглядом на світ. Вона насичена драматизмом. Особливо вра-жають сцени загибелі Трої, самогубства цариці Дідони, війни в Італії. Вергілій вперше в античній літературі розкриває весь трагізм долі людини, яка змушена підкорятися обов’язку, нехтуючи власними почуттями. Поема Вергілія пізніше мала великий вплив на європейську поезію.
Поет Квінт Горацій Флакк (65–8 pp. до н.е.) відомий як автор віршів на злободенні й побутові теми («Еподи»), од та ліричних віршів. Він створив дві книги «Послань», де виклав свої погляди на мистецтво, літературу, місце і роль поета у громадському житті.
Славетнішим представником своєрідного жанру любовної елегії, що виникла в цей «золотий вік», був Публій Ові-дій Назон (43 р. до н.е.–18 р. н.е.). Його твори вирізняє легкість, дотепність, досконалість. У пізній період творчості Овідій створює велику поему «Метаморфози». Це епічна поема, поетичний переказ греко-римських міфів про перетво-рення людей у квіти, дерева, тварин. Поєднання фантастики з реальністю, виразність описів, витонченість поетичної мови характерні й для інших поем Овідія, зокрема любовної лірики.
Перу Гая Петронія (помер 66 р. н.е.), римського аристократа, що прославився вишуканим смаком, належить роман «Сатирикон» з 20 книг. Головний герой роману – Енколпій проводив життя у мандрах по Італії. Розповідаючи про його пригоди, автор подав сатиричну картину побуту римських рабовласників, висміював грубість, невігластво «нових бага-тіїв». Розважальний характер мав роман письменника Луція Апулея (бл.125–180 pp.) «Золотий осел», де з гумором, у казковому стилі автор розповідає про пригоди юнака, якого кохана помилково перетворила на осла. Ці твори мали піз-ніше певний вплив на розвиток європейського роману.
Римська скульптура часів імперії представлена здебільшого портретними ідеалізованими зображеннями імператорів та членів їх сімей, нерідко у вигляді богів і богинь. Яскравим зразком мистецтва І ст. н.е. став вівтар Миру з багато де-корованим скульптурним фризом, рельєфами зі зображеннями богів, імператора з родиною, сенаторів. Разом з тим про-довжує виявляти себе і реалістичний римський скульптурний портрет. Довга стрічка скульптурного рельєфу зі зобра-женням епізодів походу римських військ на Дунай оздоблює відому колону Траяна в Римі. Для настінних розписів цьо-го часу були притаманні урівноважені композиції. Часто використовувалися єгипетські, східні мотиви, зображення гір-лянд з плодів, квітів. Сцени з міфів вирізняються холодною красою, статичністю. Мистецтво Риму вражає аристокра-тичною пишністю та східним монументалізмом.
В архітектурному мистецтві сувору простоту часів республіки змінила пишність і розкіш імператорського Риму. Створювалися великі храми, урочисті архітектурні ансамблі римських форумів. Знаменитими спорудами були форум Августа – площа, обведена муром, з храмом Марса на високому подіумі, форум Веспасіана та форум Нерви. Новим словом в архітектурі став Пантеон (храм усіх богів), перекритий високим куполом діаметром 43,2 м. Цей храм і досі вражає досконалими пропорціями. Грандіозною спорудою імператорського Риму вважається Колізей – амфітеатр на 50 тис. глядачів. Зовні він мав три яруси з арками, колонами різних ордерів, скульптурами, розташованими в арках. На його арені відбувались улюблені римлянами гладіаторські бої — від парних до постановок сцен із відомих в історії битв. І якщо кожне грецьке місто мало театр, то римське – амфітеатр для гладіаторських боїв, що віддзеркалювало ха-рактер цього хороброго і жорстокого народу.
Дата публикования: 2015-07-22; Прочитано: 1995 | Нарушение авторского права страницы | Мы поможем в написании вашей работы!